Slakjesss


Meloenmilou

Member
Lid geworden
10 december 2021
Berichten
23
Leeftijd
36
Ha!

In mijn Javamos huisje zaten blijkbaar een aantal slakjes.. het zijn hele kleine slakjes maar het worden er best veel. Nu weet ik dat de Anatoma Helena slakken eet, maar ook garnalen en die heb ik juist in mijn bak. Iemand anders een (bij voorkeur biologische)tip om van deze kleine jongens af te komen?
 

Bijlagen

  • D4736FE1-86E6-4A18-9E21-8EB8148F7B73.jpeg
    D4736FE1-86E6-4A18-9E21-8EB8148F7B73.jpeg
    114.3 KB · Weergaven: 103
  • 929ECE85-B34B-4F19-8320-421D451766DC.jpeg
    929ECE85-B34B-4F19-8320-421D451766DC.jpeg
    112.5 KB · Weergaven: 112
  • 1E903CB7-FC75-46E5-953F-3AB651AF4780.jpeg
    1E903CB7-FC75-46E5-953F-3AB651AF4780.jpeg
    176.4 KB · Weergaven: 99
Ja er is een fenomenaal werkende slakkenval te koop!! Heb er zelf DUIZENDEN torenslakken mee uit mijn bak verwijderd!
Deze bedoel ik
slakkenval.jpg
 
Super! Ook safe voor kleine garnalen?
 
Er uit krijgen gaat je niet meer lukken zonder hele drastische ingrepen.
het is een kwestie van onder controle houden.
 
je wilt de groten slakken eerst vangen die kunnen eiren leggen
 
Zijn dit die mini-posthoornslakken?
Worden niet meer dan een mm of 2 a 3? Gedraaide zijkant plat tegen de ruit, niet de onderkant zoals posthoorns?

In dat geval wordt het erg lastig. Bij ons reageerden die niet op lokvoer als groente etc. Slakkenvallen deden niets.

Het voordeel is, bij ons waren ze extreem nuttig. Bij normaal voeren liepen de aantallen niet uit de hand. Na een herinrichting waren ze weg, en achteraf vond ik dat best jammer.

Als je ze echt kwijt wil wens ik je succes. Ik heb gehoord van mensen waar ze ineens verdwenen waren.

Planorbis arnoldi, of op zijn Engels, Sideways Ramshornsnails.
 
Slakjes zijn zeer nuttige in het opruimen.
Komen er teveel slakken dan voer je meestal teveel of heb je geen opruimers die voer van de bodem eten.
Slakkenval helpt om ze onder controle te houden .
Ik zet de grootste zelfs terug en vind dat je zo veel minder aanwas krijgt van kleinere slakjes (voedsel concurrentie)
 
Slakkenval kun je zo instellen dat alleen de kleinste slakken erin kunnen, maar ze kunnen er niet meer uit. Ik heb er nooit garnalen in gevonden wel eens een crydoras pygmeus,
Dat zijn net kleine bulldozertjes en die tillen de lamellen moeiteloos op, maar kunnen daarna niet meer uit de val!
Ik vind de slakkenval het meest innovatieve en best werkende slakken decimeer middel!!
 
Anentome helena's kunnen een uitkomst zijn. Eigen ervaring met anetome helena's is dat ze zich wel vergrijpen aan ronde slakken doch bij mij laten ze andere torenslakken weer met rust. Botiasoorten en kogelvissen zijn ook verzot op slakken. Maar goed, als je garnalen er in hebt zitten, lijkt mij deze twee opties geen goed plan. Effectief bij mij is wel een blad sla en komkommer in de bak doen. Dan komen ze er als een klooitje op zitten. En dan haal je ze weg.

Ik heb deze week nog een heleboel posthoornslakken uit twee bakken gehaald. Die vermeerderen zich ook snel en het groeit als kool. Ff op marktplaats gratis aangeboden. En in no time werd er gereageerd door een paar mensen. Diegene die ze ophaalde gebruikt ze voor de zoenvissen. Meestal zijn het mensen die kogelvissen hebben.
 

Terug
Bovenaan