Slakkenhuiscichlide 60x30x30


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
Ik heb nog een 60cm aquarium staan, en vroeg me af welke slakkenhuiscichliden er in kunnen.

Neolamprologus multifasciata / similis kunnen voor zover ik weet, maar zijn er nog andere soorten? (Uiteraard maar 1 soort)

Wat ik me ook afvroeg: kunnen er slakken bij in om de algen te vertragen? Of zouden die snel een plaag vormen? (Ik heb het idee dat ze poelslakjes wel opeten.)

En hoe lang zouden vuurgarnalen het in het water volhouden? Bij mijn ouders kweken ze te hard dus zou ik ze als levend voer kunnen toevoegen.
 
Ik heb de Multi s gehad en je hoeft er weinig licht boven te hebben omdat je eigenlijk geen planten hebt en algen zul je dan ook niet zo snel krijgen.
 
De Ocellatus heb ik ook gehad maar die waren vrij agressief.
Dan ga ik het maar niet proberen.

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen multifasciata en similis?

Ik zat te denken om vallisneria asiatica te gebruiken om de techniek weg te werken. (Asiatica was de kleinste toch?)
 
Alleen herkomst, de hoeveelheid strepen en oogkleur lees ik daar, dus het gedrag is hetzelfde.
Ik vind ze allebei mooi dus het zal degene worden die ik het eerst tegenkom. Nadat mijn bak is ingericht en ingedraaid dan.
 
Ik zat te denken om vallisneria asiatica te gebruiken om de techniek weg te werken. (Asiatica was de kleinste toch?)
Asiatica is vrij groot. De kleinste is de spiralis. Spiralis is trouwens niet de soort met spiraalvormige bladeren, ondanks de naam, dat is asiatica.
Echter is asiatica volgens mij iets beter voor een tanganyica bak.
 
In mijn vorige aquarium had ik vallisneria tussen stenen geklemd dat werkte prima, en dan word het ook niet weggegraven.
 
Ja dat is ook een goed plan. Je moet het de vissen wel lastig maken in elk geval;)
 
Zou dit bestand werken?
Lamprologus Similis 1m 3v
Anentome helena 4-20 (hangt af van de hoeveelheid die ik bij mijn ouders te pakken krijg.)
Vuurgarnalen 10-20 (moet nog even kijken of ze het overleven in zulk hard water.)

Edit: vergeten te vermelden dat de vuurgarnalen als voer bedoeld zijn en zich hopelijk in stand kunnen houden

Edit: met wat meer onderzoek kwam ik uit dat de vuurgarnalen het overleven tot de cichliden aan hun omgeving gewend zijn, daarna worden het er snel minder.
 
Laatst bewerkt:
Ja de Vuurtjes zullen denk ik zeker voer worden. Wat je zal gaan zien is dat je erg snel nestjes met jongen gaat zien in de schelpen en dat ze elkaar niet opeten maar meer als een familie op elkaar passen. Vandaar dat ik in no time de bak vol had en op den duur ze maar weg heb gedaan want ik had hier er geen liefhebbers voor. Verder wel erg leuke visjes:)
 
De vuurtjes zullen ook geen leven hebben.

Die scharrelen continue leuk door de bak heen en telkens komen ze in het territorium van een multi/similis. Deze zijn op hun beurt zeer territoriaal dusja....

Vind zelf de similis de mooiste van de 2
 
na meer opgezocht te hebben vind ik similis ook het mooiste (daarom heb ik die bij het mogelijke bestand gezet), maar multifasciatus is ook mooi
 
Ik heb het aquarium opgezet en denk dat het wel goed is (het water is nog wat wazig omdat ik het zand niet goed heb schoongemaakt, ga vanmiddag even een waterwissel doen):
Bodem 0.40-0.80 filterzand van wildkamp
En daarop een paar slakkenhuizen... (Meer nodig of juist een paar minder in het begin?)
IMG_20170729_121827.jpg
IMG_20170729_121823.jpg
IMG_20170729_121818.jpg
 
Nou teveel kun je bijna niet hebben volgens mij en al helemaal niet zodra ze gaan kweken;)
 
Heel simpel. Hoe meer schelpen, des te meer vissen je krijgt. Ze vormen een schuilplaats cq broedplaats. In het echt kan het meters dik zijn en zien ze nooit zand. Je hoort verhalen van mensen die in een korte tijd meer dan 50 exemplaren in hun bakje van 60x30 hebben. Leuke visjes trouwens. Succes
 
Nu eerst maar eens 4 weken indraaien, daarna gooi ik er misschien anentome helena's in, en dan vermoed ik dat ik op de vivariumbeurs wel een paar mooie similissen kan vinden
 
Ja ik zou hem eerst rustig laten indraaien en tot de beurs heb je nog wel even hoor;)
 
Bij de beurs draait het al wel een week of 12 schat ik, weet ik in ieder geval dat het goed is ingedraaid
 
Ja daar kun je normaliter wel zeker van zijn;). Ik weet dat Ludger in Drachten dacht ik ook de Multi s verkoopt dus wellicht is dat een optie al weet ik niet hoever je dan moet rijden. Of je moet echt de Simmilis willen natuurlijk.
 
Ik heb zelf geen auto, dus dan moet mijn vader tijd en zin hebben...

Ludger was toch ook de eigenaar van voervoorvis? Kan ik misschien gelijk wel voer meenemen.
 
Ik heb vorige week het water laten testen en dat was goed, net ook toch nog een vallisneria toegevoegd, hij zit vast met visdraad en tie-raps dus ze zouden het niet los moeten kunnen krijgen.
IMG_20170831_185123.jpg
 
Ach hier zie ik in de tuinen wel genoeg niet al te grote stenen liggen vaak. Een bultje redelijke kiezels is denk ik al voldoende.
 
Zal de tuin van mijn ouders maar eens leeg gaan halen ze gaan toch verhuizen... De enige keien die ik nu heb liggen gebruik ik om de tuinslang vast te klemmen als ik te lui ben om met de hand te sproeien.
 
dat hoop ik wel, ze worden al wat minder schuw, dus ik zie ze wat meer dan gistermiddag. (en nu hopen dat ik niet 6 mannetjes of 6 vrouwtjes heb)
 
Nog geen jaar oud, het bureau waar het op stond, begon door te zakken. (Was wel oud) dus ik denk dat het met verplaatsen is gebeurd.

Er zit een klein barstje in een onder hoek, het lekt ook niet snel, ongeveer een halve cm per dag denk ik, maar het is niet goed voor mijn bureau en vloerkleed.

Ik kan helaas ook niet gewoon wat minder water er in doen.
 

Terug
Bovenaan