simulans vissen schuw?


K

KidNatsu

Guest
Ik heb sinds drie dagen simulans in mijn aquarium. Het is een 65 liter aquarium, en zij zijn op dit moment de enige bewoners. Toen ik ze erin deed, en de 2 dagen erna zwommen ze de hele tijd in hun school van 7 vrolijk rond, maar vandaag sinds vanochtend blijven ze maar achter het stuk kiemhout aan de achterkant zitten. Soms gingen ze daar wel achter zitten als je dichtbij het aquarium kwam, maar dan kwamen ze met zijn allen heel snel ook weer terug. Nu blijven ze erachter zitten, en komen ze soms met max 3 visjes erachtervandaan, en zijn ze heel stil aan het zwemmen. Ik heb er wel 6 tegelijk achter vandaan gezien, dus er is er maximaal 1 dood wat ik niet denk, maar ze scholen helemaal niet meer, en als je dichtbij komt schieten ze allemaal achter het stuk hout. Dat ze dat eerst niet deden kan ook komen doordat het water wat troebel was door het opstuivende zand omdat ik deels het water ververst had. Wat moet ik doen om ze wee samen rond te laten zwemmen? Moeten ze nog meer wennen?

Edit: of is het de temperatuur? (die trouwens wel al de hele tijd ~25 is)

Edit: mijn verwarming staat trouwens wel de hele tijd op 26 en mijn termometer blijft 24 aan geven, beetje aparte situatie?????
 
Oeps, totaal verkeerd begrepen :)
 
Heb je een foto van de bak?

Schuwheid is normaal in het begin, maar misschien schort er wat aan de inrichting.
 
Jones zei:
Heb je een foto van de bak?

Schuwheid is normaal in het begin, maar misschien schort er wat aan de inrichting.

Hier is de foto:

NlooAvJ


Ik kon er geen goede foto van krijgen door de reflectie, en in het donker wordt em niet want ik heb nog geen verlichting

Het is eigenlijk gewoon 2 grotere plantjes in de linkerhoek, stuk (redelijk groot) kiemhout in het midden en een klein plantje rechtsvoor. Rechtsachter zit de verwarming, pomp en filter

Er moet nog een grotje, platte steen, gewone steen en wat planten (eventueel) bijkomen. Als je zegt dat ze iets daarvan nodig hebben zal ik er wel haast achter zetten

Edit: er zijn er twee achter vandaan maar dan apart. Eentje zit achter het kleine plantje heel stil op de grond en de ander zwemt rond maar schoot toen tegen het filter aan en ligt nu op zijn zij op de grond. Er gaat iets niet goed hier.... waarom scholen ze ook niet?

Voor degene die denken dat ze dood zijn, nee die 2 zwemmen weer rond. Maar er gaat hier iets niet goed en er moet snel wat aan gebeuren. (PS: dat wegschieten was omdat ik net langskwam, zoals ik al zei zijn ze een beetje bang)

Ik zie er nu eentje heel stil onder het hout zitten, het zand is daar wel lager maar zoveel ruimte heeft hij niet. Hij lijkt niet dood maar hij beweegt amper en hij moet daar niet te lang blijven zitten

Ik zie er nu nog meer zitten maar die bewegen wel veel. Het lijkt erop dat ze een soort holletje onder het hout hebben
 
Daar mogen wel wat meer plantjes bij hoor. :)

Wat drijfplantjes vinden ze vast ook prettig, zeker als je straks verlichting hebt.
 
Ja dat klopt, maar dat verklaart toch niet de rede voor hun schuwe gedrag en niet in schooltjes zwemmen? Sowieso zag ik meestal ook alleen een school van 6, terwijl er 7 ingingen. Ik zal morgen nieuwe plantjes voor erbij kopen

Waarschijnlijk ook wat kroos, is dat handig of niet? Het word wel snel meer. Zelf had ik het ooit wel maar misschien is een paar drijfplanten toch handiger. Wat raad je trouwens aan voor planten? Gewoon allemaal verschillende?
 
Je hebt trouwens wel een leuke bak zeg! :)
 
kroos kan prima of de Salvinia natans die je momenteel veel voor drijfschalen in tuincentra's kan kopen.

7 is een kleuterklasje, 12 is het minimale voor een school. Een te klein aantal kan ook een reden zijn voor schuw gedrag.
 
Botia zei:
kroos kan prima of de Salvinia natans die je momenteel veel voor drijfschalen in tuincentra's kan kopen.

7 is een kleuterklasje, 12 is het minimale voor een school. Een te klein aantal kan ook een reden zijn voor schuw gedrag.

Daar was ik zelf ook achtergekomen, dus ik ga er 5 bijnemen (is het geen probleem met de ruimte?!), ik moet dan fietsend naar alkmaar en ik ben laat uit school morgen en moet ook nog krantenwijk en huiswerk doen dus word waarschijnlijk savonds. Houd dus wel in dat de vissen 30~40 min (als ik rustig fiets) onderweg zijn. En het zal wel niet prettig zijn op een bagagedrager :/. Misschien kan ik erg rustig gaan fietsen, en ze goed vastmaken, maar de temperatuur blijft probleem :/

Edit: Dan kan ik wel ook wat planten en drijfplanten erbij halen, ik zou ook opzich vsnavond kunnen gaan. Maar de onstandigheden zijn niet optimaal voor vissen :/
 
renniehahahahaha zei:
Je hebt trouwens wel een leuke bak zeg! :)

Dankje! Maar hij is nog niet af, er moeten nog een grot, een platte steen, een steen en wat planten bij. En uiteraard zie je de vissen nog niet, en moet er nog een koppel kleurrijke vissen bij en een algenetertje
 
Ik heb weleens anderhalf uur gefietst met vissen onder mijn trui... Het was winter en het vroor stevig, en zo bleven ze warm.

Misschien moet je eens fiets tassen kopen erg handig. Ik heb er vorige week nog 3 flinke levende kippen mee vervoerd. ;)
 
haha zie al voor me dat iemand me inhaalt op de fiets met 3 kippen in z'n fietstassen :D
 
Botia zei:
Ik heb weleens anderhalf uur gefietst met vissen onder mijn trui... Het was winter en het vroor stevig, en zo bleven ze warm.

Misschien moet je eens fiets tassen kopen erg handig. Ik heb er vorige week nog 3 flinke levende kippen mee vervoerd. ;)
BettaFish96 zei:
haha zie al voor me dat iemand me inhaalt op de fiets met 3 kippen in z'n fietstassen :D

Ik moet even wachten op geld om te lenen vsn mijn ouders, en dan ga ik met een rugzak en een deken om ze warm te houden heen. Ik zal dan 5 simulans meenemen, en wat planten en drijfplanten. Dan hoop ik dat dat het oplost. Hoeveel (qua grootte) aan drijfplanten moet je hebben? 1 vierkante dm? De helft van mijn aquarium?
 
Ze groeien vaak erg snel, dus je kan met een kwart beginnen.

Wanneer heb je verlichting? Want anders gaan de plantjes het niet lang doen, vrees ik.
 
Jones zei:
Ze groeien vaak erg snel, dus je kan met een kwart beginnen.

Wanneer heb je verlichting? Want anders gaan de plantjes het niet lang doen, vrees ik.

Ik denk komende week, ik moet nog een goedkopere led tl vinden. Dan bestel ik hem meteen
 
BettaFish96 zei:
haha zie al voor me dat iemand me inhaalt op de fiets met 3 kippen in z'n fietstassen :D
Tassen dicht, maar wel zo dat er lucht bij kon komen. Niemand die het kon zien.

Ze waren gedumpt in het bos en ik heb er via een kippengroep op facebook een goed tehuis voor kunnen vinden.
 
Ik heb nu 3 nieuwe plantjes en een mooie steen erbij (ik ben hem even goed aan het uitkoken, ik had hem bij de tuinafdeling gevonden). Plus natuurlijk de 5 nieuwe simulans, ze zitten nu nog in het zakje in het water, en straks gaan ze erin. Ik post straks wel een foto als alles klaar is, en dan morgen updates over hoe het met de vissen gaat :)
 
Ik heb er gister wat bijkocht en wat meer planten neergezete, ging het voor een klein tijdje goed en zwommen ze in een school van 10 (waar de andere 2 waren, geen idee). Nu blijven ze weer onder het kiemhout zitten, en zijn er 2 wel aan het zwemmen maar niet eens samen. Ik heb geen idee wat er aan de hand is
 
Edit: de vissen zwemmen nu weer vrolijk rond in een schooltje van 12, ze schieten nog wel weg als je dichtbij komt, maar komen dan ook weer snel terug.
 
Als je eens van boven naar je visjes kijkt (donker) snap je meteen waarom ze zo schuw zijn boven licht zand onder veel licht.
 
AadMec zei:
Als je eens van boven naar je visjes kijkt (donker) snap je meteen waarom ze zo schuw zijn boven licht zand onder veel licht.

Ze zwemmen nu gewoon weer vrolijk rond hoor. Er zit nu wel net een tl-balk in, dus er is wat extra licht, maar voordat die er in zat was er nog niet zoveel licht hoor. Bedoelde je dat er teveel licht in het aquarium was? Ik probeer al wat drijfplanten te regelen, maar die hadden alle viswinkels op dit moment niet
 

Terug
Bovenaan