Schimmel?


B

blackmoor

Guest
Hoi allemaal, vandaag zag ik een vuurzalmpje met een raar iets op zijn staart en hij gedroeg zich ook heel raar.
Iemand die zo op het eerste gezicht weet wat er loos is? Bij een ander zag ik dit in een beginstadium.
9922BCAD-03C7-4D50-B1CB-52762559E7ED.jpeg
6096986D-C03B-4F91-860E-3355C6BED9F8.jpeg
6239E105-A04F-4E96-A468-D71C888751A4.jpeg
 
Meen ik maar dat de kieuwen ook erg rood zijn?
 
Dat bij de staart lijkt veel op schimmel als ik het zo bekijk.
 
Meen ik maar dat de kieuwen ook erg rood zijn?

Ja idd, en de vis doet ook heel raar dus, ademt ook heel snel...
Dat bij de staart lijkt veel op schimmel als ik het zo bekijk.
Ja maar het zit niet op de staartvin
Lijkt een beetje op wat ik hier gelezen heb:
http://www.dewinters.nl/vissen/Melanotaenia praecox.htm
Maar ik denk niet dat het om vistuberculose gaat

Zou wel kunnen.... De staart lijkt letterlijk ontvelt ofzo. Maar even afwachten nu?
 
Ik heb hier nog Esha 2000 staan, ookal zijn de meningen er over verdeeld, zal ik dat toedienen? Want heb er al 4 net beginverschijnselen van die schimmel geteld...
 
Zou wel kunnen.... De staart lijkt letterlijk ontvelt ofzo. Maar even afwachten nu?
Ik hoop het niet voor je, dat is niet te genezen en dan zou je de hele inhoud van je aquarium kunnen weggooien... kijk maar goed rond op internet of er daar andere diagnoses staan die ook of nog beter passen. Als het vistuberculose gaat moet jij ook oppassen, het is besmettelijk voor mensen.
 
Ik heb ook mn bedenkingen een beetje bij Esha en zou zelf iets van een beter merk kopen maar dat is aan jou.
 
Vergiftiging door chemicaliën
De kleur van de vis verbleekt, de vis ademt moeilijk aan de oppervlakte en zwemt onbeheerst (tuimelen, draaien, tegen wanden stoten).

Oorzaken: Dit kan door verschillende oorzaken komen. De meest voorkomende zijn; rest reinigingsmiddel in de aquariumemmer, overbemesting, haarspray of plantenbeschermingsmiddelen te dicht bij het aquarium gebruikt, of water uit ontzoutingsinstallatie om buizen te ontkalken.

Behandelen: Bijna geheel water verversen en aan nieuw water wel bacteriën (Bacto-Z) en slijmhuidbescherming (Procell) toedienen. Niet voeren en controleren of het filter wel genoeg doorstroomt. Vissen nauwkeurig observeren; omdat de afweer nu verzwakt is kunnen er heel gemakkelijk andere ziekten optreden.


Schimmelziekte
De vis heeft watachtige schimmelige aanslag. Deze aanslag kan door besmetting met algen groen, zwart of zelfs rood kleuren.

Oorzaken: Beschadiging van de slijmlaag en als gevolg daarvan ontbinding van de slijmlaag.

Behandeling: Zo snel mogelijk met geschikte medicijnen behandelen (Fungicell). Alle absorberende filtermaterialen, zoals kool en zeoliet uit het filter halen.
Ter ondersteuning het zuurstof gehalte verhogen en een deel van het water verversen. Extra vitaminen geven en na behandeling het filter reinigen.


Ik dacht misschien aan een van deze. Er zijn wel wittige dotten te zien, maar hij zwemt ook heel raar dus.
 
Ik denk eerder aan een schimmel want ik mag aannemen dat je niet met de bus haarlak bij je bak hebt gestaan;)
 
Gebruik de bactopur direct tabletten ipv ESHA. Is voor bacteriele zaken en schimmels. Schimmels is vaak secundair. Beter even wachten op goed medicijn dan iets wat niet werkt. Vissen die te ernstig zijn aangetast gaan het zo en zo niet redden. Dode visjes zsm verwijderen. Flinke delen water verversen stagneerd de bacterie groei als dit de oorzaak is.

Misschien dat iemand anders even kan inhaken wat de gevolgen zijn van de inzet van de bactopur. Ik heb weinig tijd en teveel aan me hoofd op het moment.
 
Bactopur zal je bacteriecultuur wel aantasten maar goed je moet wat soms.
 
Nou ja, als je hele visbestand uitgeroeid word is dat toch iets erger ben ik bang.
 
En...hoe is het nu Daan? Heb je medicatie toegevoegd?
 
En...hoe is het nu Daan? Heb je medicatie toegevoegd?

Ik had na Esha even afgewacht, maar het leek een beetje te zijn gestopt. Maar nu lijkt Bert, de betta, buikwaterzucht te hebben?
1FF537D6-D91C-419F-874F-C11AECDF581F.jpeg
ED26381C-553A-4E58-BF2C-94C58942AC5D.jpeg
A4FDDE67-FB5A-4160-83D6-EDB9F0DB454B.jpeg
 
Bactopur direct is bacterieel zie de staart en de vinnen. weet niet of hij nog te redden is te lang gewacht.
 
Oh jeetje wat sneu Daan! Ga je nog wat proberen?
 
Bactopur direct is bacterieel zie de staart en de vinnen. weet niet of hij nog te redden is te lang gewacht.

Dit speelde een aantal dagen terug nog niet helaas.... Het Bactopur komt maandag aan en ga het dan gelijk toedienen.
Oh jeetje wat sneu Daan! Ga je nog wat proberen?

Ja of een zoutbadje nu nog helpt? Ik vrees dat er iets mis is met mijn bodem want die kan aardig vervuild zijn en misschien komt daar al deze ellende vandaag?
 
Hij zit nu in een zoutbadje van 8 gram zout per liter met ingedraaid filtertje.....
4F2ADD09-21A4-4A62-8AE1-6799A7B4958F.jpeg
 
Zijn de schubben alleen rond de buik zo open? Als het zo is, denk ik gewoon dat hij teveel heeft gegeten.

Ik vond het vrouwtje ook best dik ogen, met zo’n uitpuilende buik. Hoop dat dat het is en sowieso dat ‘ie opknapt!
 
Zijn de schubben alleen rond de buik zo open? Als het zo is, denk ik gewoon dat hij teveel heeft gegeten.

Nee dit is erger, hij is heel suf en lijkt nu echt op een dennenappeltje. Maar zijn ogen puilen niet uit dus misschien heeft hij 'valse' buikwaterzucht en de overkevingskans is daar 60% dus ik blijf hopen!
 
eSHa niet over te spreken maar hopelijk helpt dit zoutbad!
 
Momenteel in de nieuwe bak is ie weer wat sloompjes. Ga zo toch maar 2L bakje vullen met water en daar een hele tablet in oplossen zoals op het pakje staat beschreven. Daarna maar weer even een zoutbadje en dan weet ik het ook niet meer.
 
je doet toch wel het korte badje en daarna een kuur van enkele dagen in zijn verblijf toch? Alleen het badje gaat het niet oden hoor.
 
je doet toch wel het korte badje en daarna een kuur van enkele dagen in zijn verblijf toch? Alleen het badje gaat het niet oden hoor.

De andere visjes zijn al genezen, dus nog een keer behandelen..... Enkel de Betta heeft dus nog last van buikwaterzucht maar nu is het echt van bekang om de waterwaarden stabiel te houden.
 

Terug
Bovenaan