Slakken kiezen


Eva&Rosa

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2021
Berichten
154
Leeftijd
48
Locatie
Omgeving Groningen
Hallo, ik ben een nieuwe bak aan het opstarten (Rio180) en nu ben ik op zoek naar diertjes die het biologisch evenwicht kunnen aanvullen, slakken en/of garnaaltjes. Rosa vindt de garnaaltjes een beetje griezelig dus liever slakken. Nu heb ik al wel gelezen maar zie door de bomen (slakken?) het bos niet meer.

Welke slakken kiezen?

Ik kan appelslakken krijgen, zebraslakken, torenslakken, helenaslakken ...

Ze hoeven zelf geen slakken te eten en krijgen liever ook niet teveel jongen. Erg slechte ervaring gehad met blaasslakjes uiteindelijk de hele bak leeg moeten halen (behalve de vissen dan).

Wat hebben jullie? Zijn de appelslakken een goed idee?

Hij draait nog in maar tot nu toe
pH 8 (moet nog omlaag)
NO3 10
KH 7/8
GH 11
NH3 en NO2 0
Takken nog ordenen hoor moeten eerst wat meer zinken.

20210902_202755.jpg
 
Je kan natuurlijk slakken kiezen, elk met de eigen aantrekkelijkheden maar als je niets doet zullen de slakken jou kiezen. 🙂
Waarschijnlijk groeit er al slak in jullie mooie bak.
En over die enge garnalen wil ik nog wel een pleidooi houden voor amanogarnalen. Die zijn zo leuk en zichtbaar nuttig dat elke angst ongegrond zal blijken. Heel grappig. Meestal vinden mensen slakken eng.😄
Love de snail!! Benieuwd waar jullie op uitkomen.
 
Ik vond de appelslakken heel leuk. Worden mooi groot en hebben mooie kleuren. Ook zijn ze lekker actief en kruipen/driften de hele bak door op de stroming :)
 
Je kan natuurlijk slakken kiezen, elk met de eigen aantrekkelijkheden maar als je niets doet zullen de slakken jou kiezen. 🙂
Waarschijnlijk groeit er al slak in jullie mooie bak.
En over die enge garnalen wil ik nog wel een pleidooi houden voor amanogarnalen. Die zijn zo leuk en zichtbaar nuttig dat elke angst ongegrond zal blijken. Heel grappig. Meestal vinden mensen slakken eng.😄
Love de snail!! Benieuwd waar jullie op uitkomen.
Ok, dank voor de tip. Stellen Amanogarnalen nog speciale eisen aan de hardheid van het water? Had gelezen dat Caridina op zacht water moeten maar Amano garnalen lijkt toch net weer anders?
Misschien moet ik ze anders noemen. 'Graaipootjes' ofzo. Anders denkt ze aan die garnalen op je bord en daar houdt ze niet van, hihi.
 
Ik vond de appelslakken heel leuk. Worden mooi groot en hebben mooie kleuren. Ook zijn ze lekker actief en kruipen/driften de hele bak door op de stroming :)
Ja als er iets aan te zien is kwa gedrag is natuurlijk ook wel heel leuk!
 
Wat slakjes in de bodem kan ook geen kwaad en met niet teveel voeren krijg je niet snel een plaag.
 
Appelslakken zijn wel echt leuk vind ik. Je kan ze allemaal mooie kleuren krijgen en zijn leuk actief. En door hun formaat ook goed zichtbaar/volgbaar/observeerbaar. En eventuele eitjes worden boven de waterlijn gelegd en kan je echt heel makkelijk verwijderen.

Maar je hebt ook nog diverse andere leuke slakken die net wat minder voorkomend zijn. Die sulawesi slakken zijn daar inderdaad een leuk voorbeeld van

 
De Sulawesi wil wel een hoge kh en gh.
Ah goed dat je dat noemt. Ik zie op Facebook veel gecombineerd worden met garnalen en ging er gemakshalve vanuit dat ze dan dus ook binnen redelijk normale waterwaarden vielen, maar heb me er verder niet in verdiept.

Dan is het met deze waarden allicht verstandig om gewoon voor appelslakken te gaan.
 
Met garnalen op kraanwater gaat het ook vaak prima hoor maar met een bodem die de kh en gh verlaagd is dat vaak lastiger.
 
ikzelf heb clithon corona slakken leuke ijverige slakjes en vermeerderen niet en leggen bijna geen witte eitjes zoals de andere renslakken. en soms hebben japonica garnalen een voorliefde voor bepaalde planten om ervan te eten.maar als je ze dan bijvoerd met groenvoer valt het wel mee
 
Wat slakjes in de bodem kan ook geen kwaad en met niet teveel voeren krijg je niet snel een plaag.
Wat voor slakjes zitten in de bodem, zijn dat de torenslakken?

Mbt plaag ja die heb ik gehad in de bak die al draait, niet normaal. Voerregime duidelijk nog niet afgestemd en onervaren. Ik kon er elke dag wel 20-30 soms 50 uithalen en nog werd het meer. In een 60L bak! Vreselijk. Uiteindelijk alles eruit behalve de vissen, alles schoongemaakt, planten in quarantaine in emmers, gif erbij ... ik dacht, als het nu niet goed komt stop ik ermee. En nog niet uitgeroeid! Maar nu haal ik er elke week een stuk of 5 uit. Da's een heel ander verhaal!

Heel leerzaam allemaal. Een redelijk aantal functionerend te hebben voor ecosysteem zonder explosie, dat is wat ik zou willen.
 
Appelslakken zijn wel echt leuk vind ik. Je kan ze allemaal mooie kleuren krijgen en zijn leuk actief. En door hun formaat ook goed zichtbaar/volgbaar/observeerbaar. En eventuele eitjes worden boven de waterlijn gelegd en kan je echt heel makkelijk verwijderen.

Maar je hebt ook nog diverse andere leuke slakken die net wat minder voorkomend zijn. Die sulawesi slakken zijn daar inderdaad een leuk voorbeeld van

😍 wat zijn dát!?!?
Lijken wel uit een alien film te komen ofzo, gaaf zeg! Ik verwacht dat ik uitkom op pH 7,5 met KH van 7 a 8, dat zou moeten kunnen dan. Ga ik eens naar kijken, deze vind ik cool. Ik hou eigenlijk erg van slakken ☺. Beetje haat-liefde hè.
 
Als er ook vissen in komen is het misschien handig om ook die te vermelden. Niet alles is even vredelievend voor een garnaal/ slak 😄

Misschien vindt je diminitus dwerg kreeftjes ook leuk.
 
Als er ook vissen in komen is het misschien handig om ook die te vermelden. Niet alles is even vredelievend voor een garnaal/ slak 😄

Misschien vindt je diminitus dwerg kreeftjes ook leuk.
Ik ga kijken naar de kreeftjes, dank voor de tip! Dit is allemaal compleet nieuw voor mij en ik ken ook weinig mensen met een bak dat je het kan zien zeg maar he. Behalve dan iemand met een hele hoop felgele appelslakken.
Qua vissen komt het goed denk ik. Tetras, cory's, guppies en Ancistrus algeneters.
 
Hou met Guppy s wel rekening ermee dat je snel de bak vol kan krijgen en je nog vaak lastig weer kwijt kan.
 
Hou met Guppy s wel rekening ermee dat je snel de bak vol kan krijgen en je nog vaak lastig weer kwijt kan.
Ja help. Nee, we hebben 3 lieve nieuwsgierige mannen uitgezocht, de rustigste die we konden vinden en dat gaat goed met de andere vissen en ook onderling.
 
😍 wat zijn dát!?!?
Lijken wel uit een alien film te komen ofzo, gaaf zeg! Ik verwacht dat ik uitkom op pH 7,5 met KH van 7 a 8, dat zou moeten kunnen dan. Ga ik eens naar kijken, deze vind ik cool. Ik hou eigenlijk erg van slakken ☺. Beetje haat-liefde hè.
Dan zijn die Sulawesi slakken. Konijnslakken, tylomelania. Veel verschillende namen 😅

Dat zijn levendbarende slakken en krijgen niet teveel jongen elke keer.

Torenslakken heb ik ook een plaag van gehad, ondanks niet extreem veel voeren.

 
Met garnalen op kraanwater gaat het ook vaak prima hoor maar met een bodem die de kh en gh verlaagd is dat vaak lastiger.
kun veel hebben ja die slakken heb ze ook op kraan water gehad met ph bodem
 
Dank allemaal!

Ik ga in eerste instantie Sulawesi Orange Poso slakken in de bak doen. Vind ze heel bijzonder 👽 en past beter bij mijn waterwaarden dan garnaalsoorten. En van daaruit weer verder kijken.

Misschien inderdaad declithon corona slakken geweislak of zelfs Filopaludina Martensi witte wonderslak...
 
Ik heb ze destijds in een nano gehad en had de gewone gemengd met wat mini s. Ik was begonnen met 5 dacht ik en na een jaar of 2 had ik er 100 dus heb toen veel van de hand gedaan.
 
Ok toch maar begonnen met een paar
zebra
20210910_184223.jpg
slakken en twee (afgeragde) java slakjes. Mjommjommjom.
 
Javaslakjes?
Bedoel je Tylo s? Lijken me in dat geval de mini toe.
 

Terug
Bovenaan