Slakkenplaag in mijn garnalen aquarium


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Er zijn in het verleden kennelijk toch ooit slakken eitjes met een nieuw plantje mee gekomen. Dat aantal begint nu echt explosief te stijgen. Ik vind het echt een plaag. Hoe los ik dit het beste op? Ik heb een foto van het type slak geplaats. Het zijn erg kleine beestjes (paar mm) die op de ramen en op de planten zitten. Ik heb een foto bijgeplaatst omdat ik niet weet welke soort het is. Ik heb het al met Flubenol 5% geprobeerd maar daar trekken ze zich niets van aan. Mijn aquarium is een Juwel 60 met er alleen maar vuurgarnalen in. gezien het feit dar ze ook in het mos zitten is handmatig verwijderen een onbegonnen optie.
 

Bijlagen

  • Slakjes.jpg
    Slakjes.jpg
    62.3 KB · Weergaven: 94
Kwestie van aanzienlijk minder voeren dan planten ze zich ook niet massaal voort
 
Ok dank voor je reactie. Een paar Helena slakken erbij zetten kan dat ook meerwaarde hebben voor dit type slak is is dat link met jonge garnalen?
 
Niet aan te raden met garnalen, helena's hebben bij mij o.a. een complete citroengarnalenkolonie opgevroten
 
Ok dat ga ik dan niet doen
 
Thnx
 
Probeer ze te lokken met een schijfje komkommer en ze dan afzuigen. SF heeft een slakkenval te koop waarbij je korrels in de val moet doen en ze daarop afkomen dus dat kan wellicht ook.
 
Gaan daar ook geen baby garnalen in dan?
 
Daar heb ik geen ervaring mee maar je sluit ze er niet in op hoor maar de slakken gaan op het voer af en dan til je hem op en haalt de slakken eraf met je vinger.

 
Ok, ik dacht dat daar voer inging waar de slakken door van zouden gaan. Ok, dan is het duidelijk
 
Nee dat is enkel om ze te lokken hoor en er zit een busje met korreltjes bijgeleverd.
 
Klikkie
Hier de werking van de 'val' (het is niet meer dan een voederstation waar de slakken niet bij het voer kunnen)
 
Dank jullie wel
 
Mocht je zo n val kopen dan moet je het buisje half tot 3/4 vullen want anders kan het kapje er moeilijker op en dan kan hij losgaan.
 

Terug
Bovenaan