Sera LED


D

Didy

Guest
Hello,

Ik ben eens aan het rondneuzen wat er allemaal bestaat/mogelijk is met led verlichting.
Daarbij heb ik enkele vragen die jullie mss kunnen beantwoorden.

- Mijn huidige T5 TL lampen zijn 1047mm. Bij Sera zie ik maten zoals
965mm en 1120mm. Moet je dan gaan voor de 965 en de adapter bijtellen?

- Wat zijn jullie ervaringen met Sera? Zijn er betere aanraders?

- Zijn er pakketten te krijgen waarmee je kan starten?

- Een controller moet er sowieso opzitten om alles automatisch te sturen.
 
Bij de lampmaten komen de adapters nog bij idd Didy.
Heb toevallig sinds vandaag een setje van Sera in de bak hangen.
 
Seabait zei:
Heb toevallig sinds vandaag een setje van Sera in de bak hangen.

Bevalt ze een beetje?
Nu vraag ik me af of je met die 5 kanaals controller ,waar je zoveel over hoort, niet veel meer effecten kan cre�ren?
 
Licht is ff wennen hoor maar zal wel goed komen.
De controller neem ik volgende keer mee want mijn buideltje was leeg ;)
Moet ik me nog in verdiepen ook wat je er precies mee kan dus weet ik je geen antwoord op te geven.
 
't is een ander soort licht bedoel je?

Waar ik nu ook aan zit te denken. Ik heb een Juwel Rio240. Daar zit zo'n lichtbalk op met 2 dunne "flappen" om de bak af te dekken. Als je dan wil gaan voor bv: deze. Dan kan je de led strips toch niet met die RVS klemmen bevestigen?

Daarvan is het Sera systeem beter omdat ze in de huidige fitting passen.
 
Ja heel ander licht,had eerst een daglicht en een kleurenlamp en gaf een iets gele kleur maar nu is het echt helder wit.

Is niet handig om de verlichting aan die flappen te monteren idd,wordt je ook elke keer verblind als je de bak open doet bv.

Zie wel dat er van Sera verschillende type buizen zijn en enkel de sunrise in combinatie met de controller bv zonsopkomst en ondergang kan simuleren.
 
Ja, dat bedoel ik dus.
Met aparte led-strips en een controller kan je meer combinatie's maken. Met het Sera systeem zit je gebonden aan hun type buis zoals sunrise ...
Met led-strips kan je dat allemaal zelf programmeren.

Als je de set van Sera koopt lig je toch ook al snel aan +- � 300

Voor het probleem van de kap heb ik al zitten denken om zelf een verhoogde lichtbak te maken in betonplex en die "op" het aquarium te zetten. zo'n 10cm hoog ofzo
 
2 keer lampen voor jouw bak is 130.
2 setjes lampenhouders is 10
Adapter en splitser om de boel te verbinden is 35
En 50 voor de controler dus zou je 225 kwijt zijn volgens mij.

EDIT-was 5 euro mis.
 
Hallo Didy, Ik ben vorig jaar augustus bij een totale ombouw van mijn bak overgeschakeld naar Sera Daylight Sunrise en Sera Platgrow Sunrise met twee dimmers.
De maat van de TL's die ik gebruikte (6 stuks van 120 cm 36W boven mijn 250x70x70 bak) is voor Sera ledbuizen 112 cm. Sera verkoopt daarvoor adapters om ze in je bestaande TL armaturen te kunnen zetten, maar ik heb de led buizen gewoon op de glazen dwarsverbindingen tussen voor en achter ruiten gezet met van die zuignappen die (bijvoorbeeld eheim) ook levert voor verwarmingselementen. Dat gaat prima. Ik heb nu in plaats 6 x 120cm TL 4 led buizen boven mijn bak. 2x daylight sunrise 112 en twee keer plantcolor sunrise 112.
Dat geeft voldoende licht, zelf wanneer ik ze maar op 70% lichtsterkte laat draaien. Met de dimmer programmeer ik de zonsopkomst en met 1 van de twee programma's voor bewolkingssimulatie heb ik ook dat geprogrammeerd. Kind kan de was doen en het bespaart redelijk wat energie, zeker omdat ik op ongeveer 70% dimstand werk.
Het aanleggen ervan is erg simpel en het systeem waarbij ik de buizen met verwarmingszuignappen heb bevestigd werkt super.

Groet, Loek
 
Inmiddels ben ik een fan van JBM blaken geworden, je kan ze kopen met of zonder controller. Hoewel ze relatief niet duur zijn geeft elke (1 watt) led al zo'n 110 lumen. Ze hebben overigens ook 3 watt leds. Het blijken kwaliteits balken, boven mijn Rio 180 hangen er drie. Overigens stuur ik ze aan met een eigenbouwcontroller (Arduino) maar ze hebben, als gezegd, ook controllers. In mijn fotoboek, effe bladeren, vind je alle gegevens én de effecten die het op mijn bak heeft.
 

Terug
Bovenaan