slakken tegen algen?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,843
Ik heb ondanks al mijn maatregelen (nou ja, 'al': minder lichturen, minder voer, otocinclussen in de bak, grote herinrichting/schoonmaak) nog steeds last van algen. Niet zoveel meer als eerst, maar toch wel in hoeveelheden waar ik niet blij van word. Groen, bruin, blauw, alle kleuren.
Ik ben ondertussen aan het lezen over welke vissen, of garnalen of slakken het beste zouden zijn.

Toen ik afgelopen zomer terugkwam van vakantie was de bak helemaal algenvrij. Het licht had de hele vakantie uitgestaan (de planten waren evengoed goed gegroeid) en de bak zat vol poelslakjes. Ooit bij de start meegekregen met de planten, evenals een of twee anatome helena-slakken eitjes. Die groeiden door de aanwezigheid van al die slakken uit tot een aantal van 6 stuks.
Ze hebben me mooi van de poelslakkenplaag afgeholpen, maar daarmee kwamen ook de algen weer terug.
Ik heb gelezen over Neritina slakken, en over posthoornslakken. Zijn er ook nog andere slakken om succesvol algen mee te bestrijden? Iemand een idee? Ik weet dat ik dan van mijn anatome helenaatjes afmoet, dus die gaan dan in de aanbieding natuurlijk. (Wouter? ;) )

Mijn aquarium is een 50L scaper's tank van Dennerle, voor de volledigheid.
 
Met zoveel algen kun je beter de oorzaak bestrijden want de slakken zullen niet alles opeten en je blijft met een algenprobleem zitten. Dus dan is het beter o de oorzaak aan te pakken;)
 
Ja, ben ik helemaal met je eens, maar na driekwart jaar ben ik nog steeds niet achter de oorzaak. Ik denk gewoon dat mijn bakje te klein is en dat er daarom geen echte balans is. Maar ik heb geen plek voor meer of groter helaas, anders had ik dat allang geregeld.
Misschien ligt het aan het vele hout dat ik erin heb. Bij de 'verbouwing' een tijd terug viel me op dat ik van het meeste hout makkelijk stukjes af kon breken. Misschien is het al aan het vergaan, waardoor er teveel voedings/afvalstoffen in het water komen? Ik hoopte dat ik het meeste 'losse' hout eraf had gehaald.
 
Kun je anders wat meer info geven over de bak, de bewoners en de waterwaarden? ook een klein bakje moet goed zijn te krijgen als je de juiste stappen zet;).
Je kan eventueel daar ook nog een topic voor openen. Ik heb hier ook 4 van 54 liter die zonder problemen draaien.
 
Ja, zal ik doen, ik ga foto's maken, water testen etc, en dan open ik een nieuw topic in het algenforum. Duurt even, want ik heb ook nog wat huishoudelijke taken liggen helaas. :) Maar dank je wel alvast!
 
Ik weet dat ik dan van mijn anatome helenaatjes afmoet, dus die gaan dan in de aanbieding natuurlijk. (Wouter? ;) )
Haha dank je wel, ben inmiddels voorzien. Wat betreft de algen kan ik je Japonica garnalen aanbevelen. Die hebben mij in mum van tijd van mijn algenprobleem afgeholpen. Heb ze nu bijna 10 maanden in de bak en geen alg meer te bekennen.
 
Haha dank je wel, ben inmiddels voorzien. Wat betreft de algen kan ik je Japonica garnalen aanbevelen. Die hebben mij in mum van tijd van mijn algenprobleem afgeholpen. Heb ze nu bijna 10 maanden in de bak en geen alg meer te bekennen.

Die kunnen inderdaad helpen maar als er een structureel probleem is dan moet je die ook aanpakken.
 
Ben benieuwd naar alle info over je aquarium, t moet lukken hoor zonder algen en er zijn hier vast wel mensen met goede ideeen.
 

Terug
Bovenaan