Siamese kempvis voelt zich niet al te best.


JanDW

Member
Lid geworden
2 januari 2024
Berichten
8
Leeftijd
46
Hallo,

Twee dagen terug merkt ik op dat de vinnen van Remco (de siamese kempvis in kwestie) opgerold leken (foto bijgevoegd), er is evenwel geen teken van schimmel of scheuren. Gisteravond en vandaag merkte ik op dat er een kromming in zijn ruggengraat is. Dit kan eerder aanwezig zijn geweest en me niet zijn opgevallen. (foto). Hij is minder energiek dan gebruikelijk en rust vaak op de planten.

Op 13 november 2023 heb ik dit 40 liter aquarium ingericht. Substraat is potgrond afgedekt met zand en beplant. Sinds enkele weken zijn de ammoniak/nitriet waarden consistent 0. Het aquarium huist:
  • De siamese kempvis, toegevoegd op 25 november. Momenteel ziek.
  • 2 slakken (Neritina natalensis) toegevoegd op 25 november.
  • 3 kegelvlek barbelen, toegevoegd op 17 december.
Verder bevat het aquarium rotsen en eikenbladeren. Geen hout of andere decoratie. Filtratie gebeurt met een sponsfilter, geschikt tot 80 liter.
Ik wissel het water niet vaak, meer details zijn te vinden op https://tanks.jandewil.de. Door op de data te klikken waarop een waterwissel plaatsvond in de eerste kalender, wordt het aantal liters dat is gewijzigd weergegeven. Ik voer Betta flakes twee keer per dag en vervang deze een paar keer per week door bevroren rode muggenlarven (frozen bloodworm).
  • Ammoniak: 0
  • Nitrieten: 0
  • Nitraten: 0 of zeer laag.
  • pH: 7.4
  • KH: 2dKH
  • GH: 9dKH
  • Temperatuur: 25C
Gisteravond plaatste ik hem in een ziekenhuistank, de opstelling daar is:
  • 13 liter (3.5 gallon) 50% water uit zijn tank + 50% leidingwater met 0.1 ml Seachem Prime per liter toegevoegd
  • Verwarming ingesteld op 27C
  • Luchtpomp
  • Zijden/plastic planten
  • Geen substraat
  • Ongeveer 2 theelepels API Aquarium Salt (ik woon in de VS, geen idee wat in NL/BE gebruikt wordt)
Suggesties worden ten zeerste geapprecieerd! De kromming in zijn lichaam kan misschien beter in deze video worden gezien:




remco-tank.jpgremco-rolled-fins.jpgremco-curved-spine.jpg
 
Update: de kegelvlek barbelen hebben ook problemen, Ik start een nieuwe hospitaal tank op voor hen:

 
Klopt het dat ze allemaal een beetje een grijs/witte gloed over het lichaam hebben? Dat zie ik bij de Betta wel dacht ik en heb je daar een duidelijk foto van en dan van de zijkant als het kan?
 
Hallo,

Twee dagen terug merkt ik op dat de vinnen van Remco (de siamese kempvis in kwestie) opgerold leken (foto bijgevoegd), er is evenwel geen teken van schimmel of scheuren. Gisteravond en vandaag merkte ik op dat er een kromming in zijn ruggengraat is. Dit kan eerder aanwezig zijn geweest en me niet zijn opgevallen. (foto). Hij is minder energiek dan gebruikelijk en rust vaak op de planten.

Op 13 november 2023 heb ik dit 40 liter aquarium ingericht. Substraat is potgrond afgedekt met zand en beplant. Sinds enkele weken zijn de ammoniak/nitriet waarden consistent 0. Het aquarium huist:
  • De siamese kempvis, toegevoegd op 25 november. Momenteel ziek.
  • 2 slakken (Neritina natalensis) toegevoegd op 25 november.
  • 3 kegelvlek barbelen, toegevoegd op 17 december.
Verder bevat het aquarium rotsen en eikenbladeren. Geen hout of andere decoratie. Filtratie gebeurt met een sponsfilter, geschikt tot 80 liter.
Ik wissel het water niet vaak, meer details zijn te vinden op https://tanks.jandewil.de. Door op de data te klikken waarop een waterwissel plaatsvond in de eerste kalender, wordt het aantal liters dat is gewijzigd weergegeven. Ik voer Betta flakes twee keer per dag en vervang deze een paar keer per week door bevroren rode muggenlarven (frozen bloodworm).
  • Ammoniak: 0
  • Nitrieten: 0
  • Nitraten: 0 of zeer laag.
  • pH: 7.4
  • KH: 2dKH
  • GH: 9dKH
  • Temperatuur: 25C
Gisteravond plaatste ik hem in een ziekenhuistank, de opstelling daar is:
  • 13 liter (3.5 gallon) 50% water uit zijn tank + 50% leidingwater met 0.1 ml Seachem Prime per liter toegevoegd
  • Verwarming ingesteld op 27C
  • Luchtpomp
  • Zijden/plastic planten
  • Geen substraat
  • Ongeveer 2 theelepels API Aquarium Salt (ik woon in de VS, geen idee wat in NL/BE gebruikt wordt)
Suggesties worden ten zeerste geapprecieerd! De kromming in zijn lichaam kan misschien beter in deze video worden gezien:




Bekijk bijlage 370304Bekijk bijlage 370305Bekijk bijlage 370306

Ik zie dat er ook veel vuil op de bodem ligt, vele waterwissels kunnen nu ook wel een beetje helpen. Hoe schoner het water, hoe beter voor nu
 
Ik zie dat er ook veel vuil op de bodem ligt, vele waterwissels kunnen nu ook wel een beetje helpen. Hoe schoner het water, hoe beter voor nu

Ik heb de barbelen ook uit het aquarium gehaald en een tweede "hospital tank" voor hen ingericht, met gedechlorineerd kraantjeswater en API aquarium salt (1 tbsp/gallon) en al snel hielden de barbelen hun positie in het water. Father Fish (van youtube faam) reageerde op zijn Discord, en adviseerde me wat hij in deze video besprak. Nu, daar was ik al mee bezig, alleen had ik niet genoeg zout toegevoegd.

Klopt het dat ze allemaal een beetje een grijs/witte gloed over het lichaam hebben? Dat zie ik bij de Betta wel dacht ik en heb je daar een duidelijk foto van en dan van de zijkant als het kan?
Ah ja, op de foto van de betta is het een artefact van de camera (zoom + contrast denk ik). Zijn vinnen lijken normaal. Het is nagenoeg onmogelijk om foto's te maken aangezien ze nu in een kleinere, niet geheel transparante plastic teil zitten. Ik moet wel zeggen dat een van de eerste symptomen die ik opmerkte was dat de kegel op een van de barbelen wat vervaagd leek. Alsof er een dun melkwit laagje over lag... dat wel. Ik denk dat het beter is, maar zelfs met het blote oog is het moeilijk te ontwaren.

Het ziet er allemaal wat beter uit. Remco (betta) had te weinig zout, dus dat heb ik gisteren aangepast, en ik denk dat zijn vinnen iets minder gerold zijn 🤞

Bedankt voor jullie reacties!
 
Nou ik hoop dat ze aansterken en er weer bovenop komen.
 
Kan van alles zijn, maar de betta heeft in ieder geval verkleefde vinnen. Dat kan door vin rot of andere infecties etc komen. Flairt hij weleens? Dat wil preventief ook nog weleens helpen om de vinnen in goede conditie te houden, maar in dit stadium eerst de ziekte aanpakken. Kromme ruggengraat komt helaas veel voor bij betta‘s, aangeboren dingetje meestal door slechte/overmatige kweek. Maar het lijkt er verder op dat er meer in de bak aan de hand is. Inderdaad vooral zorgen voor schoon water.
 
Nou ik hoop dat ze aansterken en er weer bovenop komen.
Dank je! Ik ook. De aquaria zijn er gekomen voor het jong geboefte hier.
't zou leuk zijn mocht het niet meteen een trauma worden.

Kan van alles zijn, maar de betta heeft in ieder geval verkleefde vinnen. Dat kan door vin rot of andere infecties etc komen. Flairt hij weleens? Dat wil preventief ook nog weleens helpen om de vinnen in goede conditie te houden, maar in dit stadium eerst de ziekte aanpakken. Kromme ruggengraat komt helaas veel voor bij betta‘s, aangeboren dingetje meestal door slechte/overmatige kweek. Maar het lijkt er verder op dat er meer in de bak aan de hand is. Inderdaad vooral zorgen voor schoon water.
Af en toe flairt hij inderdaad eens. Maar 't is nogal een goedzak, geloof ik. Toen hij zijn tank met de barbelen begon te delen, deed hij wel even stoer. En tegenwoordig als ik de lichten in de kamer dim, dan gaat hij af en toe achter de barbelen aan voor enkele minuten. De barbelen nemen hem echter minder ernstig, in het begin zwommen ze snel weg, nu draaien ze een kort cirkeltje. Best grappig.
 
Dank voor de tip!
 
Ik heb dat plakken ooit bij Tetra s gehad en dat bleek een bacterie te zijn volgens kenners.
 
Ik heb dat plakken ooit bij Tetra s gehad en dat bleek een bacterie te zijn volgens kenners.

Het aquariumzout lijkt te helpen, gisteren zag hij er al veel beter uit. Dat gaat misschien wel de goeie kant uit:



Alleen, de barbelen zijn nu erg bleek. Heeft iemand suggesties? Is het stress? Hoe kan ik dat verhelpen?



De hospitaal tank heeft gedechlorineerd kraantjes water, heater 28C, een plastic plant om te verschuilen.
Deze video is van toen ik ze net had ondergebracht, je kan zien dat hun kegelpatroon duidelijker afgetekend was.

 
Fijn dat de betta al aan de beterende hand lijkt! Ik denk inderdaad wat stress, andere omgeving, minder soortgenoten, wat de kegels licht van kleur maakt.. kun je weinig aan doen op dit moment..misschien nog wat drijfplanten toevoegen zodat ze zich nog wat veiliger voelen.
 
Dank je. Ik heb ook de temperatuur tot 25C teruggebracht om te kijken of het een verschil maakt.
Ik keek even naar de links in je signature—mooie aquaria!
 
Dank je. Ik heb ook de temperatuur tot 25C teruggebracht om te kijken of het een verschil maakt.
Ik keek even naar de links in je signature—mooie aquaria!
Dankjewel, ik heb nu geen betta meer maar wel een aantal gehad.
Op zich lijkt t me niet verkeerd als de temp wat hoger blijft voorlopig, of zolang ze in het aparte bakje zitte… helpt tegen eventuele ziektekiemen. En het zout natuurlijk.
Gaat het normaal gesproken wel goed tussen de betta en kegels? Betta’s zijn niet heel makkelijk als het om mede bewoners gaat..
 
Mooi dat er nu verbetering inzit.
Jui!
Dankjewel, ik heb nu geen betta meer maar wel een aantal gehad.
Op zich lijkt t me niet verkeerd als de temp wat hoger blijft voorlopig, of zolang ze in het aparte bakje zitte… helpt tegen eventuele ziektekiemen. En het zout natuurlijk.
Gaat het normaal gesproken wel goed tussen de betta en kegels? Betta’s zijn niet heel makkelijk als het om mede bewoners gaat..
Ik zag het aanbevolen als een compatibele soort op verschillende sites. Initieel was er wat territoriaal gedrag maar gewenning trad snel op. Enkel als de lichten 's avonds dimmen dan rolt hij de spierballen soms even, ik denk dat hij niet door heeft dat het dezelfde vissen met andere belichting zijn 😄. De barbelen zijn pacifisten (laten zijn vinnen met rust), en kwiek genoeg om weg te komen.
 

Terug
Bovenaan