Slakken plaag(of niet)


Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo,

Na een halve week uitstel van de ei index waterwissel had ik aardig wat alg. Daarna is er een nieuwe waterplant in gegaan en nu heb ik zeker 10 slakken per 10x10cm. Maar ik lees enkel alleen over slakken plagen. Ik zie de waterplanten opknappen want de alg wordt opgegeten met rap tempo maar............

Gaat de populatie zichzelf regelen als de voeding op raakt en wat gaat er gebeuren met de overpopulatie.
Ik heb ook flink wat garnaaltjes en die houden wel van dode slakes toch?

Ik doe wekelijks waterwissel en bodem afzuigen
 
Die slakkenpopulatie zal uitbreiden en blijven groeien zolang er voldoende alfval in de bak zit. Wordt het echt een plaag, dan weet je ook dat er iets niet goed zit met je bak. Misschien wat slaketende slakken erbij?
 
Mijn staurogyne kreeg draadalg op de onderste bladeren en de glossostigma kreeg bruine randen vergeeld oud blad met gaten. Dat kwam mede omdat ik de doseren naar beneden had gesteld. De Posthoornslakjes schuiven over het blad van de staurogyne en na een hald uur zie je zichtbaar dat de groene draadalgjes verdwenen zijn en het vlad schoon is.
 
Draadalg is vaak een co2 probleem en dat heeft niet direct met de EI te maken (als je iets later wisselt). Het is zaak om voldoende voeding voor de planten beschikbaar te hebben en zo kun je mede de algen voorkomen. Het is wel mooi dat de Posthoornslakjes meehelpen om de alg weg te halen maar de oorzaak bestrijden/oplossen is denk ik belangrijker.
 
Teveel slakken kun je uitvangen door een plak komkommer op de bodem te leggen en na enige uren kun je ze dan zo eruit nemen. Dit voor het geval je van mening bent dat je er teveel hebt natuurlijk;)
 
Ik durf te zeggen dat ik nihil slakken in allebei mijn bakken heb. Eerste 2 weken elke slak er uit gehaald en zolang er geen in komt en zich kan voortplanten, blijft mijn bakje lekker slakvrij.
 
Op zich zijn ze best nuttig Thomas en kunnen ze geen kwaad verder zolang het maar in de hand wordt gehouden;)
 
Slakken zijn nuttige dieren, ze eten algen en voer resten. Daarnaast kunnen bepaalde slakken als puntslak (Melanoides tuberculata) de bodem luchtig houden. Wil je er vanaf of de populatie intoom houden? Dan zijn er een paar dingen waar op gelet kan worden; voer niet te veel of koop een paar slakkenetende slakken (Clea helena) om ze op een biologische wijze te "bestrijden".
Door veel te voeren blijven restjes over waar slakken van kunnen profiteren, daarnaast slecht voor de waterkwaliteit. De Clea helena zijn slakken met afkomst uit Zuid-Oost Azië, ze eten de "plaag" slakken op. Wanneer de laatst genoemde op zijn, eten ze wat de pot schaft.
 

Terug
Bovenaan