Slakken?


N

Neonlover

Guest
IMG_1906.JPG
IMG_1907.JPG
IMG_1908.JPG
Hey...

Ik heb paar weken geleden een hele hoop slakkeneitjes weggehaald maar ik zal een paar eitjes gemist hebben en nu zit m'n aquarium vol slakken... of dat denk ik toch... het diertje dat op het groene blad zit ziet er me niet meteen een slak uit en ook op de ruit zitten veel kleine diertjes maar ik zou niet meteen kunnen zeggen of het slakken zijn. Enkelen hebben duidelijk voelsprieten maar de anderen niet. Hulp voor alles is welkom, zowel voor slakken als ander ongedierte

Alvast bedankt!
Ps: onmogelijk om foto scherp te krijgen hehe dus je ziet niet echt veel
 
Stukje komkommer in een netje en deze na enige uren ophalen met slakjes, herhalen zolang nodig is.
Met de hand uitvangen waar je bij kan.
 
Maar het zijn wel slakken? Zal dat dan eens proberen ;)
 
Sluit me bij Ton aan en mij lijken het ook slakjes toe voor zover dit te zien is.
 
Helena kan idd wel, zijn zeer effectief want vroeger peuzelden ze zelf mn appelslak op
 
Een helena eet maar 1 slak per dag las ik dus dat zet niet echt zoden aan de dijk bij een plaag denk ik.
 
Beste methode is minder voeren, handmatig slakken verwijderen en 2-3 Helena's toevoegen. Normaalgezien hoor je daarmee de plaag ofwel onder controle te krijgen, ofwel helemaal uit te roeien.
 
Daar diverse slakken meerdere tot wel meer dan 30+ eitjes kunnen leggen is er een één weghalen zeker een gewin, met 5 A. helena zouden dat dus gemiddeld 100 slakjes kunnen verminderen :!

En wat Jarne net zei over het voeren is natuurlijk zeker waar, slakjes die niet kunnen eten planten zich ook niet voort.
 
Ik heb nog nooit Helena s ingezet en ook zonder is het prima in toom te houden door beperkt te voeren en ze af en toe met behulp van komkommer uit te vangen. De meeste slakken zijn best nuttig dus er mogen er best wat inzitten hier.
 
heb er al enkele handmatig uitgehaald, eerst de komkommermethode eens proberen en dan helenas als het echt niet gaat
 
Ook een algentablet lokt ze vaak wel hoor. Als ik die erin gooi hier dan wemelt het een tijdje later van de slakken. Probeer maar eens als het licht net uitgaat.
 
Weet dat ik vroeger courgette erin gooide, die kookte ik dan ook... ik neem aan dat dit bij komkommer ook het geval is??
 
Komkommer een dikke plak afsnijden en een poosje in heet water leggen , dan aan een stokje prikken en laten zakken, in schepnetje handiger om slakken mee op te halen anders vallen ze terug.
 
Nee komkommer zo in de bak zonder koken want dan wordt het snot. Eventueel schil eraf of anders heel goed wassen.
 
Haha oke andere mening :p zal het eens op beide manieren proberen :) dan gaat er nu meteen een plak in!
 
Haha oke andere mening :p zal het eens op beide manieren proberen :) dan gaat er nu meteen een plak in!

Als je het kookt dan wordt het zacht en zal het eerder vergaan in de bak en dat kan als niet alles opgaat, als het als voer dient, vervuiling geven. ik heb een bak met Tylo s en liet het een keer 1,5 dag erin en alles werd wit door de komkommer dat week werd en dus verging. Nu laat ik het niet meer zolang erin liggen als het nog niet op is.
 
Ik laat het onder de hete kraanwater even in een kopje liggen met schil zodat het wat warm wordt niet koken!!
en dan een nacht erin en dan weer er uit.
 
Ik heb deze slakjes helaas ook. Mijn ervaring is dat komkommer en Helena's hier niet tegen gaan werken. Helene's keken er niet naar om, misschien te klein voor ze? Komkommer kwamen ze niet op af. Denk ook even bij Helena's aan je andere bewoners, in combinatie met garnalen zijn ze niet ideaal.

Wat ik doe is elke week tijdens het water verversen en de ruit schoonmaken even de beestjes die op de ruit zitten plat drukken :)6).
 
Vreemd, bij mij hebben Helena's goed gewerkt tegen poelslakken en posthoornslakken, een Helena eet natuurlijk maar 1 of 2 slakken per dag dus helpt niet veel als je honderden 'plaagslakken' hebt. Helena's zullen normaal ook enkel doodzieke of stokoude garnalen pakken, de andere zijn simpelweg te snel.
 
Vreemd, bij mij hebben Helena's goed gewerkt tegen poelslakken en posthoornslakken, een Helena eet natuurlijk maar 1 of 2 slakken per dag dus helpt niet veel als je honderden 'plaagslakken' hebt. Helena's zullen normaal ook enkel doodzieke of stokoude garnalen pakken, de andere zijn simpelweg te snel.
Volgens mij zijn dit geen poel en/of posthoornslakjes. Ik heb ze ooit eens op internet gevonden maar ben de naam kwijt. Zal nog eens Googlen.
 
Op de foto is een kapslakje te zien.
Handig, die kenners hier op het forum! :thumbs:

Een quote van een ander forum:
Kap-slakjes hebben een harde schild om zich heen zitten en zijn dus heel moeilijk te doden door bijvoorbeeld anotome helena's. Ze leven van afval in je aquarium en zijn dus eigenlijk opruimers. Je bak hoeft er niet rommelig voor te zijn want ze hebben niet veel nodig. Planten beschadigen ze niet, ze eten alleen de algen eraf. Je kunt ze ook heel lastig vangen met slakkenvallen en bijvoorbeeld komkommer want daar komen ze niet op af. Flubenol overleven ze, zelfs met een flinke overdosis.
 
Wow haha zijn dus idd wel nuttige beestjes. helenas is misschien ook wat te veel van het goede want als ze er niet naar omkijken heb ik dat weer, komkommer heeft nog niet zoveel succes gehad dus geen idee. Zie nu ook niet zoveel slakjes meer hoor, enkele vind ik ook niet meer zo erg. Nu zit ik enkel nog met het filterprobleem want tel maar 5 vuurtjes meer :s.... net dunnere nylonkous gehaald want water stroomde niet goed, beste is natuurlijk om sponsfiltzr te halen maar dan moet de hele behuizing eruit en das best rot omdat het eraan gelijmd is... iemand hier ervaring mee??? (Jup wrong topic maar zet gerust je antwoord in het juiste "garnalen en de filter") bedankt voor alle reacties en nu weet ik ook meteen welke soort het is!!
 
Je bedoelt die slakjes? Die laten niet los :)

Aan zee heb je ook altijd van die slakken ja, maar dan heel grote die op een steen zitten en die krijg je er ook niet af zonder ze stuk te slaan met een steen
 
Ik schat echt dat het er misschien 20 zijn van een millimeter of twee, als ik er nu de helft zelfs nog uithaal komt het wel goed, de rest geeft niet zoveel problemen. Heb op voorhand een hele hoop eitjes zien hangen van de moederslak dus die kon ik al verwijderen :p. Het wordt natuurlijk wel feest als de overschot dan ook nog eens gaat kweken :eek:...
 

Terug
Bovenaan