Silicium gehalte


T

Tempest67

Guest
Hoi

Ik heb wat bruinalg en nu lees ik steeds dat dit kan worden veroorzaakt door
- niet ingedraaid aquarium
- te weinig licht
- te hoog silicium gehalte ( kiezelzuur )

Reden 1 , is denk ik niet van toepassing aquarium draait nu half jaar.
Reden 2 , verdenk ik aangezien het ontstaat als bak vol groeit
Reden 3 , wil ik uitsluiten vandaar mijn vraag .
Het kraanwater hier bevat 10 mg /l volgens het waterbedrijf.

Ik kan echter nergens vinden wat een "te hoog" silicium gehalte zou zijn.
( en heb ook geen test trouwens )
Iemand een idee hoeveel mg/l silicium te hoog is ?

Mvg
Kees
 
Heb je er zuurstofplanten in, die dat ..opeten?
Silicium zit ook in zand, he.
Maken ze glas van.
 
De belangrijkste voeding voor deze bruinalg is Silicaat. Er zijn vele soorten bruinalg en ze hebben allemaal weer andere omstandigheden waarbij ze zich goed voelen. Vaak zie je het ook weleens nog ontstaan bij het verwarmingselement.
In de regel is het een tekort aan goede bacterien net als bij de blauwalg.Of de hoogte van de Silicaten de oorzaak is betwijfel ik. Hoe meer silicaten hoe meer algen lijkt mij, maar de oorzaak is dacht ik een probleem met de bacterien.
 
Fijn dat jullie ingaan op de bruinalg maar daar gaat mijn vraag in principe niet over. Ik lees steeds dat bruinalg kan ontstaan door een te hoog gehalte kiezelzuur ( silicium )
Mijn vraag is dus wat is een te hoog silicium gehalte aangezien ik dat gehalte nergens kan terugvinden ?

Mvg
Kees
 
SiO3/ silicaten, hoe zit dat? | Experts uitgedaagd | Het ...
kan het helaas niet meer terug vinden.
 
Ja en wat wil je hier mee zeggen ?
Welk gehalte is nu te hoog want dat is de vraag ?
 
Alles is te hoog, hoe minder ,hoe beter.
aquariumwater - AquaMalawi



www.aquamalawi.com/html/aquariumwater.html






Spring naar silicaat] - Het silicaat gehalte van het water. Het silicaat (ook wel kiezelzuur genoemd) wordt aangeduid met SiO2. In sommige gebieden van ...
 
Denk dat je hier mee geholpen bent?
 
Klopt wat bertus aangeeft. Als er al Silicaten aanwezig zijn dan heeft de diatoom dus eten.
Hoe meer silicaten des te sneller zullen de diatomen zich vermenigvuldigen. Dus ja, hoe minder Si hoe beter.
Zoals ik al aangaf is de oorzaak zover ik weet een bacterieprobleem en vandaar dat je het cvaak ziet bij nieuwe bakken of waar veel bacterien verloren zijn gegaan. Ik weet dat Backplay het erg goed kan uitleggen dus wellicht dat die dit nog meekrijgt ;) .
Maar alle SI is in principe teveel en dat is ook niet de directe oorzaak van de alg of beter gezegd het diatoom.
 
Dank je bertus dit zocht ik dus :thumbs:
 
jessicapilon zei:
Klopt wat bertus aangeeft. Als er al Silicaten aanwezig zijn dan heeft de diatoom dus eten.
Hoe meer silicaten des te sneller zullen de diatomen zich vermenigvuldigen. Dus ja, hoe minder Si hoe beter.
Zoals ik al aangaf is de oorzaak zover ik weet een bacterieprobleem en vandaar dat je het cvaak ziet bij nieuwe bakken of waar veel bacterien verloren zijn gegaan. Ik weet dat Backplay het erg goed kan uitleggen dus wellicht dat die dit nog meekrijgt ;) .
Maar alle SI is in principe teveel en dat is ook niet de directe oorzaak van de alg of beter gezegd het diatoom.

Vraagje: Als je het zou filteren met kunsthars, zou je dan geen bruinalg meer zien tijdens het opstarten van een bak?
 
ter aanvulling nog even een quote van Backplay waar naar wordt gerefereerd door Bertus en John

backplay zei:
MelvinB zei:
Kiezelwieren bestaan uit een soort van skelet. Om dat te kunnen "bouwen", hebben ze sio2 nodig.
Laat dat nu net in o.a hard water zitten waardoor ze zich snel kunnen vermeerderen.

Buiten H4SiO4 hebben ze ook N en P nodig.
Maar het wil niet zeggen dat de aanwezigheid van deze 3 ervoor gaat zorgen dat er een uitbraak komt, want dan zou iedereen er constant mee te maken hebben. Als het voedsel er is gaan ze, eens ze hun cyclus beginnen, er wel gebruik van kunnen maken. En dan gaat meer voeding wel voor meer algen zorgen natuurlijk. Maar als de omstandigheden in het aquarium dan terug beter worden, gaan ze ook wegblijven ondanks er dezelfde hoeveelheid voedsel is. Het feit dat er dus voedsel aanwezig is, is dus niet de oorzaak van de algengroei. Je kan zelf RO water met mineralen gebruiken, zoals garnalenhouders wel eens doen, en nog ga je diatomen krijgen.
Waarom krijg je ze dan wel?
Het heeft meestal met het "evenwicht" (wat dat ook moge betekenen) in het aquarium te maken. En specifieker met het verwerken van afvalstoffen, waar bacteri�n mee een rol in spelen.
Daarom dat het in een opstartend aquarium bijna een standaard alg is, en is geduld het beste middel. Als je het erna nog krijgt is dat een teken dat er iets niet goed loopt, en moet je naar een oorzaak gaan zoeken.
Als ik mijn bodem eens per jaar schoonmaak, krijg ik erna ook altijd diatomen. Terwijl het aantal voedingsstoffen exact hetzelfde was als heel de periode ervoor, en er geen diatomen waren.

ook nog even de links van de 2 posts hierover
Bruinalg 1
Bruinalg 2
 
Bedankt voor de tekst van Backplay.
Zat ik toch in de goede richting met bacterien en vervuiling/afval :).
 
John komt uit je eigen antwoorden :petjeaf:
Koste even wat moeite maar toch gevonden.

Trapt inderdaad het hele Silicium verhaal onderuit.
Hoewel het bij mij vooral optreedt wanneer de planten de bovenkant bak overwoekeren en licht wegnemen. Dus dan maar sneller snoeien / drijvers verminderen.

mvg
Kees
 
Tja, ik kon het zo snel niet vinden hoor Kees ;).
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Klopt wat bertus aangeeft. Als er al Silicaten aanwezig zijn dan heeft de diatoom dus eten.
Hoe meer silicaten des te sneller zullen de diatomen zich vermenigvuldigen. Dus ja, hoe minder Si hoe beter.
Zoals ik al aangaf is de oorzaak zover ik weet een bacterieprobleem en vandaar dat je het cvaak ziet bij nieuwe bakken of waar veel bacterien verloren zijn gegaan. Ik weet dat Backplay het erg goed kan uitleggen dus wellicht dat die dit nog meekrijgt ;) .
Maar alle SI is in principe teveel en dat is ook niet de directe oorzaak van de alg of beter gezegd het diatoom.

Vraagje: Als je het zou filteren met kunsthars, zou je dan geen bruinalg meer zien tijdens het opstarten van een bak?

Volgens de info hier is er een filter met hars dat het eruit zou halen:
https://www.osmoseapparaat.nl/silicaatf ... ilter.html
 
Daar komt nog bij dat er niet veel H4SiO4 nodig is om de gemiddelde diatoom op volle snelheid te laten groeien. Dus als je iets van de voeding wil wegnemen, zal je het er tot de laatste �gram uit moeten halen.
ubMnKNO-DL6xtp7ym1-O6coc_S59yKkw.png
 
OK dan vergeet ik de silicaten.
Zit het denk ik toch in de verlichtingssterkte. Lijkt er in mijn geval op dat de diatomee�n toenemen bij een afnemende verlichtingsintensiteit in het aquarium. Probleem gaat spelen als drijvers / valniseria het wateroppervlak te veel bedekken.

Mvg
Kees
 
Waarom heb ik er dan geen last van,in mijn bakken, waar veel kroos en limnobium ligt?
En Veel zuurstofplanten?
 
In het osmosewater hier zit rond de 0,5 maar dat is al teveel zie ik wel.
 
Ja,net als Nitriet ,is 0,0 betr.
 
Bertus zei:
Waarom heb ik er dan geen last van,in mijn bakken, waar veel kroos en limnobium ligt?
En Veel zuurstofplanten?
Doet dat er toe dan? Volgens mij gaat de vraag over mijn aquarium, met mijn planten en vissen bestand en niet over het jouwe. Ik vind het prima als je on topic een reactie plaatst, maar je manier van reageren, waarvan deze quote slechts een voorbeeld is, vind ik weinig toevoegen en eigenlijk gewoon storend. Het kan zo zijn dat je vragen al voor de zoveelste keer voorbij ziet komen en je je daar aan ergert maar reageer dan niet of reageer anders en voeg een goede link toe naar het reeds bestaande topic. Door je huidige manier van reageren, hoe goed bedoeld ook, voeg je voor mij in elk geval weinig toe.

Mvg
Kees
 
Ik denk dat Bertus hiermee bedoeld dat de planten bijdragen aan geen hoge Si ;)
 

Terug
Bovenaan