SiO2 te hoog & Redfield Ratio niet goed...


.....en de spraybar is aangepast!
 
het is vaak een kwestie van een lange adem en veel blijven verversen en verwijderen.
 
Afgelopen week heb ik een kuur Blue Exit gedaan. Ondertussen zijn we 10 dagen verder (volgens de omschrijving moet er binnen 10 dagen na start v/d kuur resultaat te zien zijn) maar de blauwalg komt gewoon terug.....

Er zijn hier op het forum wisselende verhalen over Blue Exit, maar bij mij heeft het dus helemaal niets geholpen!

Toch maar weer over op het regelmatig verwijderen van de alg en veel water wisselen.
 
Jeetje wat klote Peter.
In het aquarium bij mijn fysio waar ook blauwalg in zit is het ook nog niet helemaal weg.
Elke week zie ik toch weer een paar spikkeltjes opduiken die ik dan wegzuig.
 
Het is inderdaad een kwestie van weghalen en verversen en ook kijken of je de oorzaak kan achterhalen en opheffen.
 
Btw, ik zie op de foto Anubia s die volgens mij met de wortelstok in de bodem staat. Die mag dus niet in de bodem staan hoor;)
 
De filter is schoon en de circulatie is goed. Dit is ook één van de punten die ik aangepast heb: ik heb een spraybar gemaakt over de gehele achterwand en in beide achterhoeken een aanzuigpunt. Hierdoor is de circulatie heel goed!

Ik heb zojuist nog een test gedaan: PO4 is zo laag dat het niet te meten is (< 0,02 mg/l) en NO3 geeft een kleur die niet overeenkomt met de kleurenkaart, maar het meest lijkt op 1mg/l (zie onderstaande foto). Bedankt voor de link, zal ik vanavond even doorlezen....

Bekijk bijlage 4523

Sorry voor de zeer late reactie. Maar als je na het schudden, het buisje even horizontaal houd. Dan zakt het poeder (katalist) tegen de zijkant. Dan het buisje rechtop zetten. Dan zit al de poeder in een hoekje op de bodem, en is je venster mooi helder. Zo kun je de kleur wel goed zien.
Deze tip staat ook in het dikke boek uit de testlab koffer.
 
@John: de anubia's heb ik al wat hoger gezet. Ik had ze eerst op het hout zitten, maar dat heb ik er uit gehaald. Omdat ze weinig wortel hadden en ik een grindbodem heb moesten ze wat dieper om te blijven zitten, maar ze staan al met de wortelstok boven het grind.

@Tom: ja, ik heb een CO2 set. Het is een volautomatisch systeem van JBL (m1003). Kan dit dan invloed hebben op de blauwalg?
 
Kan dit dan invloed hebben op de blauwalg?

Ja, bij een hoge pH heeft blauwe alg een voordeel. Maar bij jouw is daar geen sprake van..

Als het mijn aquarium was, zou ik zorgen voor een constante aanvoer van voedingsstoffen en dan het geheel gewoon een tijdje met rust laten..
 
Ok, dat bedoel je. Ik heb inderdaad een constante pH van 6,8: daar zou het dus niet aan moeten liggen!
 
Nou ga ik iets zeggen waardoor ik jullie allemaal in de gordijnen jaag.Ik heb ALLE algen omzeep geholpen met h2o2. heel weinig doseren. bij mij 10ml op 175 liter tank.

Christa
 
Nou ga ik iets zeggen waardoor ik jullie allemaal in de gordijnen jaag.Ik heb ALLE algen omzeep geholpen met h2o2. heel weinig doseren. bij mij 10ml op 175 liter tank.

Christa
Ik weet er verder niks vanaf maar lijkt mij iig niet zo verstandig om te gebruiken in een aquarium.
Mooi dat de algen weg zijn natuurlijk maar is altijd beter om te bron aan te pakken want nu is de kans heel groot dat na verloop van tijd de algen weer terugkomen.
 
Nou dat gaat dan precies een best lange tijd worden John.het gaat al ruim een jaar prima.

christa
 
Ik weet er verder niks vanaf maar lijkt mij iig niet zo verstandig om te gebruiken in een aquarium.
Mooi dat de algen weg zijn natuurlijk maar is altijd beter om te bron aan te pakken want nu is de kans heel groot dat na verloop van tijd de algen weer terugkomen.

Dat is toch een gekende en beproefde methode hoor John. Zeker bij onze Amerikaanse broeders. Hier ten landen is het wat minder populair. Het heft indd de oorzaak niet op maar als stootkuur , bij gebrek aan een beter woord, bruikbaar.
 
Vrijdagavond heb ik het aquarium weer grondig schoongemaakt, omdat de bodem voor een deel al weer bedekt was met blauwalg. Daarna heb ik 30ml H2O2 (waterstofperoxide) toegevoegd (op 300 liter water) en dit zaterdag nog een keer herhaald. Het resultaat is duidelijk zichtbaar: de blauwalg die achter was gebleven na schoonmaken gaat allemaal dood! Alleen de plekken waar wat minder stroming is zijn nog wat restjes blauwalg.

De vissen en planten lijken er vooralsnog geen last van te hebben, ik hoop alleen niet dat ze er door de waterstofperoxide uit gaan zien als Wilders of Trump!
 
Ik heb nu enkele dagen H2O2 (waterstofperioxide) toegevoegd, maar het lijkt duidelijk effect te hebben! Ik voeg het 's avonds toe (als het licht uit is); de volgende ochtend is bijna alles weg. Wel is er aan het eind van de dag steeds weer wat blauwalg terug gekomen, maar dit wordt ook steeds minder.

Hieronder wat foto's van de huidige situatie:

DSC_0024.jpg


DSC_0025.jpg


DSC_0026.jpg
 
De bak is enorm opgeknapt zeg.

Waterstof perioxide is een zeer krachtige oxidator. En breekt organische vervuilig zeer snel af.
Een deel wordt direct afgebroken tot CO2. Een ander deel wordt afgebroken tot hapklare brokken voor de filter bacterien.
Welke er Nitraat en CO2 van maken.

Dus naast de plantenvoeding, krijgen je planten ook een boost van bovenstaande.

Hierna is het zorgen, dat het aquarium zichzelf blijft reinigen.
Door een juist verversingsbeleid en niet teveel te voeren.
Zorg dat er geen tekorten ontstaan.
De planten blijven groeien, zorgen voor extra zuurstof. En het vuil breekt makkelijker af.
 
Tja,

Zo zou je bijna gaan denken dat het een wonder-middle is maar op cel-niveau gebeuren er heel veel R-rated dingen..
 
Dat is inderdaad de site waar ik ook de informatie vandaan heb. In de rekenmodule daar heb ik ook de hoeveelheid van 10 ml waterstofperoxide per 100 liter water bepaald, dit komt uit op een concentratie van 3,0 mg/l en zou (met uitzondering van watervlooien) niet schadelijk moeten zijn voor planten en dieren.
 

Terug
Bovenaan