Siporax bioactive ervaringen


B

Bobbysh

Guest
Heeft iemand ervaring met dit filtermedia?
Ik heb deze al aangeschaft, ik dacht dat dit wel ongeveer hetzelfde zou zijn als die van gesinterd glas maar dit is geloof ik heel wat anders maar als het werkt zou dat mooi zijn
 
Wat let je dan> probeer het uit.
 
Kan ik dit dan gebruiken als ipv de gesinterd glas?

Ik zou niet graag hebben dat het een negatief effect heeft op de planten bijvoorbeeld
 
staat wel bij dat het oa. Nitraat aanpakt, dus of het geschikt is voor jou weet ik zo niet.
Nitraat heb je juist nodig voor de plantengroei.
 
Voor zover ik het kan achterhalen is deze siporax bioactive gemaakt van ‘Sera siporax mini’ met daarin ent stammen van bacterien met specifieke functie.

Dus uiteindelijk zal deze hetzelfde werken als sera siporax mini.

De werking van bioactive is sneller, omdat de bacterie stammen er al aan toegevoegd zijn.

Maar sera siporax mini is vnl voof kleinere filters.
 
Ok, ik heb het er niet zo snel uit kunnen halen maar het is dus ook van gesinterd glas?
 
Ok, ik heb het er niet zo snel uit kunnen halen maar het is dus ook van gesinterd glas?

Dit staat in een artikel van Sera.

Daarnaast zijn er twee varianten van siporax, die naast biologische filtering in het aquarium ook andere functies vervullen. Zowel sera siporax bio active Professional als sera siporax algovec Professional bevatten 80 verschillende bacteriestammen in het dragermedium siporax, die hun nuttige werk beginnen wanneer ze in contact komen met water. In het geval van sera siporax bio active Professional worden verontreinigende stoffen zoals ammonium en nitraat uit het water verwijdert en wordt watervervuiling voorkomen. Om deze reden wordt het ook well “droog water conditioner” genoemd en sera siporax algovec Professional dient de algenbestrijding: in het bijzondere verwijderen de voedingsstoffen-gebruikende bacteriën fosfaat uit het water, dat een belangrijke algenvoedingsstof is. Algengroei wordt geremd door het principe van nutriëntenconcurrentie en bestande algen worden duurzaam verminderd – zonder het gebruik van chemische middelen.
 
In het geval van sera siporax bio active Professional worden verontreinigende stoffen zoals ammonium en nitraat uit het water verwijdert.
in het bijzondere verwijderen de voedingsstoffen-gebruikende bacteriën fosfaat uit het water.

Dacht dat we die juist nodig hadden voor de planten groei.
Ammonium dan niet maar Nitraat en Fosfaat wel.
 
In het geval van sera siporax bio active Professional worden verontreinigende stoffen zoals ammonium en nitraat uit het water verwijdert.
in het bijzondere verwijderen de voedingsstoffen-gebruikende bacteriën fosfaat uit het water.

Dacht dat we die juist nodig hadden voor de planten groei.
Ammonium dan niet maar Nitraat en Fosfaat wel.

Ik vraag mij ook af in hoeverre ze deze claim waar kunnen maken.

Het is gesinterd glas met bacterie stammen erop. Zouden deze stammen ook niet vanzelf in een aquarium ontstaan?

Kan er ook zo 123 geen handleiding van vinden.
 
Beetje vergelijkbaar met alle potjes en flesje met bacterien:D:D. Met 4 weken geduld kom je net zover.
 
Beetje vergelijkbaar met alle potjes en flesje met bacterien:D:D. Met 4 weken geduld kom je net zover.



Ja, die daar ook inzitten. Nitrivec is het ook. Velda verkoopt het ook droog in een potje.
Waarom zou dat niet kunnen? Droogvoer verkruimelen, doen we ook.

Ja, met 4 weken kom je er ook. \
kan ook met 1 week.. zonder moeite,. ien de waarde van 2 glazen bier.
 
Het zal per merk verschillen en welke het beste is of echt werkt is vaak de vraag. In de meeste zitten enkel bacterien die organisch vuil omzetten maar die heb je al snel genoeg in je aquarium en is dit middel niet nodig vindt ik. Kwaad kan het ook niet dus iedereen moet zelf bepalen of hij zoiets wel of niet wil toevoegen.
 
En zo blijf dat verhaal rond draaien///
 
Ja op het eerste bewijs zit ik nog te wachten:D:D
 
Tja, daar om geloof ik ook niet. Wacht ook nog steeds wat mij in mij hoofd geprent is.

Kan je ook blijven wachten op bewijs.

maar kan ik het wel van aannemen. bacterie leeft overal. je moet er alleen wat andere bij doen. de nitrificerende en die zitten in dat potje.

En dat weet je wel. !!!
 
Ja maar vak niet die de nh3/4 omzetten in no2 en die no2 in no3 omzetten. vaak zijn het enkel de hetrotrophe bacterien.
 
Waar jullie het nu over hebben is mij een beetje een raadsel maar ik denk dat ik dit toch maar een kans ga geven. Een nieuw ander doosje halen dat vind ik zonde.
Ik ben zelf eigenlijk ook niet zo van al die toevoegende dingetjes

Misschien wat minder dan aanbevolen en plantenvoeding gebruiken ivm de planten
 
Hoe sneller het nitriet naar nitraat wordt om gezet.
Met vlokvoer wacht je 4 weken. en anders sneller/
 

Ik dacht zo: door minder te gebruiken zal het effect op de planten ook minder worden wat betreft nitraat en fosfaat. Of denk ik nu te makkelijk en maakt de hoeveelheid niet uit?

En plantenvoeding om de tekorten op te lossen
 
Waar jullie het nu over hebben is mij een beetje een raadsel maar ik denk dat ik dit toch maar een kans ga geven. Een nieuw ander doosje halen dat vind ik zonde.
Ik ben zelf eigenlijk ook niet zo van al die toevoegende dingetjes

Misschien wat minder dan aanbevolen en plantenvoeding gebruiken ivm de planten

Welk filter en welk aquarium ga je gebruiken?
 
Eheim 2213 in juwel primo 110
 
In de gewone vloeibare plantenvoeding zit geen nitraat/fosfaat tenzij je de all in one koopt.
 
Eheim 2213 in juwel primo 110

Dan kun je dat doosje siporax wel gebruiken hoor.

Dat het nitraat verwijderd is meer een theorie.

Dat beweerd biohome ook.

Maar moet het eerste filter nog zien, wat daadwerkelijk nitraat omzet naar stikstof (gas).
 
Dan kun je dat doosje siporax wel gebruiken hoor.

Dat het nitraat verwijderd is meer een theorie.

Dat beweerd biohome ook.

Maar moet het eerste filter nog zien, wat daadwerkelijk nitraat omzet naar stikstof (gas).


Op het doosje staat trouwens ook alleen maar wat over ammonium en nitriet maar niets over nitraat.

Wat bedoel je met de laatste zin?
 
Dat het nitraat verwijderd is meer een theorie. Dat beweerd biohome ook. Maar moet het eerste filter nog zien, wat daadwerkelijk nitraat omzet naar stikstof (gas).

Volgens mij heeft ons grote voorbeeld Adriaan Briene nu juist aangegeven dat dit wel gebeurd in eigenlijk elk aquarium maar dat poreus filtermateriaal daar bij helpt: https://www.aquainfo.nl/denitrificatie/

of lees ik dat artikel verkeerd?
 
Volgens mij heeft ons grote voorbeeld Adriaan Briene nu juist aangegeven dat dit wel gebeurd in eigenlijk elk aquarium maar dat poreus filtermateriaal daar bij helpt: https://www.aquainfo.nl/denitrificatie/

of lees ik dat artikel verkeerd?

Theoretisch kan het natuurlijk wel. Is gewoon een andere stam bacteriën die dat doen. Enige nadeel is dat deze bacteriën onder bijna anaerobe omstandigheden functioneren (dus met maar heel weinig zuurstof). Met de hoeveelheid/snelheid waarmee water langs het materiaal wordt gepompt, gaat er veel te veel zuurstof langs het materiaal voor deze bacteriën om goed te functioneren. Echte nitraatafbraak door bacteriën zie je daarom amper in aquaria. Zeker met de hoeveelheid nitraat die normaal al toegevoegd wordt, ga je dat verschil niet zien.
 
Is het niet zo dat door de mate van poreusheid van het materiaal juist dit gewenste klimaat voor de anaerobe bacteriën ontstaat, omdat de waterstroom/zuurstof niet zo diep in de poriën van het materiaal terecht komt?

Of het verschil is te bepalen zou mbv testen bekeken moeten worden, maar dat het gebeurd is denk ik meer een feit even los van de "grote" van dit proces
 
Theoretisch kan het natuurlijk wel. Is gewoon een andere stam bacteriën die dat doen. Enige nadeel is dat deze bacteriën onder bijna anaerobe omstandigheden functioneren (dus met maar heel weinig zuurstof).
Maar in je bodem moet het dan wel kunnen mits dik genoeg.
 
Even kort gezegd. Ja ze kunnen er zitten, zowel in het poreuze materiaal als in de bodem. Maar voedingsstoffen moeten natuurlijk wel aangevoerd worden. In je filtermateriaal is vaak of de aanvoer van voedingsstoffen niet groot genoeg of de omgeving te aeroob. Het kan wel in je filter, met een anaerobe kamer, maar dat is een heel ander verhaal. In je bodem kan het inderdaad wel, mits dik genoeg en een bodemfilter. Maar er is helaas weinig wetenschappelijk onderzoek naar de bacteriën in onze aquaria, dus het blijft een beetje gissen.
 
Volgens mij is een van de weinigen die gedegen onderzoek heeft gedaan naar de processen Adriaan Briene geweest....de auteur van het artikel waar ik naar verwees.
 
Volgens mij heeft ons grote voorbeeld Adriaan Briene nu juist aangegeven dat dit wel gebeurd in eigenlijk elk aquarium maar dat poreus filtermateriaal daar bij helpt: https://www.aquainfo.nl/denitrificatie/

of lees ik dat artikel verkeerd?

Laat ik even voorop stellen dat Adriaan Briene in veel opzichten mijn grote voorbeeld is! Ik neem hem dan ook niet in twijfel.

Ik ben mij dan ook zeker bewust dat de-nitrificatie in alle bakken wel voorkomt.

Echter en zo moet mijn vorige antwoord dan worden gezien. Ik bekijk het netto. En dan zul je zien dat er in alle bakken meer nitraat gevormd wordt, dan welk filter materiaal dan ook bacteriologisch kan de-nitrificeren.

Dus dat het gebeurd daar twijfel ik niet aan. Dat het in zulke mate gebeurd, dat we een netto afname van nitraat waarnemen. Nee.

Voor een afname in nitraat moet je genoeg verversen. Of een nitraat hars (veel nadelen) gebruiken.

In het kort: de-nitrificatie komt voor op grote schaal, echter netto heeft nitrificatie de overhand.
 
Ah zo....ik vermoed dat je daar wel gelijk in hebt. Er zijn echter wel voorbeelden van aquariums waar geen water wordt ververst en de nitraat waardes toch beperkt blijven. Dit zijn uiteraard wel planten bakken.
 

Terug
Bovenaan