Slakken gaan dood!


C

chris10

Guest
Net het tegenovergestelde van iedereen kan ik geen slakken houden. Ze gaan allemaal dood!!
Ben op zoek naar een reden maar weet niet hoe dat komt.
Heb gewoon kleine visjes, geen garnalen....
Iemand een idee?
 
kruipen er toevallig ook wat anatome helena's rond? Slakken zijn over het algemeen heel sterk!
 
Ik lees in je andere topic dat je bezig bent om met turf je PH te doen dalen? En vooral ook dat je eerder een PH had van 6.4?
Veel slakkensoorten willen het liefst een PH van 7+ omdat ze anders niet voldoende calcium kunnen onttrekken uit het water voor het aanmaken van de huisjes, daardoor worden de huisjes zwak. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
 
Ja het zou kunnen dat ze problemen met de huisjes hebben gehad. dat is ook het enige dat ik kan bedenken. Ik weet ook niet wat de kh is maar een lage ph kan door de zuren het huisje aantasten met eventueel gevolgen.
Ik heb een ph van 6.7 ongeveer en dat gaat wel goed (nog).
 
En ook lees ik dat je een tijd een KH had van 1 � 2..
Ik dacht dat zo'n lage KH-waarde ook wel weer kan leiden tot grote schommelingen in PH en anders wel een zuurval..
En daar kunnen dieren ook wel weer van naar de klote gaan..

Betreffende topic
 
Voor de "crash" in september (betreffende topic) had ik eerder nooit problemen met slakken. Ik filterde ook over turf, en dat was nochtans geen probleem. Ik denk dat ik een ammoniak probleem toen had maar dat is nu toch al een hele tijd geleden. heb veel waterwissels doorgevoerd en ben mijn vissen gaat alles goed nu.
Mijn slakken, puntslakken en anatome helena�s en garnalen hebben het niet overleefd.
Dus, dacht ik .... nu opnieuw eens proberen met wat slakken (puntslakjes) in te brengen. Verleden week een 3 tal GROTE puntslakken in aqua gedaan en neen hoor..... na een paar dagen lagen ze dood.
Voor mij een raadsel.!!!
Wat de ph betreft: ik meet met een digitaal dingetje, niet te vertrouwen. Opnieuw druppeltest gedaan, ph ok�: 6.4
 
Heb je ook (veel) nieuwe planten in de bak gezet?
 
Neen, eigenlijk niet,planten zijn dezelfde gebleven.

a00ccddd-ad2f-4632-ba97-1f217c444b32_zpsc2b13cf8.gif
 
Waar je nog aan kunt denken is of er misschien slakkengif je water in is gekomen.. dit zou inderdaad via plantjes kunnen zijn gebeurd.
Maar als je recent geen nieuwe plantjes hebt toegevoegd dan zou ik niet weten waarom je visjes geen problemen hebben en je slakjes wel, meestal zijn slakjes niet stuk te krijgen ;)
 
Ik heb het water al tijdje op een ph waarde van 6/6.5, filter ook over turf, gebruik osmose water en eikenbladextract. Heb nog even veel slakken als voorheen (of misschien wel meer).
Ook in de bak waarbij de ph waarde 5 was bleven de slakken leven. De garnalen die mee waren gelift met de planten trouwens ook (en maar door fokken). Maar wat voor waterwaarden ik ook heb, ik leg altijd een stukje sepia in het water voor de garnalen en slakken.

Wat voor slakken heb je? Denk dan eerder aan bodemrot, aangezien je hebt over puntslakken die dood gaan..
Kijk daar anders eens naar.
 
Is je bodem uit de tijd van de 'crash' dezelfde?
Zou het bodemrot k�nnen zijn maar het kan ook zijn dat een aantal anentome helena slakken het w�l hebben overleefd. Over het algemeen zie je ze niet namelijk.. Liggen je slakken dood in het huisje of vind je lege huisjes?
Kijk eens in je filter, leven daar wat slakken? Als je daar w�l levende slakken vindt zit het probleem hoe dan ook in je bodem.
 
Op dit moment zitten er geen slakken meer in denk ik. Eumm... bodemrot! heb er nog niet aan gedacht, dat zou ik toch moeten zien...
Het filterzand die ik gebruik zit er nu 3 jaar in en daar lijkt niks mis mee.
Ik kan wel eens enkele poelslakjes(van die slakjes die meekomen met de planten) uit mijn ander aquarium halen en eens testen of die overleven.
Zo ziet mijn bak eruit:
a00ccddd-ad2f-4632-ba97-1f217c444b32_zpsc2b13cf8.gif
 
Misschien oude leidingen in je woning dan denk ik aan koper in je water.
Had van iemand gelezen dat die daardoor echt geen appelslakken kon houden tenzij hij bij elke waterwissel een watervoorbereider (aquasafe van Tetra) gebruikte.
 
Patries zei:
Misschien oude leidingen in je woning dan denk ik aan koper in je water.
Had van iemand gelezen dat die daardoor echt geen appelslakken kon houden tenzij hij bij elke waterwissel een watervoorbereider (aquasafe van Tetra) gebruikte.

Dat was ik :)

Als poelslakjes hetzelfde zijn als schijfslakjes, die overleven bij mij wel zonder Aquasafe. Appelslakken, vergeet het maar :-(
Ik heb nu denk ik 3 1/2 jaar aquaria zonder problemen gehad. Na twee jaar leek het me leuk om een paar appeltjes erbij te doen. Door schade en schande ervaren dat ze binnen een paar dagen overleden.
Mijn vermoeden was dat wellicht stenen die ik gebruikt had om Anubias te verzwaren metalen zouden afgeven. Ik startte een tweede bakje op. Bij de aankoop van een bodemzuiger zat en gratis proefflesje Aquasafe dat ik testte. Toen dat flesje leeg was deed ik een waterwissel zonder aquasafe, en ja hoor, weer een paar slakken erg ziek. Snel aquasafe gehaald en 2 hebben zich weer gekregen.
Wat er in mijn water zit, ik heb geen flauw idee maar ik heb regelmatig dat er blauw groene stukjes in het zeefje van de kraan zit.
Of het een oplossing voor jouw probleem is weet ik niet, maar dit zijn mijn ervaringen met appels. Triest dat ik daar op deze manier achter moest komen.
Nicole
 
Vind dit inderdaad een goeie reden maar mijn woning is 30 jaar oud! Ik denk niet dat hier de leidingen er iets mee te maken hebben.
Maar.... ik denk dat het beter gaat, heb er toch al 1 gezien die rond dwarrelde.
 

Terug
Bovenaan