Schuimnest Betta, bevrucht of niet?


S

STB1992

Guest
Vandaag trof ik een schuimnest aan van mijn Betta mannetje / het vrouwtje waar die altijd op jaagt. Dit tot resultaat dat het andere vrouwtje helemaal niet meer gewenst was, die heb ik dus even verplaatst naar een garnalenbak (grote garnalen, kleine betta vrouw dus geen probleem daar. Maar helaas zitten er ook baby's in)


Nu vraag ik me af hoe je kunt zien of een schuimnest bevrucht is of niet, en zoja hoelang het duurt voor er baby's komen?

(Ik ben helemaal niet uit op de kweek van Betta's, maar vind het wel bijzonder om te zien. De aandacht ook die het mannetje er steeds aan besteed)

IMG_3954.JPG
 
Ten eerste moet je de paring zien. Het uitknijpen van het vrouwtje. Dat het opvangen van de eieren, en in het schuim stoppen.
Dan blijft de man daar onder rondzwemmen.
Na een paar dagen ,zie je dan donkere stipjes.

Geen paring, geen eitjes,
 
Bertus heeft volkomen gelijk al zal je noiet altijd voor de bak zitten en dit gemist kan hebben. Ik zie zo geen eitjes en vaak maken ze een schuimnest zonder verder gevolg. Hier zie ik soms wel 2x per week een nest en zelfs zonder een vrouw in de buurt.
 
Haha inderdaad zit niet altijd te kijken, heb ook heel de bouw van het schuimnest gemist.
Thanks voor de reacties

Wat kan ik het beste doen? Gewoon het schuimnest verwijderen? Want ik wil namelijk mn betta vrouwtje die ik apart heb moeten zetten omdat ze de dood ingejaagd werd gewoon willen terug zetten..
 
Tja de kans is erg groot dat er heel snel weer een nieuw nest wordt gemaakt. Als de vrouw niet voldoende schuilplekken heeft en zich veilig kan terugtrekken dan moet je overwegen om haar apart te houden denk ik. je kan niet de hele dag op de 2 letten natuurlijk en als de man te opdringer is zal dat ten koste kunnen gaan van de vrouw.
Hoe groot is het bakje?
 
De bak is 100x50x50.

Het gaat maar om 1 van de 2 vrouwtjes, waar het mannetje eigenlijk nooit naar omkeek, tot het nest er was. Er zijn meer dan genoeg verstop plekken, maar ze zag er zo vreselijk slecht uit.. Alle kleur weg, vinnen beetje rafelig etc, na een uur in mn shrimpbak was het alweer een stuk beter. Het andere vrouwtje laat zich wat opjagen, vertoont geen echte stress tekenen.

Maar altijd apart houden is geen optie, mn shrimp bak is een shrimp bak haha, geen bak voor mn betta om mijn baby shrimps op te eten
 
Nou, dan zet je haar er bij. Maar je kunt erop wachten, dat ze af gemaakt word.
Hij zal haar heel de bak najagen. tot ze dood is.
 

Terug
Bovenaan