Schuwe valse neons


L

Leon1987

Guest
Beste aquarianen,

Ik heb sinds een maand een groep valse neons in mijn rio 125. Het zijn er 29. Verder zitten er geen vissen in.
Het is een echte plantenbak en de vissen hebben genoeg plekken om te schuilen. Nou heb ik al gehoord dat de valse neon een schuw visje is, maar ik zie ze nu eigenlijk helemaal nooit en vind dit natuurlijk wel erg zonde.

Heeft er iemand tips om te zorgen dat de vissen sneller wennen. Of een eventuele oorzaak dat de visjes na een maand nog zo schuw zijn? Misschien heeft iemand ook ervaring met deze vissoort?

groeten, Leon
 
Heb je drijfplanten in je bak?
 
Heb je drijfplanten in je bak?

Nee ik heb geen drijfplanten. Dat is ook niet gewenst, omdat ik een plantenbak heb en ik zoveel mogelijk licht op de planten wil. Ik denk persoonlijk ook niet dat het komt door het licht, omdat ze vooral reageren op mijn aanwezigheid. Als ik veraf op de bank zit, dan piepen ze tevoorschijn, maar ze hoeven de trilling van een kopje op de tafel maar te voelen of ze schieten weer weg
 
Drijfplanten zouden voor deze visjes juist heel gewenst zijn.

Ja dat snap ik, maar dat is voor mij met mijn plantenbak dus geen optie. Dan moet ik ze terugbrengen, maarja de visjes vangen is (bijna) niet mogelijk
Wat kan ik doen??
 
Misschien een wat grotere plant tot het wateroppervlak laten groeien. En je set up wat aanpassen.
 
Neem eens een Crinum, deze maakt heel lange bladeren, die zijn erg dun maar gekroesd, een deel van de bladeren gaat drijven door de lengte, je P. simulans zal daar graag onder gaan zwemmen. Wat ook baat is een paar wat grotere visjes ( bv koppel apisto's) in de bak zetten. deze dienen dan als "verkenners" voor de simulansen en je zal zien dat waar de Apisto's zwemmen ( mogen ook gerust andere vissen zijn!) komen ook de simulansen erachteraan!

Dus veel drijfplanten is niet nodig, maar de simulansen dienen wel gerustgesteld te worden.

Vergelijk dit met bv mussen, die komen ook niet zo maar eten, eerst moeten er andere vinken of merels of duiven zitten te eten, en dan komen de mussen wel.

Dat soort gedrag zit gewoon "ingebakken"
 
Leuke theorie, maar dan zouden wij dus opteren voor iets dat bovenin bivakkeert en niet bodemgericht is zoals Apistogramma's.
Je wilt de simulansen niet richting bodem dirigeren. En jup, we zien het hier gebeuren met die rakkers.
Sterker nog, Apistogramma's hebben soms juist zélf die 'dither fish' nodig om volledig op hun gemak te zijn.
 

Terug
Bovenaan