Slakken in aquarium


S

stuifie1965

Guest
Beste,

in mijn Rio 240 met twee goudvissen zag ik vandaag voor het eerst een slakje. Denk met de waterpest toch meegekomen, ondanks goed uitspoelen. Nu vind ik een slakje wel leuk, een paar ook nog wel, maar ik heb geen zin in een bak vol straks. Hoe kan ik dat een beetje in controle houden? Zijn daar manieren voor zonder dat ik allerlei chemische rommel hoef te gebruiken?

groeten,
Ronald
 
Beste,

in mijn Rio 240 met twee goudvissen zag ik vandaag voor het eerst een slakje. Denk met de waterpest toch meegekomen, ondanks goed uitspoelen. Nu vind ik een slakje wel leuk, een paar ook nog wel, maar ik heb geen zin in een bak vol straks. Hoe kan ik dat een beetje in controle houden? Zijn daar manieren voor zonder dat ik allerlei chemische rommel hoef te gebruiken?

groeten,
Ronald

Foto van het slakje? Hangt van soort af of ze explosief gaan vermeerderen.
 
Om welke gaat het want ze nemen vaak veel in aantal toe met veel voer en afval en met Goudvissen zul je dat al snel hebben denk ik. Je kan ze denk ik met de hand of een stuk filterslang verwijderen.
 
slak.jpg
slak.jpg
 
Dat is een gepunte blaashorn. Die kunnen zichzelf bevruchten en zich dus heel makkelijk snel voortplanten.
 
Dat is een gepunte blaashorn. Die kunnen zichzelf bevruchten en zich dus heel makkelijk snel voortplanten.
niet helemaal wat ik wilde horen.. maar ik heb hem verwijderd. Denk alleen dat waar er 1 is..... in de gaten houden maar
 
Dat is een gepunte blaashorn. Die kunnen zichzelf bevruchten en zich dus heel makkelijk snel voortplanten.
Hoe kun je het verschil goed zien tussen een Poelslakje en deze gepunte Blaashoorn?
 
In de volksmond wordt de gepunte blaashoorn hier bijna altijd een poelslak genoemd. Het gaat bijna altijd (in het aquarium) om puntige blaashoorn ("bladdersnails" / Physella acuta).

De poelslak (Lymnaea stagnalis) wordt veel groter en heeft een andere vorm van huisje.

Screenshot 2021-08-18 at 18.36.42.png
 
Ja helaas.
Hiervan heb ik een plaag gehad.
Ze komen inderdaad vaak met plantjes mee.

Ik houd het nu in toom door ze zo nu en dan uit te vangen.
Of ik druk ze kapot tegen de ruit.
(Dat moet je maar net kunnen, natuurlijk)
De "lijken" halen de bodem vaak niet eens want mijn vissen vinden ze heerlijk.
 
Ook ik heb ze gehad. Uiteraard heb ik er heel wat uitgevist. Met het restant wisten mijn Helena's uiteindelijk wel raad mee.
 
Dat is wel mooi aan kogelvissen houden, ik ben blij met elke die ik vind :LOL:
 
In de volksmond wordt de gepunte blaashoorn hier bijna altijd een poelslak genoemd. Het gaat bijna altijd (in het aquarium) om puntige blaashoorn ("bladdersnails" / Physella acuta).

De poelslak (Lymnaea stagnalis) wordt veel groter en heeft een andere vorm van huisje.
Kwam nog een link tegen met een goede afbeelding met het verschil:

 
ja dat zijn explosieslakken :D ik vind het prima om ze in mijn bak te hebben, ik hanteer twee opruimmethoden als het uit de hand loopt.
-lokken met voedsel (ik gebruik algentablet maar kan ook met geblancheerde groenten) en dan opzuigen
-elke dag minimaal 10 slakken met de hand/pincet verwijderen gedurende de tijd die nodig is. geen enkele populatie kan dat aan op langere termijn

verder heb ik geleerd; dooddrukken geeft vies water en helenaslakken werken pas als ze zelf een grote populatie zijn.
 
ik vind het trouwens prachtige beesten, de huisjes hebben soms prachtige kleuren, van wit transparant tot blauwpaars. de meeste eitjes worden (logisch) gelegd door de grootste exemplaren. Ik heb de eerste slak uit mijn eerste aquarium ruim een jaar laten meegroeien met de bak, gaf het zelfs een naam. het huisje werd 1-1.5 cm groot, ze was zo groot dat ze eitjes niet meer onder een blad kon leggen maar gewoon op hout of tegen het raam, dat was net een hele lange streep tandpasta, maar dan gelachtig. als die uitkwamen waren dat er gelijk meer dan 100 :D maar het was een goede slak.
toen de bak werd opgedoekt heb ik de slak overgezet naar een nieuwe bak waar ze binnen een week klem werd gedrukt door een stuk nog drijvend hout.
het huisje heb ik vrij luguber mischien bewaard. :p
 
ik vind het trouwens prachtige beesten, de huisjes hebben soms prachtige kleuren, van wit transparant tot blauwpaars. de meeste eitjes worden (logisch) gelegd door de grootste exemplaren. Ik heb de eerste slak uit mijn eerste aquarium ruim een jaar laten meegroeien met de bak, gaf het zelfs een naam. het huisje werd 1-1.5 cm groot, ze was zo groot dat ze eitjes niet meer onder een blad kon leggen maar gewoon op hout of tegen het raam, dat was net een hele lange streep tandpasta, maar dan gelachtig. als die uitkwamen waren dat er gelijk meer dan 100 :D maar het was een goede slak.
toen de bak werd opgedoekt heb ik de slak overgezet naar een nieuwe bak waar ze binnen een week klem werd gedrukt door een stuk nog drijvend hout.
het huisje heb ik vrij luguber mischien bewaard. :p
Ik vind ze ook best mooi en ook erg leuk om naar te kijken... eentje. Twee heb ik ook vrede mee , maar dan moet het wel stoppen :) En dat doet het dan meestal niet en dan gaat het een dingetje worden :)
 
Die kans wil ik helemaal niet maken.
Ik blijf dus lekker wonen waar ik woon!:p
 
Ik vang ze eens in de zoveel tijd met een plakje komkommer. Komen ze met z'n allen op af en dan kan je ze er makkelijk uit halen. Meestal vind ik via marktplaats iemand die ik er blij mee kan maken. Meestal voer voor kogelvisjes. En ik heb een paar Helena slakjes.
 
weekje verder... op die ene na (nog) geen andere gezien..... Die ene heb ik er wel uitgehaald vorige week.
 
Met wat geduld kun je er afkomen en een paar slakken kunnen geen kwaad. Misschien zie je de komende tijd wat kleintjes die nog zijn geboren maar als je die vroegtijdig kan vangen dan komt het vast goed.
 

Terug
Bovenaan