Schoolgedrag keuzertetra’s…niet:(


MischaC

Well-known member
Lid geworden
3 april 2020
Berichten
258
Leeftijd
45
Heeft er iemand ervaring met keizertetra’s en hun schoolgedrag? Ik heb in mijn aquarium van 180*65*65 een groep van 25 keizers zitten samen met 11 jonge Redbacks (4,5 maand oud) en 11 Corydoras Sterbai. De keizers hebben besloten dat de gehele bak, alle lagen en vooral overal zonder elkaar hun zwemgebied is. Is dit normaal gedrag? Het oogt hierdoor nl enorm druk.
 
Ja dat is hun natuurlijke gedrag, vissen scholen samen als er gevaar is (een eenling valt niet op in de massa) dus al neem je andere tetra's of zalmen, zullen allemaal hetzelfde gedrag vertonen, of je zet er een rover in (beetje groot formaat dan wel zodat ze een beetje bang zijn en samen gaan scholen)
 
Ja dat is hun natuurlijke gedrag, vissen scholen samen als er gevaar is (een eenling valt niet op in de massa) dus al neem je andere tetra's of zalmen, zullen allemaal hetzelfde gedrag vertonen, of je zet er een rover in (beetje groot formaat dan wel zodat ze een beetje bang zijn en samen gaan scholen)
Stel ik zou er penseelvisjes inzetten ipv de keizers, een stuk kleiner tov de manen. Zou dit tot meer schoolgedrag leiden denk je?
 
Eigenlijk moet je blij zijn , dat is een teken dat ze gerust zijn.
Een vis schoolt samen als er gevaar dreigt.
En hoe mooi de afmetingen van je aquarium ook zijn , de vissen kunnen elkaar nog altijd zien en zijn ook niet echt ver van elkaar verwijderd.

Alle scholenvisjes zullen over heel de bak uitzwermen als ze gerust zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat de ene soort wel beter schoolt dan een andere soort.
 
Dat scholen gaat inderdaad na een paar dagen gewoon over. Daar valt weinig aan te doen, ze gaan uiteindelijk allemaal gewoon een beetje scharrelen.
Misschien gewoon elke dag heel erg boos naar ze kijken?
 
Dat scholen gaat inderdaad na een paar dagen gewoon over. Daar valt weinig aan te doen, ze gaan uiteindelijk allemaal gewoon een beetje scharrelen.
Misschien gewoon elke dag heel erg boos naar ze kijken?
En anders elke keer als je langs de bak loopt een goede vuist tegen het glas. 🤪
 
Laatst bewerkt:
Heb al heel boos gekeken, ze vermanend toegesproken, maar niks helpt. Idee van een rover gaan we maar niet doen.
Maar even zonder gekheid, iemand een idee voor een beter scholende Z.A visje? Vind het schoolgedrag nl erg mooi om te zien.
 
Is er überhaupt een scholenvis die echt blijft scholen in het aquarium? Het lijkt mij dat elke scholenvis die op zijn gemak is niet echt meer schoolt. Als je filmpjes ziet van kleine scholenvissen in het wild waar ze in grote getalen zwemmen dan zie je ze ook allemaal criss cross door elkaar gaan.
 
Roodkopzalm is waarschijnlijk de mooist scholende ZA vis.

Vind ik ook…. Maar ik moet wel zeggen… ik heb er nu pakweg 20 zwemmen. Dit moeten er 50 worden. Op dit moment zwerft t nog wel eens los van elkaar door de bak…. Ik heb 15 manen zwemmen… en die kijken niet om naar de roodkopjes….

Dus vraag mij af….zou een grotere school zorgen voor meer confrontatie… dus meer school gedrag?
 
Ik vraag me ook af of als ik kleinere visjes neem, zoals bijv een potloodvisje, deze misschien iets meer onder de indruk zijn van de manen en dan iets dichter bij elkaar blijven?
 
@MischaC ik meen me te herinneren dat je aanvankelijke plan was om de Beckfordi te nemen… verandert van keuze ook om schoolgedrag?
 
Ik vraag me ook af of als ik kleinere visjes neem, zoals bijv een potloodvisje, deze misschien iets meer onder de indruk zijn van de manen en dan iets dichter bij elkaar blijven?

Klinkt erg aannemelijk…. Maar zodra de manen enkel ook hebben voor elkaar vervalt dat ook weer merk ik. Hier zitten diverse koppels die hun plekje beschermen kn de bak… en doen dat vooral richting andere manen haha.
Dus misschien voelen de zalmpjes zich daarom veiliger… 🤔
 
Denk ook dat de grootte niet veel uit maakt, als ze elkaar niet lastig vallen dan gaan ze zich toch wel op hun gemak voelen.
 
De enigste vis waarvan ik weet dat ze goed blijven scholen is de dwergcorydoras pygmaeus, heb ze hier in 5 bakken zwemmen en alles schoolt goed samen ondanks dat er geen gevaar is voor ze en deze soort zwemt voornamelijk in de middenlaag, een school van 50 stuks oogt heel mooi in je bak, maar die gaan niet samen met maanvissen
 
De enigste vis waarvan ik weet dat ze goed blijven scholen is de dwergcorydoras pygmaeus, heb ze hier in 5 bakken zwemmen en alles schoolt goed samen ondanks dat er geen gevaar is voor ze en deze soort zwemt voornamelijk in de middenlaag, een school van 50 stuks oogt heel mooi in je bak, maar die gaan niet samen met maanvissen
Dat wordt levend voer bedoel je:(
 
Dat wordt levend voer bedoel je:(
Nou nadeel is dat de maanvis inderdaad de pygmaeus opslokt maar die zet dan zijn stekels uit en blijft steken in de keel van de maanvis waardoor beide vissen uiteindelijk overlijden want uitspugen lukt niet omdat dan de stekels juist vaster komen te zitten
 
Dieronvriendelijke en dure keuze, absoluut geen optie.
Denk dat ik maar gewoon even geduldig afwacht totdat de manen iets groter zijn en er enkele dwergchicliden bij komen. Kijken wat er dan gebeurt.
 
Dieronvriendelijke en dure keuze, absoluut geen optie.
Denk dat ik maar gewoon even geduldig afwacht totdat de manen iets groter zijn en er enkele dwergchicliden bij komen. Kijken wat er dan gebeurt.
Bij mij trokken de tetra's zich helemaal niks aan van de dwergjes, dus daar zou ik niet teveel op rekenen
 
Heb al heel boos gekeken, ze vermanend toegesproken, maar niks helpt. Idee van een rover gaan we maar niet doen.
Maar even zonder gekheid, iemand een idee voor een beter scholende Z.A visje? Vind het schoolgedrag nl erg mooi om te zien.
Witvlek Tetra's zijn geen roofvissen, maar een beetje dominant in zijn territorium.
Zwemmen een beetje achter de kardinaaltjes aan zodat ze in de school vluchten.
 
Hemmigramus bleheri is een goede scholer, helaas kunnen ook deze ten prooi vallen aan de gemiddelde maanvis.
 
Manen zijn nog jong, zijn van 1 oktober.
 
En kardinaal tetra’s? Iemand daar goede ervaringen mee?
 
En kardinaal tetra’s? Iemand daar goede ervaringen mee?
Ik heb een 25 kardinalen bij 5 volwassen redbacks zitten. De kardinalen zwemmen redelijk vrij door het gedeelte waar de manen niet hangen. Zodra de manen zich gaan verplaatsen schoolt de groep samen en zwemmen om de manen heen naar de andere kant van de bak, waarna ze weer over dat gedeelte uitwaaieren. Ik heb nog geen kardinalen aan de manen verloren. Ze zitten bij mij in een highline 400.
 
Ik heb een 25 kardinalen bij 5 volwassen redbacks zitten. De kardinalen zwemmen redelijk vrij door het gedeelte waar de manen niet hangen. Zodra de manen zich gaan verplaatsen schoolt de groep samen en zwemmen om de manen heen naar de andere kant van de bak, waarna ze weer over dat gedeelte uitwaaieren. Ik heb nog geen kardinalen aan de manen verloren. Ze zitten bij mij in een highline 400.
De Keizers gedragen zich als beste maatjes van de Manen. Tijdens het voeren zwemmen ze allemaal bij elkaar en stelen de Keizers het eten voor de Manen weg.
 

Dieronvriendelijke en dure keuze, absoluut geen optie.
Denk dat ik maar gewoon even geduldig afwacht totdat de manen iets groter zijn en er enkele dwergchicliden bij komen. Kijken wat er dan gebeurt.
Dan gebeurt er ook niks.
Bij @Rebtor en @Nanoe zitten ook de Keizers met de Redback manen.
Als rovers zitten er Geophagus Tapajos Redhead in en ook nog een Mesvis.
Gedrag van de keizers is gewoon normaal.
 
Zoek niet de kleinste vis uit die je erbij kunt zetten, als maanvissen eenmaal door hebben dat die kleine(re) visjes in hun bek passen, hou je er op korte tijd géén meer over en als ze dat eenmaal geleerd hebben, kun je er niet veel meer bij zetten. En als je manen van 1 oktober zijn, gaan je manen nog best een eindje groeien.

Hoe dan ook, denk ik dat je van het idee van een scholenvis die altijd schoolt af moet stappen. Samenscholen is hun verdedigingsmechanisme bij gevaar, en als ze lekker rond scharrelen, zijn ze happy.

Overigens heb ik dezelfde combi (Redbacks en Keizers) en ik heb ook in het begin moeten leren dat scholenvissen niet de hele dag op elkaars lip rondzwemmen.....
 

Terug
Bovenaan