scholenvisjes combineren


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Ik wil mijn visbestand gaan aanpassen en wil eigenlijk een barbeelsoortje combineren met een rasborasoortje.

Is het zo dat de rasborasoortjes wat hoger zwemmen en aardig scholen;

Ik zit te denken aan de volgende opties:

Boraras Maculatus of Brigittae/ (welke zwemt hoger?) met Puntius Pentazona of Oligolepis (welke zwemt lager?)

Of

Pentazona gecombineerd met Brevibora Dorsiocellata.

Hier komen dan nog Kuhlii's bij en misschien de Chocoladegoerami.

Dit is bedoeld voor mijn Trigon 350.

Verhouding wordt dan Ong. 7/8 barbeeltjes en 15-20 boraras/rasbora's.

Wat vinden jullie daar van?

gr Peter
 
Je topic staat er nog geen 4 uur Peter dus misschien moet je wat meer geduld hebben voor een correct antwoord ;) .
 
Om je op weg te help, de D. pentazona (5 cm) en Boraras soortje (3-4 cm) kombineren gaat prima. Je hebt een flinke inhoud met zo'n Trigion 350. Kwa aantallen die je opgeeft is dat geen probleem.
De Kuhli's er bij zal ook geen problemen geven. Ik houd ze hier met Chinese danio's en Pseudomugil furcatus.

Ik twijfel bij de Chocolade goeramies. Die zijn erg rustig en vragen rustig gezelschap en zeer zacht en zuur water. Ik neig dan meer naar een combinatie met honing goeramies.
Wacht hierover ervaringen van anderen af.

De combinatie is belangrijk Oliotius oligolepis kan iets kouder dan de Desmopuntius pentazona.
 
Vijfstreepbarbeeltjes zwemmen echt in de midden-onderlaag. Ze wijken uiteraard ook wel eens uit naar boven, maar bevinden zich 90% van de tijd in de onderste 40% van je aquarium. Bij mij deden ze het prima op 22 graden; nu staat de bak op 24 graden als ik me niet vergis. Het is een erg rustige en bovenal vreedzame soort. Ze hebben niet zozeer de 'gemeenheid' die andere barbeelsoorten wel kunnen hebben.
 
Hoi,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb er nu in zwemmen:

11 Trigonostigma Espei (had ik nog en hou ik ook). De Borarassoortjes vallen dus af.
2 knorgoerami's (bewezen stel).

De Espei's zwemmen toch meer in het midden. Ik kan deze groep uitbreiden. Of ik kan deze combineren met waarschijnlijk de Pentazona.

Ben toch wel erg gecharmeerd van de Chocoladegoerami's. Ik heb ze eerder gehad.

Tevens komen er nog bij: ong. 6-8 kuhlii's en een oppervlaktevis (Aplocheilussoort of halfsnavelbekje).

Wat vinden jullie?

gr Peter
 
Hoi allemaal,

Voor nu heb ik zwemmen in mijn trigon 350:

17 Trigonostigma Espei
2 knorgoerami's

Ik zit een beetje vast voor wat betreft mijn samenstelling.

Ik wil natuurlijk uitbreiding maar wat combineert leuk qua gedrag en kleur.
Ik zit qua samenstelling te denken aan vissen uit Thailand/Maleisi�/ Vietnam.

Wat zal ik nog toevoegen?

Ik zoek nog iets voor op de bodem (kuhlii's?)

Aan de oppervlakte (?)

Overige aanvulling.

Wie heeft er voor mij wat leuke opties?

gr Peter
 
Over de Aplocheilus of Dermogenys is toch twijfel ontstaan?
Bodem: Pangio / Botia
School iets onder het midden: (Desmo)puntius hexazona [zal wel verkocht worden als pentazona ;-)], Puntius titteya, Oliotius oligolepis.
Er kan ook een solitaire Epalzeorhynchos frenatum bij, of Crossocheilus reticulatus (groepje?).


Als je een zandbodem hebt en verder niet aan bodembewoners toekomt: Etroplus canarensis / maculatus / suratensis.
 
Hoi Mascha en Ivo,

Van de Aplocheilus is eigenlijk alleen de grote Lineatus te krijgen en die vind ik te groot. Blockii is misschien wel interessant.

Het zal waarschijnlijk wel de Pangio Kuhlii worden.

Etroplus is misschien wel interessant maar is toch vooral voor brak water geschikt.

Misschien Badis Badis ( is India maar wel leuk).

Bedankt alvast.

gr Peter

Misschien zijn er nog anderen met opties?
 
Hallo Peter,

De groothandel Tropicwater heeft momenteel de blockii beschikbaar.

Etroplus canarensis is een zoetwatersoort. De maculatus en suratensis wordt gevonden in brak- �n zoetwater ("euryhaline").
Op seriouslyfish een uitstekende beschrijving: http://www.seriouslyfish.com/species/et ... anarensis/
Deze beschrijving wordt ondersteund door wat er te vinden is op cichlidae.com als je bent ingelogd.
 
Hoi Ivo,

dank je:)

En wat denk je van de blauwe spat. Wordt deze te groot?

gr Peter
 
Lijkt wel wat op mijn bestand.
Pangio kuhlli vind ik een mooie keus heb ik hier ook en dat gaat prima.
De Dermogenys pusillus heb ik ook samen met Trigopsis vittata en ook daar ervaar ik geen problemen mee.
Epalzeorhynchos bicolor vind ik persoonlijk erg mooi en het gedrag valt me tot nu toe erg mee.
 
Peter Hartman zei:
En wat denk je van de blauwe spat. Wordt deze te groot?
Botia weet meer van deze vis. Hopen dat hij deze vraag ziet.
Voor zover ons bekend: niet uitgesloten dat het zou moeten kunnen.

Als mogelijk alternatief, de Trichopodus leerii of Co Trichogaster (Colisa) labiosa, wat vind je daarvan?
 
Hoi Richard,

Dank voor jouw input.

Ik ga in ieder geval toch weer voor de Kuhlii's (6-8)en Halfsnavelbekjes (5)

Ik twijfel nu alleen nog tussen de Pentazona's (7) of Chocoladegoerami's (5)

Allebei is te druk, vrees ik.

Ik hou wel van een rustige uitstraling.

De Bicolor of Frenatum vind ik toch wat te groot worden.

gr Peter
 
Hoi allemaal,

Ik heb 2 weken geleden mijn bak aardig onder handen genomen en dit is het resultaat.

Het geheel moet weer gaan ingroeien maar dat komt wel goed.

Ik ga dus kuhlii's en halfsnavelbekken toevoegen.
Ik twijfel nog tussen Choco's of Pentazona's.



322714_0_82_20160506_123933.jpg


146918_0_82_20160506_123943.jpg


gr Peter
 
Ondanks dat de bak je bijna dwingt om vanuit het achter midden uit te werken is het een mooi resultaat.
 
Dank jullie!

Inrichting is inderdaad lastig door de hoek. Hij moet zeker aan de voorkant nog aardig vol groeien.

Komt wel goed.

Moeten ook nog wat vissen bij.

gr Peter
 
Vanuit welke hoek kijk je eigenlijk het meest tegen je aquarium aan Peter?
 
Ik kijk vanaf de bank van links naar rechts.

Hou ik ook wel een beetje rekening mee met de inrichting.

Rechts aan zijkant staat nog Bacopa.
Die moet nog uitgroeien.

Blyxa moet ook nog voller worden.

gr. Peter
 
Ik ben toch maar eens op stap geweest voor aanvulling.

Voor nu heb ik aangevuld:

10 maal Pangio Kuhlii

1 maal Labeo Bicolor

1 maal stel halfsnavelbekken. Wil er nog 3 bij maar die hadden ze niet meer.

Ben toch bang dat nog een schooltje erbij druk gaat ogen.

Ik heb gekeken naar Microdevario Kubotai maar wordt waarschijnlijk te onrustig samen met de espei's
Ik heb gekeken naar Brevibora dorsiocellata. Is wel iets beter geschikt. Scholen beter en zwemmen hoger maar is geen leuke combi met de halfsnavelbekken dus vallen af.

Kijk het voorlopig even aan. Misschien toch nog Pentazona's of Oliotius Oligolepis.

Ik ben altijd bang dat het geheel heel druk en onrustig oogt, vandaar dat ik zo twijfel:)

gr Peter
 
Dat gaat een mooi bakie worden zo hoor ziet er erg goed uit!
 

Terug
Bovenaan