Siporax


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik ben gefaseerd de MechPro in mijn Prof 4+ 600 aan het vervangen door Siporax, want ik erger me dood aan het gedrijf van die plastic troep. Er zitten in mijn filter 2 mandjes MechPro, die daar tot de rand mee vol zitten. Ik heb nu in 1 mandje een liter Siporax gedaan, maar daarmee zit het mandje lang zo vol niet als met de MechPro.

Is het de bedoeling dat ik de mandjes tot de rand vol prop met Siporax, of is 1 liter per mandje genoeg? Ik heb het uit het netje gehaald en mijn inschatting is dat ik in totaal wel iets van 3 liter in de mandjes kwijt kan, als ik ze zo vol mogelijk maak.
 
Is het de bedoeling dat ik de mandjes tot de rand vol prop met Siporax, of is 1 liter per mandje genoeg? Ik heb het uit het netje gehaald en mijn inschatting is dat ik in totaal wel iets van 3 liter in de mandjes kwijt kan, als ik ze zo vol mogelijk maak.

Tot de rand toe vullen zou ik niet doen. Hoe voller je bakjes hoe minder stroming je filter zal overhouden dus je moet die twee (hoeveelheid filtermateriaal/sterkte van de stroming) een beetje tegen elkaar afwegen.
Persoonlijk vul ik de bakjes met keramisch materiaal ongeveer 75%... In jouw geval zou ik er dus nog wat extra bij doen, iets van een 2-2,5 liter ongeveer lijkt me ideaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Houd er wel rekening mee dat siporax een heel ander filter doel heeft dan de mech pro.

1 bakje mech pro zou ik vervangen door Eheim efi mech. Dat zijn ceramische buisjes. Met hetzelfde doel als de mech pro.
De bakjes daarboven kun je vullen met siporax.
 
Wat Marcel al zegt.

Dat Mech pro is inderdaad prut, drijf alle kanten uit ect.

onderste mandje vullen met Eheim Mech (dus de gewone kleibuisjes)
het andere mandje vullen met Siporax.

beide niet helemaal ramvol duwen maar een klein laagje overhouden, scheelt soms ook een boel gedoe met het terugplaatsen van mandjes.
 
Erm... Wat is dan precies het verschil tussen Mech en Siporax? Het zijn toch allebei buisjes?

Mijn opbouw is nu (onder naar boven):

MechPro, Siporax, Biomech, Substrat (die bolletjes).

Ik wou dan in het onderste mandje ook Siporax doen, maar dat zou dan dus beter de keramische Mech kunnen zijn? Het mandje Siporax is nu ongeveer 1/2-2/3 vol, dus daar kan dan nog wat bij. Zou ik dan wat ik nog over hou bij de Biomech in moeten doen?
 
Laatst bewerkt:
Eheim mech is gebakken klei

siporax is gesinterd glas

als je beide in je handen hebt voel je duidelijk het verschil, siporax is veel poreuzer en houd dus ook veel beter bacteriën vast.
 
Dat had ik inderdaad wel helder, maar qua vorm is het wel hetzelfde, toch? Waarom zou ik dan in het onderste mandje geen Siporax maar Mech moeten doen? Met Siporax krijg ik toch (denk ik) hetzelfde effect als met Mech, met als toegevoegde waarde meer bacteriën? Of zie ik nu iets over het hoofd?
 
Dat had ik inderdaad wel helder, maar qua vorm is het wel hetzelfde, toch? Waarom zou ik dan in het onderste mandje geen Siporax maar Mech moeten doen? Met Siporax krijg ik toch (denk ik) hetzelfde effect als met Mech, met als toegevoegde waarde meer bacteriën? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Op de gladde buisjes gaan vooral heterotrofe bacterien zitten. Die het grove vuil afbreken en voding geven voor de nitrificerende bacterien.
De siporax is minder geschikt voor deze bacterien.

Siprax kun je vergelijken met substrate pro. Vind alleen de siporax wel 1000x beter dan substrate pro.
Dat substrate pro dat brokkelt.
 
Op de gladde buisjes gaan vooral heterotrofe bacterien zitten. Die het grove vuil afbreken en voding geven voor de nitrificerende bacterien.
De siporax is minder geschikt voor deze bacterien.

Siprax kun je vergelijken met substrate pro. Vind alleen de siporax wel 1000x beter dan substrate pro.
Dat substrate pro dat brokkelt.

Ok, dus in dat geval zou het volgende beter zijn (weer onder naar boven):

Mech, Siporax, BioMech, Substrate Pro

Of zou je het nog anders doen?
 
Persoonlijk gebruik ik voor de biomedia alleen nog maar siporax. Maar dat andere moet ook prima werken hoor.
 
Tja, dat zit er nu eenmaal al in en om het na minder dan een jaar al weg te gooien... Ik heb er nog wel over gedacht om eventuele overgebleven Siporax (als ik het huidige mandje nog wat extra vul) in een van de ander mandjes te doen, maar of dat wijs is...
 
Nog even een nabrander: Ik zie bij Eheim naast de Mech ook nog Fix voorbijkomen, wat als extra buffer tussen de Mech en het biologische filtermateriaal geplaatst zou kunnen worden voor nog meer mechanische filtratie. Mij lijkt het gewoon een grove filtermat, maar ik vroeg me af of jullie het kennen en of het (of een grove mat) nog nut zou hebben?
 
Een spons als voorfilter is voldoende. Daarna alleen harde materialen. Blijft lang werken en belemmerd de doorstroom niet. Als laatste eventueel nog een wit vlies.
 
Dat is dus ook de standaard opbouw van de Prof 4, al heb ik het Eheim vlies vervangen door simpele filterwatten. Dat originele spul van Eheim is me veel te duur, dus ik knip het mooi zelf op maat. Die watten zijn ook wel nodig tegen zweefvuil, ook al blijf ik daar nog steeds wel een beetje last van houden.
 
Ik gebruik vooral Siporax en bioballen.

De gebakken kleibuisjes hebben een beperkt hechtingsoppervlakte, in vergelijking met andere filtermedia.
Ze dienen eigenlijk vooral om de stroming in het filter te verdelen, maar die functie kunnen andere filtermedia zoals Siporax ook vervullen.

Op Siporax zitten aan de buitenzijde de nitrificerende bacteriën, die zuurstof nodig hebben.
In de vele microscopische kanaaltjes aan de binnezijde (zeer poreus waardoor reusachtig oppervlak) zitten voora de de-nitrificerende bacteriën die zonder zuurstof kunnen.

Zie hieronder de verschillende hechtingsoppervlaktes: (Gekopieerd van het Kogelvisforum)

  • Alpha rock/grog
    Alfa Grog (ook wel Alpha rock) is zeer open en poreus biofiltermateriaal. Uitstekend te gebruiken in meerkamerfilters. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 290 m²/kg.


    Links: Alpha grog, rechts: Bacteria house

  • Bacteria house
    Bacteria house bestaat uit wat grotere pijpjes van keramiek die niet drijven, is poreus en hebben minuscule gaatjes, waardoor zeer groot aanhechtinmgsoppervlakte voor bacterieen ontstaat. De beste soort biomedia, maar hoog geprijsd. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³.

  • Bioballen
    Kunststof balletjes in vele uitvoeringen, meestal drijvend. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 350-500 m²/m³.


    Links: Bioballen, rechts: Kaldness

  • Biocarrier/Kaldness
    Verschillende vormen kleinere kunststof media speciaal ontworpen als filtermedium. Van alle kunststof biomedia is dit de beste en meest duurzame, maar ook het duurste. Wordt gebruikt in bewegend bed filters en tricklefilters. Merknamen zijn onder andere KNS, Helix, etc. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is circa 800 m²/m³. Dit is echter het totale oppervlak, het beschermd oppervlak is circa 500 m²/m³.

  • Crystal Bio media
    Crystal Bio is een filtermedium vervaardigd uit “geschuimd” glas dat bij 900°C wordt geproduceerd waardoor het een open structuur krijgt. Dit zorgt ervoor dat het specifieke oppervlak tenminste 10 x zo groot is als dat van de meeste kunststof alternatieven. Crystal Bio is bijzonder licht in vergelijking met andere poreuze filtermedia: 100 liter Crystal Bio weegt 15 kilo.


    Links: Crystal Bio media, rechts: Flocor

  • Flocor
    Kunststof geribbelde drijvende pijpjes, lastig schoon te maken omdat vuil zich vasthecht aan de binnenzijde. Goedkoper dan andere filtermedia. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is ca.125 m²/m³.

  • Honinggraat (bioblokken)
    Relatief goedkoop filter media. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is ca. 175 m²/m³.


    Links: Honinggraat, rechts: Japanse mat

  • Japanse mat
    Deze vezelachtige mat heeft een redelijk groot aanhechtingsoppervlakte. De voordelen hiervan zijn een snellere groei van bacteriën, snellere opstart van filters en een betere hechting voor biofilm. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is ~300 m²/m³.

  • Keramiek pijpjes
    Keramiek pijpjes hebben zowel een mechanische als een biologische werking. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 500 m²/gram


    Links: Keramiek pijpjes, rechts: KSB

  • KSB
    KSB is een neutraal keramisch filter substraat, dat niet vergaat en niet toxisch is, het ontstaat bij een temperatuur van 1450 graden Celsius. Het kan worden gebruikt in het biologisch deel van een meerkamer filter, in een plantenfilter of als enig filtermedium. In tegenstelling tot sommige andere substraten laat KSB zich volledig met water doorstromen wat een grotere efficiëntie tot gevolg heeft. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 1.000 m²/m³. KSB is indien nodig gemakkelijk met een waterstraal schoon te maken. Bovendien is KSB licht van gewicht.

  • Lava steen
    Lavasteen is sponsachtig en poreus waardoor het een groot hechtingsoppervlak heeft. Het materiaal heeft een neutrale zuurgraad. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 400 m²/m³ en wordt gehalveerd bij verdubbeling van de grootte.


    Links: Lava steen, rechts: Matala matten

  • Matala matten
    Matala matten worden net als Japanse matten gebruikt in de tweede fase van het filter. Matala matten hebben niet enkel tot doel een laatste stap te zijn in het zuiveren van water door het tegenhouden van de nog kleinere vuildeeltjes maar zullen ook als huisvesting dienen voor nuttige bacteriën. Matala matten slibben niet gauw dicht, waardoor de matten weinig onderhoud
    vragen. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 190 - 470 m²/m³.

  • Poraglass
    Super poreus filtermateriaal gemaakt van kwartsglas grondstoffen. Met een speciaal verhittingsproces behandeld. Zowel onder water als in trickle filters te gebruiken. Een goed voorfilter is een must voor dit type filter media.


    Links: Poraglass, rechts: Springflo

  • Springflo
    Een krullend, duurzaam, niet drijvend lintmateriaal. Gemaakt van Polypropyleen en Calciumcarbonaat en wordt geleverd op rollen. Het is een tussenvorm tussen vaste en losse media, dat het de gehele filterkamer vult waardoor er geen dode hoeken in de filterkamer ontstaan. Eenvoudig te reinigen. Het merk Savio is de enige goede optie. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is ca. 500 m²/m³.

  • Syporax
    Syporax bestaat ui pijpjes van keramiek die niet drijven, is poreus en hebben minuscule gaatjes, waardoor zeer groot aanhechtinmgsoppervlakte voor bacterieen ontstaat. De beste soort biomedia, maar hoog geprijsd. Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³.


    Links: Syporax, rechts: Zoetwater mossel

  • Zoetwater mossel
    Zoetwater mossels fungeren als natuurlijk filter. Eén mossel kan per dag ongeveer zo'n honderd liter water filteren. De zoetwater mossel vestigt zich graag in het zand van de bodem en weet zich in in het aquarium voort te planten. Oesterschelpen worden ook wel gebruikt.
 
Zelf heb ik van die ruwe bolletjes in een mandje en ook van die wat ruwe buisjes in een ander mandje. Welke ik nu precies heb is mij niet duidelijk, destijds zaten de buisjes bij mijn filter (JBL e901) en die bolletjes had ik nog. Het schijnt dus nogal een verschil te maken? Eigenlijk ben ik niet ontevreden over de werking van mijn filter. Voor zover ik dit kan overzien, tenminste.
 
Siporax is gewoon een goed materiaal en kan het dus ook van harte aanbevelen, maar laten we er geen heilig middel van maken.

"Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³"
klinkt mij als een ongegronde en uit de lucht gegrepen factor.
op deze manier zou je denken dat je er absoluut niet buiten kan, maar dat is kul natuurlijk.
 
Siporax is gewoon een goed materiaal en kan het dus ook van harte aanbevelen, maar laten we er geen heilig middel van maken.

"Het relatieve aanhechtingsoppervlak voor bacterien is 270.000 m²/m³"
klinkt mij als een ongegronde en uit de lucht gegrepen factor.
op deze manier zou je denken dat je er absoluut niet buiten kan, maar dat is kul natuurlijk.


Ik heb deze info gekopieerd van het Kogelvisforum.
Het klinkt inderdaad heel veel, maar ik heb er net even een oude verpakking van Siporax bijgehaald en daar staat deze waarde wel degelijk op. Er staat dat 1 liter 270m2 hechtingsoppervlakte biedt voor bacteriën, of dus 270000m2/m3.

Dat je er niet buiten om kan is inderdaad niet de juiste conclusie. Er zijn nog materialen met een hoge hechtingsoppervlak.
Maar het blijft wel één van de absolute toppers, en zelfs een kleine hoeveelheid zoals 1 liter is zeker een waardevolle aanvulling voor je filter.
 
Zelf heb ik van die ruwe bolletjes in een mandje en ook van die wat ruwe buisjes in een ander mandje. Welke ik nu precies heb is mij niet duidelijk, destijds zaten de buisjes bij mijn filter (JBL e901) en die bolletjes had ik nog. Het schijnt dus nogal een verschil te maken? Eigenlijk ben ik niet ontevreden over de werking van mijn filter. Voor zover ik dit kan overzien, tenminste.


Die bolletjes zijn ook gemaakt van gesinterd glas en zullen een gelijkaardige oppervlakte bieden als Siporax.
 
Nou ik heb 20 liter siporax in mijn filter zitten en het bevalt fantastisch.
Gebruik geen ander filtermedia behalve 3 afzuigkap filters ....

Groetjes John.
 
Siporax is één van de beste biomedia die je kan krijgen in Nederland.

Zelf gebruik ik ook de Eheim professional 600 4+ met 4 mandjes, als eerste van onder af opgebouwd.

Mandje 1 Siporax gevuld
Mandje 2 Siporax gevuld
Mandje 3 Siporax gevuld
Mandje 4 50% gevuld met Eheim substrate pro met daar op laag filter watten en witte vlies .
bovenste uiteraard grovespons.

Die plastic buisjes al meteen bij kopen eruit gegooid omdat het vrijwel nutteloos is in een statische filter net als bioballen en elk andere plastic media.

Waarom alle mandjes met siporax, omdat wij bacterien goed willen huisvesten en willen behouden, bacterien bereken niet alleen organische stoffen af en amonium>nitriet>nitraat omzetten maar maken ook je water helder.
Het enigste biomateriaal wat nog beter is dat heet Biohome Ultra maar dat kan je mondjes maat hier krijgen en anders moet je het bestellen in het buitenland en kost duur.

Een filter doet in feite maar 2stages bij ons, Mechanische filteren grove vuil en zweefvuilen opvangen en organische stoffen afbreken door bacterien , 2e stage biologische filteren amonium omzetten naar nitriet en nitriet omzetten naar nitraat als eind product.
En hoe meer ruimte je creeerd met biomateriaal dat geschikt is voor bacterien zal je filter ook efficienter werken en stabiel blijven.
let wel op voor elke 100liter water heb je c.a 1kilo of 1liter biomateriaal nodig om dit water voldoende te reinigen bij een normale visbezetting.
 

Terug
Bovenaan