sewellia lineolata

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Pol_de_gezzmol, 21 jan 2013.

View Users: View Users
  1. Pol_de_gezzmol

Pol_de_gezzmol

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    • Wetenschappelijke naam
      Sewellia lineolata
    • Nederlandse naam
      onbekend
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      liefst in groep, kan ook solitair
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      vooral onder, maar ook op decoratie en planten
    • Herkomst
      Vietnam

Jong exemplaar 1 a 2 maand oud
    pol_img_1237.jpg

Ouderdieren, vrouw boven, man onder
    pol_img_1259.jpg

Detail onderkant, vrouwelijk exemplaar
    pol_img_1262.jpg

Verschillende jongen op echinodorus
    img_1273.jpg

2. TS
    TS
    Pol_de_gezzmol

Pol_de_gezzmol

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Mijn aquarium is 150lx50dx50h. Hierin heb ik dire stuks geplaatst, ondertussen zijn er dat tientallen. Het is een gezelschapsaquarium, met zuid amerikaans tintje. Er zit redelijk veel kienhout in, doorboord om schuilmogelijkheden te bieden voor jonge vissen. Er staan ook veel grote echinodorssen, waarop de sewellia's lustig grazen. In het aquarium zitten ook een grote school corydorassen, neons, bijlzalmen, koppel apistogramma's, japonicagarnalen, goerami's... Het aquarium is leidingwater, aangevuld met regenwater. Temperatuur is 24�C
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Na waterverversing, jagen man en vrouw elkaar op. Daarna zoeken ze een rustig hoekje voor ei-afzet. Tussen de mannen onderling zijn er geregeld schijn gevechten, degene die het meest imponeerd wint, dit gebeurd zonder enige kwetsuren, wat te danken is aan de vele schuilmogelijkheden.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      De sewellia laat medebewoners met rust. Ik heb wel geen ervaring hoe dat gaat tov andere algeneters, in het begin had ik nog enkele otocinclussen. Deze zijn weggeconcureerd door de sewellia, zonder enige gevechten.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ik vind het een van de mooiste kleinblijvende algeneters voor een gezelschapsaquarium. Ze laten zich goed tonen en zijn met hun mooie streepjespatroon zeker een verrijking voor elk aquarium. Veelal wordt gezegd dat ze beslist in een Hillstreambiotoop moeten zitten, maar die mening deel ik absoluut niet.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Mijn kweekervaring is eigenlijk onbestaand. Ik heb de dieren nog nooit uitgevangen om actief te kweken ermee. Ze kweken gewoon in de gezelschapsbak, net zoals mijn corydoras, dit is te danken aan de vele schuilmogelijkheden denkik. Jongen zijn wel zeer trage groeiers.

Nog enkele filmpjes van de sewellia's
    http://youtu.be/QU5k0BCzSNQ

http://youtu.be/n2DSVgM1huo

http://www.youtube.com/watch?v=N_jpFwxvOog

3. TS
    TS
    Pol_de_gezzmol

Pol_de_gezzmol

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    img_3451.jpg

Vers sewellia jong op mijn hand tijdens het schoonmaken.

4. bababoel

bababoel

Lid geworden:
    24 jun 2012
    eigen aquarium: meterbak, gezelschapsaquarium, veel zand, stenen en planten. 2 stukken hout. Leidingwater met een temperatuur van 23 graden. ik heb er nu 5 Sewellia's in.
    medebewoners: Corydoras Panda (6 stuks, wordt nog uitgebreid), school Rasbora Galaxy, 6 dwarsbandjes en momenteel nog 4 Ottocinclus Viitatus (gaan binnenkort verhuizen).
    gedrag ten opzichte van elkaar: vredelievend. zoals Pol al zegt gaan ze elkaar achterna, voornamelijk na een waterwissel. ze zijn "in rust" meestal elk op hun eigen plekje te vinden en "in actie" gaan ze door de hele bak, waarbij het raam en de grootbladerige planten het meest geliefd zijn. bij mij overheerst het grootste vrouwtje duidelijk. ze zal geen andere vis achterna gaan, maar elk ander levend wezen schuift vanzelf als ze eraan komt.
    gedrag ten opzichte van andere aquariumbewoners
    ze laten inderdaad andere bewoners met rust. de Ottocinclus zijn nu minder op het raam te zien dan voordat de Sewellia's erbij kwamen, maar die hebben zich erbij neergelgd dat ze nu voornamelijk de fijnbladerige planten en de stengels tot hun beschikking hebben. er is dus geen vijandigheid te bespeuren.
    eigen mening over de vis: ik ben er helemaal verliefd op geworden, mede dankzij Pol ( ;) ). ze laten zich vrij veel zien en op eentje na storen ze zich ook niet aan mij als ik voor het raam kom kijken. zelfs bij onderhoud in de bak zijn ze niet schuw en gaan gewoon hun eigen gang..
    schitterend mooie kleuren, elk weer met hun eigen patroon..
    eigen ervaring met de kweek:
    die heb ik nog niet, misschien in de toekomst.

vredelievend bij elkaar
    374335bababoel_0_82_fietsen_en_meterbak_014.jpg

461338bababoel_0_82_fietsen_en_meterbak_009.jpg

5. Lennon

Lennon

Lid geworden:
    11 aug 2013
    Ik heb net dezelfde visjes zitten! Ik heb er zo'n 3 in mijn bak zitten. Enkel weet ik niet of ik vrouwtjes en mannetjes heb, of enkel visjes van hetzelfde geslacht.. Er is eentje wat kleinder dan de andere twee, maar dat wilt natuurlijk niets zeggen.. Kan er iemand me helpen met tips om het geslacht te herkennen?
    Ik zou graag kleintjes van hun hebben, gewoon om eens te zien :) Ik heb echter veel plantjes staan en enkele stenen liggen, maar geen echte schuimplaatjes voor hun. Misschien heb ik dus een koppeltje maar kunnen ze geen plekje vinden om eitjes te leggen :( Af en toe zwemmen ze zo naar elkaar toe en landen ze net op of naast elkaar en achtervolgen ze elkaar een tijdje.. Is dit een soort paringsgedrag of eerder dominantiegedrag?
    Hopelijk kan iemand me helpen :)

6. TS
    TS
    Pol_de_gezzmol

Pol_de_gezzmol

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Lennon. Als je foto's plaatst van de buikzijde van je sewellia's wil ik je helpen om het geslacht te bepalen. Het is best te zien als ze op het glas plakken. Mss ook eens wat meer informatie posten ivm het aquarium waar ze zitten en de medebewoners.
    De meeste kweken zijn toevalskweken, ook die van mij. Je leest vaak dat het hillstream visjes zijn, maar alle toevalskweken die ik al gelezen en gezien heb, zijn gebeurd in vol beplante gezelschapsbakken, niet in hillstreambiotoopbakken. Dus je maakt wel degelijk kans.
    Het verschil tussen paaigedrag en intimidatiegedrag is moeilijk te bepalen. Het gaat vooral over de positie van de vissen. Face-to-face = uitdagen, zijdelings benaderen = goesting hebben.
    Ik weet wel niet of het aan te raden is verder te gaan over deze visjes op dit topic, mss beter een topic openen bij identificatie bewoners.

7. simone25

simone25

Lid geworden:
    2 jun 2012
    Hallo

Ik vroeg me af zijn mijn sewellia's aan het vechten of aan het paren? De rust is nu weer terug in de bak. De andere bewoners hebben er geen last van gehad.

http://youtu.be/pNhpDx_hOMg

Het is mijn eerste filmpje die ik online gezet heb, dus de kwaliteit is niet heel mooi.

Al vast bedankt.

Groetjes

8. chris10

chris10

Lid geworden:
    9 mei 2012
    Die hebben er duidelijk zin in! Volgens mij is het zeker niet vechten. Leuk om te zien.

9. Hein..V

Hein..V

Lid geworden:
    29 jan 2013
    Ik herken het niet echt als paar gedrag, bij mij jaagt het mannetje gewoon achter het vrouwtje aan. ik denk dat hier gewoon om rang gestreden word.!

10. Mark_s75

Mark_s75

Lid geworden:
    9 okt 2013
    Die van mij in actie ;)

[video]_J7o6-gZAb8[/video]

11. TS
    TS
    Pol_de_gezzmol

Pol_de_gezzmol

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Mooi filmpje, maar is wss ook slechts een schijn paring, of is het later nog tot ei afzet gekomen ? Ik heb dat nog maar 1 keer gezien. Vervolgens zag k ook hoe de eitjes door de externe filter werden gezogen... :stom:

12. Joeyvd 0343

Joeyvd 0343

Lid geworden:
    10 dec 2015
    Wie kan mij vertellen wat ik mijn sewillia's moet voeren??

13. Erik1974

Erik1974

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Ik heb het idee dat die van mij alles eten wat op de bodem valt, ze willen i.i.g. wel graag van groene alg kunnen grazen, of ze de alg zelf eten of de organismes die er op leven weet ik eigenlijk niet.

14. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Sewillia's eten zowel alg als de daartussen levende plankton.

Greetzz BigSmoke

15. felix

felix

Lid geworden:
    20 nov 2015
    ze zijn ook zeer gewillig voor courgettes

16. Erik1974

Erik1974

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Een opmerkelijke ervaring met de Sewellia:

Omdat ze van stroming houden en dat in mijn bak niet aanwezig is dacht ik ze eens een plezier te doen met een extra filter in de bak zodat ze ook eens lekker in de stroming konden zitten als ze daar behoefte aan hadden, immers overal kan je terugvinden dat deze dieren dat graag doen.

Wat wil nu, ze houden er helemaal niet van! (bij mij althans) Zodra ik de filter in de bak had werd de plek vermeden waar de stroming op gericht stond, terwijl ze hier voorheen wel gingen zitten. Na dit 1,5 week geprobeerd te hebben de uitstroom zachter gezet maar nog steeds geen Sewellia die er ging zitten. Nu heb ik de filter er uit gehaald en meteen zitten ze weer op de plek waar de uitstroom op gericht stond?? Iemand dit al eens opgemerkt?