Sera 150W verwarmingselement


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Gisteren een paar El Silverado Endlers gehaald om een keer wat anders te doen dan ik normaal leuk vind.

Had nog een verwarmingselement liggen die ik 2 jaar geleden nieuw heb gekregen en nog nooit heb gebruikt. Ga ik vandaag bij de bak kijken zijn de meeste Endlers dood. Bak was heel warm en stonk flink.

Kennelijk de thermostaat kapot.. water was bijna 48 graden warm!
Elementen die kapot gaan is mij niet vreemd maar dit had ik zelf nog nooit meegemaakt.. jullie?
 
Zelf nog niet meegemaakt. Maak hier gebruik van een Inkbird temp controllers die de staafverwarming aanstuurd op beide bakken. De staafverwarming zelf staat 2 graden hoger dan de Inkbird. Voordeel van deze opstelling, geen thermometer in het zich en beveiliging tegen te hoog oplopende temperatuur. Inkbird zelf hangt uit het zich in aquarium meubel.
 
Ik heb 1 keer een kapot verwarmingselement gehad, maar die sloeg gelukkig de andere kant op en verwarmde gewoon niet meer. Van zo'n enorm hoge temperaturen heb ik ook nog niet gehoord, maar als je element vast staat op aan kan het natuurlijk wel.
Elementen die ik al een tijdje in de kast heb liggen test ik overigens eerst in een emmer water voor ik ze weer gebruik.
 
gast07, ja dan ben je zeker idd. Vond zoiets nooit nodig, denk er nu al anders over.

John/Biologist, het was in een 60cm bakje, in principe niet ideaal zon groot element in zon klein bakje.. maar dan nog. Heb hem nog even in een emmer water gehangen en terug naar 20 graden gezet (stond 25c ingesteld) en ook daar bleef ie aanstaan tot ie zo heet werd dat je hem niet meer met blote handen vast kon pakken onderaan. Apart ook dat ie niet van de hitte gesneuveld is.. aan die kant zit het dus kennelijk wel goed met de productiekwaliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou zelfs een goed werkend element niet met de blote handen aanpakken als deze in de bak hangt. Ook dan kun je je goed verbranden. Het gaat om de watertemperatuur, niet of je de staafverwarming nog kan beetpakken.
 
Dat is balen,precies zo'n voorbeeld waarom ik altijd zo loop te leuteren over een lager wattage als mensen een te zwaar element in een bak hebben :juggle:
 
Maar dat is dan nog een beetje positief aan het verhaal. Tot aan het einde der tijden op Aquaforum het voorbeeld zijn waar naar verwezen wordt als het gaat over waarom niet ;)
 
Nou precies! ;)

Staat van Luc hier ergens op het forum een foto van een partij met dode vissen door een element wat aan de kook ging en daar wordt je ook niet vrolijk van trouwens!
 
Luc had 41 graden dacht ik..

Maar ik heb ook 150w op een 60L bakje.
Die stond vroeger onder een ventilatie luik, 50w was niet genoeg en de 150w was bijna net zo duur als een 100w..
 
Wat vervelend. Wat is er tegen om 2 lagere wattages te gebruiken? Als er 1 kapot gaat is het nog te overzien. Voor de verwarming maakt 2x50 of 1x100 watt niks uit. Je voegt de wattages toe. Alleen kost het iets meer kwa aanschaf natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan