Slakken vernielen mijn planten


H

Hein30

Guest
Wat kan ik hier tegen doen?
 
Kan je iets duidelijker zijn misschien?
 
Als je bedoelt, dat je een slakkenplaag hebt van poelslakjes, die wegens gebrek aan voedsel zich vergrijpen aan je planten, kun je twee dingen doen:
Of uitvangen (zie je er een, er meteen uithalen, of je lokt ze met voer/slakkenval) �f je schaft een paar Anentome Helena's aan. Die maken er wel korte metten mee.....
 
Als er een gebrek aan voedsel is zullen slakken normaal gesproken geen plaag vormen.
De kans is groot dat de planten door een gebrek rotte plekjes krijgen die de slakken graag lusten waardoor ze flink gaan kweken en het net lijkt dat de slakken de oorzaak zijn maar dus eigenlijk niet het geval is.
Er zijn uitzonderingen maar 9 van de 10 keer zullen slakken die in het algemeen in onze bakjes zitten nooit aan gezonde planten eten.
 
Definieer "vernielen"..
Zoals Seabait zegt.. planten met gebreken raken beschadigd (gaatjes bv.) , daardoor ontstaan er rottende bladresten en dat vinden slakjes lekker.
 
Okay thanx allemaal.. dus mijn planten zijn aan het rotten en de slakken zien dit als lekkernij?
gezonde planten zijn dus anti-voedsel voor slakken.. dit kan ook niet komen doordat de slakken voedsel tekort komen?
 
Oja waarom moet ik 10x inloggen om echt ingelogd te blijven?
dit was een half jaar geleden ook al zo
 
Wanneer je planten in slechte conditie zijn kan het een oorzaak zijn ja.
We kunnen niet bepalen of dat zo is.
Dat horen we graag.
 
Hein30 zei:
Okay thanx allemaal.. dus mijn planten zijn aan het rotten en de slakken zien dit als lekkernij?
gezonde planten zijn dus anti-voedsel voor slakken.. dit kan ook niet komen doordat de slakken voedsel tekort komen?

Wij kunnen niet in jouw bak kijken dus zoveel mogelijk info is wel prettig als je iets wilt weten natuurlijk en scheelt weer een hoop gevraag voor mensen die je willen helpen met het probleem!

Slakken hebben niet zomaar een voedseltekort en als het voedselaanbod schaars is kweken ze automatisch ook minder om er zo voor te zorgen dat ze geen tekort hebben maar er zijn soorten die wel gezonde planten lusten.

Zou makkelijk zijn als je de slakken beschrijft of de naam weet en of het alle planten zijn bv enz...
Foto is ook altijd wel handig.
 
[video]http://www.youtube.com/watch?v=QdAFaMXZx80[/video]
 
Ik hoop dat het nu beter te zien is

 
ik denk dat je onderste planten worden "weggestopt" door de bovenste planten.
ik denk dat ze te weinig licht krijgen.
Dan komen er gaatjes in en zien je slakken het als aval.
 
Dit zijn de sort slakken die ik heb

 
garnaal038 zei:
ik denk dat je onderste planten worden "weggestopt" door de bovenste planten.
ik denk dat ze te weinig licht krijgen.
Dan komen er gaatjes in en zien je slakken het als aval.

Ik zie op de video toch een aardig verlichte bak.. en ook bladeren die volop licht vangen vertonen deze gebreken..
Ik zou eerder denken dat er een tekort is aan bepaalde voedingstoffen, of dus eigenlijk teveel licht..
Maar goed, ik kan het mis hebben, ik ben geen plantenexpert.. ;)

@hein30: Wat heb je voor verlichting erboven hangen?
En hoe lang per dag?
Voeg je plantenvoeding toe?

Duidelijk is in ieder geval dat je slakken je planten niet vernielen.. de schade komt door iets anders.
 
2x 24 watjes T8 lampen die staan 10 uur per dag aan, bak is 80 x 50 x 50
ik geef 1 x in de week/2weken 10ml easy carbo
 
De planten hebben duidelijk een gebrek maar aangezien ik ook niet zo'n expert op dat gebied ben kan ik je daar net zoals Kellemes ook niet echt mee helpen.
Is jammer want er waren hier in het verleden toch een aantal mensen actief die daar veel van weten...

Ik weet wel dat het weinig zin heeft om de ene keer de dosis per week te doen en de andere keer dezelfde dosis pas na twee weken.
 
Weet je de actuele waterwaardes? En zo ja, post die eens. Verder zie ik een gebrek aan Fe. (ijzer) Kan jij die eens meten? De slakken zijn iig niet de boosdoeners.
 
Het oogt een beetje zoals dit..
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquarium-pictures/showimage.php?i=7695&c=12
Wat een Kalium tekort betekend..
Maar een tekort aan ijzer wordt ook wel eens genoemd met soortgelijke gebreken inderdaad.

Als je niet de precieze gehaltes hebt van de relevante waterwaardes zou ik toch 'gokken' door eventueel de verlichting iets te dempen met wat drijfplanten en beginnen met het toevoegen van een algemene plantenvoeding zoals Profito, daarin zit zowel ijzer als kalium en zou zomaar afdoende kunnen zijn.
 
Haal de ergste eruit,en zet er wat snelgroeiers in. Cabomba of en waterpest
 
Wat kellemes ook zegt: Kalium gebrek icm Fe gebrek. In Profito zit geen Fe voor zover ik kan zien.
 
In Profito zit wel ijzer, maar niet zoveel dat garnalen er van zouden sneuvelen, maar voor planten zou het voldoende moeten zijn.
 
Nou niet meteen de slakken de schuld geven hoor. ;)
Ik denk juist dat de slakken je helpen om overtollige en dode plantenresten op te ruimen. Het is duidelijk te zien dat die gaten door een gebrek komen en niet door de slakken.
 
vandaag naar mijn aquarium zaak geweest en het een en ander verteld maar volgens hem komt het toch echt door de slakken,
hij heeft mn water ook getest en hij zegt dat er bar weinig nitraat in zit wat perfect is voor de vissen maar slecht voor de planten.. hij heeft mij een flesje "sera flore N-P-K drops" meegegeven en moest van hem elke dag 50 druppels doen.
 
Raar,komt volgens die man door de slakken maar geeft je toch plantenvoeding mee wat trouwens geen nitraat bevat ipv een slakkenval...
 
Hein30 zei:
vandaag naar mijn aquarium zaak geweest en het een en ander verteld maar volgens hem komt het toch echt door de slakken,
hij heeft mn water ook getest en hij zegt dat er bar weinig nitraat in zit wat perfect is voor de vissen maar slecht voor de planten.. hij heeft mij een flesje "sera flore N-P-K drops" meegegeven en moest van hem elke dag 50 druppels doen.
en jawel hoor weer een paar euro�s verdient met een onzin verhaal
en de zaak geeft het vervolgens nog toe ook door plantenvoeding mee te geven tjonge tjonge eerst beweren dat het door de slakken komt en vervolgens plantvoeding verkopen als oplossing

Hein30 een paar tips
a lees je eens in in planten en voeding
b zorg voor een duidelijke test set druppels dus en leer hier mee omgaan.
3 geduld is een schone zaak

groet
jaap

ps het probleem wat je hebt wordt veroorzaakt door een te kort aan plantenvoeding dus meten is weten
 
volgens jullie kenners kom ik ijzer, calium en weet ik veel wat ik nog meer allemaal tekort kom. .. kortom ik ben naar de beste man geweeest om mn water te testen en volgens hem heb ik 0,0 nitraat in mn bak... en daarom heeft hij dat middeltje meegegeven omdat daarin 3 belangrijke bestandelen inzitten die voor de planten belankrijk zijn die de nitraat gehalte opkrikken.

en het goedje heb ik trouwens gratis meegekregen ik heb er niets voor betaald! voor wat hoort wat! ik breng hem afentoe weleens wat visjes en krijg gratis spul mee
 
Seabait zei:
Raar,komt volgens die man door de slakken maar geeft je toch plantenvoeding mee wat trouwens geen nitraat bevat ipv een slakkenval...

Hij gaf mij de advies om een aardappel schijf savonds in de bak te doen en sochtends kan ik alle slakken rondom de aardappel opzuigen,

bestaat dan dan... Nitraat druppels/stof?
 
Van bv Easy Life heb je Nitro en is kant en klaar maar er zijn ook poeders te koop.
Is wel handig om zelf te weten wat de waterwaarden zijn want wat is een te laag nitraat precies?
Hangt ook af van de andere waarden.
 
Easy carbo MOET je dagelijks gebruiken, en hou de hoeveelheid in de gaten, anders krijgen je vissen het benauwd, 10ml per 1 of 2 weken is totaal verkeerd gebruik.
Hou je dus aan de handleiding.

succes.

Gr.Rob.
 

Terug
Bovenaan