Sinds 3/4 weken schuwe maanvissen


Ik heb gisteren als test de gordijnen eens de hele dag dicht gelaten, en 's avonds een groot deel van de avond het licht in de kamer uitgelaten. Ook vandaag laat ik de gordijnen dicht.
Ze lijken nu wel wat vrijer door de bak te zwemmen. Als ik naar de bak loop schrikken ze ook minder snel.
 
Hoe gaat het nu ben benieuwd wat mij hier op valt dat de scalaren en de oude Nanay man altijd links in de bak zitten
daar zit nl de voer opening in de kap de nieuwe groep zit rechts in de bak en naar mijn idee komt het om dat aan de linker van de bak een deur zit van een berging kast de eerste keer dat die deur los ging knalden ze door bak
Ze zitten er nu 2 mnd in en komen alleen na de linker hoek om een beetje te vreten
Het is maar een gedachten kronkel maar toch meld ik het even
Oh ja de bak waar de nieuwe groep uit kwam stond helemaal vrij
 
Gaat al wat beter.
Ze duiken minder snel weg en zijn qua gulzigheid enorm vooruit gegaan.

Gisteren met voeren even wat nieuws geprobeerd, in plaats van het voer er in 1 keer in gooien, heb ik het nu in kleinere porties met een pincet gedaan. Het voer verspreid zich beter en zinkt niet als een baksteen naar de bodem.
 
Ik voer altijd kleine porties dan blijven ze alert, ze moeten gulzig blijven, voeren doe je met je ogen tenminste zo doe ik het,
gooi er telkens kleine beetjes in tot dat er een paar niet meer vreten en dan stop ik.
Bij de scalaren kan ik er wel een kruiwagen voer in kiepen maar de buikjes zijn rond en ik vindt dat ze het voer ook van de bodem af kunnen halen en dit gaan ze steeds meer doen valt me op
Je moet ze een beetje stimuleren om wat voor het voer te doen dus niet de hele voer beurd er in 1 keer in te kiepen
Als je Discussen overvoerd gaan ze echt niet meer naar de bodem om in het zand naar voer te blazen
En dat voer wordt weer vrolijk af geheveld met de water verversing
 
Ik voer nog wel meerdere keren per dag, wel redelijke porties. Vooral omdat de overige vissen ook behoorlijk wat meepikken.
Zal de porties zelf eventueel ook wel wat verminderen.
 
Honger maakt alle dieren tam je moet het natuurlijk niet te gek maken maar een beetje minder worden ze echt niet mager van
observeren is de beste remedi
 
Ik weet het... Probleem is een beetje dat als mijn manen niet het grootste deel wegkapen, zijn het de diamanten wel.
Ik ben dus snel geneigd wat teveel te voeren zodat ook de Apistogramma's en sleutelgaten voldoende binnenkrijgen. Er is ook een periode geweest dat ik wel (veel) minder voerde en er simpelweg niets de bodem bereikte. Door de drukte bovenin de bak komen de dwergcichliden ook niet verder dan de helft van de bak.

Maar ik zal eens experimenteren wat de ideale hoeveelheid is.
 
Ken je die doseerspuitjes? Voor de kikkertjes in de Afrika bak maken we daar een stukje luchtslang aan vast, zuigen dan het voer (diepvriesvoer in wat kraamwater 'opgelost') op en spuiten dat direct bij en rondom de bodem . Dit alles nadat de andere vissen al druk bezig zijn met het voer dat via de reguliere kanalen aangeboden wordt. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook bij jouw bak zou kunnen werken.

~ Ivo
 
Dat zou inderdaad best weleens kunnen werken, wat voor doseerspuiten gebruiken jullie?
Die ik in gedachten heb hebben toch een vrij krappe opening, voer als mysis zou daar niet doorheen passen.
 
Oh, zo ��n heb ik nog wel liggen, morgen gelijk even proberen dan :thumbs:
 
Waarom doseer spuiten je kunt toch voeren op je gevoel kijken wat ze vreten en wanneer er 2 stoppen dan is het klaar
Je wacht een half uur en dan voor de liefhebbers weer een klein beetje en dan bedoel ik echt kleine beetjes .
Ze moeten echt alles opvreten, voor de Corys moet er natuurlijk ook iets over blijven en dat lukt wel
 
Doseerspuiten zijn voor de Apistogramma's.
Dan kan ik minder voeren, en tegelijk ook gericht voeren zodat zij voldoende binnenkrijgen.

Corydorassen zitten er niet in.
 
Ik heb vanmiddag nog weer een stel drijfplanten erin gedaan en ze lijken steeds minder schuw te worden :)
Moest ook even in de bak bezig om een vis uit te vangen, na 5 minuten vonden ze het wel best en kwamen ze weer voorin hangen en gingen onverstoord verder.

Langzaam maar zeker lijkt er toch verbetering in te zitten. Ik denk toch dat het te maken heeft met de extra planten.
 
Prullenbak zei:
Ik voer nog wel meerdere keren per dag, wel redelijke porties. Vooral omdat de overige vissen ook behoorlijk wat meepikken.
Zal de porties zelf eventueel ook wel wat verminderen.

Meerdere keren per dag....?
Ik voer mijn dieren maximaal 5 keer per week, waar 4 keer vaker voorkomt.
Zelfs jongdieren moeten het doen met dat dieet...
 
De manen voer ik nog steeds 3 keer per dag ja, heb toch nog zoiets van dat 1 of 2 keer te weinig voor ze zal zijn.
Ik wil dit met een maand of 3/4 wel terugbrengen naar 1 keer daags.
 
Ik kijk vooral naar hoeveel ze op kunnen.
Mijn andere vissen krijgen niet 3 normale porties voedsel per dag op, de maanvissen met gemak.
 
Weer even verder en het is net alsof er nooit wat aan de hand geweest.
 

Terug
Bovenaan