Silicaat


R

Redback81

Guest
Beste mensen.

Sinds 2 maanden heb ik mijn bak omgebouwd naar malawi. Helaas heb ik al vanaf het begin een lelijke bruine alg op de stenen. Een hoop over gelezen. Het zou na een paar weken over moeten zijn maar ik ben dr klaar mee. Dus naar de lokale dealer geweest en wat krijg ik mee: silicate clear van sera. Maar nu lees ik op de verpakking en ooooveral op het net; dat dit juist bruine alg stimuleert. Dus ik bel even de dealer op met de vraag of dit wel goed komt. Jawel.... dit moest ik hebben. Maar ik durf het niet te gebruiken. Wie heeft hier weet van? Werkt dit? Zo niet.... wat kan ik dan gebruiken, ? Super bedankt voor de reacties alvast.
 
Beste mensen.

Sinds 2 maanden heb ik mijn bak omgebouwd naar malawi. Helaas heb ik al vanaf het begin een lelijke bruine alg op de stenen. Een hoop over gelezen. Het zou na een paar weken over moeten zijn maar ik ben dr klaar mee. Dus naar de lokale dealer geweest en wat krijg ik mee: silicate clear van sera. Maar nu lees ik op de verpakking en ooooveral op het net; dat dit juist bruine alg stimuleert. Dus ik bel even de dealer op met de vraag of dit wel goed komt. Jawel.... dit moest ik hebben. Maar ik durf het niet te gebruiken. Wie heeft hier weet van? Werkt dit? Zo niet.... wat kan ik dan gebruiken, ? Super bedankt voor de reacties alvast.

Dat ligt er maar aan, met een hoog silicaat gehalte heb je inderdaad veel meer kans op bruinalg. Maar wie zegt dat je een hoog gehalte hebt?
 
Nou... dat zegt niemand. Maar ik las dat dit o.a. kan komen van een te hoog gehalte. En als ik over dat spul ga filteren wordt het alleen maar hoger. Dus dan werkt dat toch alleen averechts? Of heeft het weldegelijk in om dat te gebruiken?
 
Waar staat dat het hoger word?

Zover ik begrijp bind het silicaat, dus word het silicaatniveau lager.

Zonder te weten hoe hoog je silicaat uberhaupt is lijkt het mij vreemd om zoiets te gebruiken.
 
Advies van JBL
Wij adviseren de onderstaande waarden:
Zoet water en vijvers: van ca. 1 mg/l tot 2 mg/l is nog aanvaardbaar.
Zeewater: maximaal 1 mg/l
 
silicate clear van sera.

En als ik over dat spul ga filteren wordt het alleen maar hoger. Dus dan werkt dat toch alleen averechts? Of heeft het weldegelijk in om dat te gebruiken?

Euh, silicate clear haalt net silicaat uit het water, het voegt geen silicaat toe... Vandaar de clear in de naam...
Maar of dat gaat helpen is nog maar de vraag, silicaat veroorzaakt geen bruinalg. Dat is een fabeltje helaas...

edit: Blijkbaar was ik tegelijk met RichD aan het typen...
 
Nouja silicaat bevordert bruinalg wel zover ik begrijp, het is alleen niet de veroorzaker van bruinalg.

Een malawibak heeft weinig/geen planten, dus algen hebben meer kans. Dus zodra bruinalg de kop opsteekt word het bevorderd door silicaten.

Althans dat is wat ik ervan begrepen heb.

En ja bruinalg is in mijn malawibak ook een issue waar ik nog geen "oplossing" voor heb.
(Behalve elke week de ruiten/stenen poetsen)
 
Wat is hoog en wat is normaal? ... mijn vraag ging over bruine alg en silicate...
 
Dat snap ik maar het wordt mij zo niet duidelijk of het nu wel of geen goed plan is om dat spul te gebruiken. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen
 
Bruinalg is vaak een gevolg van niet voldoende bacterien in de bak en ja ze verbruiken silicaten dus met veel silicaten zullen ze zich sneller gaan vermenigvuldigen. Ik denk dat je bak te zwaar belast is voor de bacteriecultuut. Backplay heeft ooit een grafiek laten zien en zelfs bij een Si van 0,2 vermenigvuldigen ze al redelijk snel.
 
Bedankt jessica.... dus jij zegt.... beter van niet? En heb je een tip om het kwijt te raken? Zat zelf te denken aan snel groeiende planten. . Maar ik weet niet of dat wijs is
 
Wat dacht je van Osmose water om van je Silicaat in het leidingwater af te komen?
 
Deze zijn inderdaad bekend als silicaat vreters, dus een goed plan.
Zelf heb ik het laatst bij het waterschap nagevraagd en het was hier 0.6, maar zelf heb ik daar geen last van verder op een kleine bruinalg aanval na, welke verdween door gebruik van Purigen en een lagere TDS waarde.
 
Bedankt jessica.... dus jij zegt.... beter van niet? En heb je een tip om het kwijt te raken? Zat zelf te denken aan snel groeiende planten. . Maar ik weet niet of dat wijs is


Ik zeg niet beter van niet want als je bruinalg hebt dan vermenigvuldigen deze zich al bij lage hoeveelheden Si. Maar de reden is vaak een probleem met de verhouding belasting/bacterien en dat moet in evenwicht komen denk ik.
Als je de oorzaak van algen niet wegneemt zullen ze blijven terugkomen. Dus om de bruinalg te remmen zou je een verwijderaar kunnen toepassen.
 
Mensen ... bedankt voor de reacties. Ik doe dit via de telefoon dus sommige reacties heb ik gemist... vandaar mijn wat verwarde reactie eerder. Een lastige zaak dus. Zover ik heb begrijp bindt silicat clear silicaten en silicaten zorgen voor de groei van deze algen. Er staat letterlijk op de verpakking dat het de groei van kielalgen bevorderd. Ik weet nu nog steeds niet of ik het gebruiken ga. Als ik zeker zou weten dat het niet erger wordt zou ik het aan durven. Zo'n osmose apparaat ben ik niet bekend mee.
 
en een lagere TDS waarde
Ik neem aan dat je dit bereikt door het toevoegen van osmose water Ton
Dan is het niet zo gek dat je bruinalg probleem verdwijnt immer met osmose verlaag je ook silicaat verhouding in je bak
wordt er immers door het osmose apparaat uit verwijderd.
 
Hoe minder silicaten des te minder de kiezelalg kan vermeerderen maar de oorzaak oplossen is ook belangrijk. wellicht heeft het met het "omschakelen" van 2 maanden geleden te maken.
 
Ik neem aan dat je dit bereikt door het toevoegen van osmose water Ton
Dan is het niet zo gek dat je bruinalg probleem verdwijnt immer met osmose verlaag je ook silicaat verhouding in je bak
wordt er immers door het osmose apparaat uit verwijderd.
Juist Jaap.
 

Terug
Bovenaan