Schimmel op barry??


R

Roy1986

Guest
Ik heb een vraag over 1 van mijn sluierstaarten hij heeft al een maand of 1.5 een witte bult op zijn oog ik heb hem een kuur gegeven met eshsa 2000 en twee keer een zoutbad. Helaas heeft f dit niet het gewenste effect gehad. ik heb het idee dat de vis er zelf geen last van heeft aangezien zijn gedrag niet verandert.

Hij zit in een 180l bak met 2 andere sluierstaarten.
Water waarden zijn Ok.

Zie de foto hieronder over wat ik bedoel.

DSC_0274.JPG
 
Hi Roy,

Dat ziet er niet goed uit dat oog. Heb je nog een foto van het andere oog om te vergelijken?

Schimmel is als plukjes watten, dit ziet er toch heel anders uit. Ik vermoed dat hij een bacteriële infectie heeft. Kan een gevolg zijn van een verwonding.

Ik heb zelf een telescoop die ook ooit eens een oog heeft beschadigd. Die was niet zo opgezwollen als bij jou maar bij hem heeft een kuur Colombo bactyfec geholpen. Het oog zal vermoedelijk niet meer worden wat het geweest is maar met 1 goed oog red hij zich ook wel. Ik zou wel nog iets ondernemen om zeker te zijn dat eventuele bacteriën zich niet gaan vermeerderen.

Esha 2000 moet je vergeten bij goudvissen. Er zijn veel betere medicijnen die veel gerichter werken. Je moet natuurlijk wel eerst goed weten wat hij mankeert.
 
Ikzelf heb ook het idee dat het maar veroorzaakt is door een verwonding aangezien het oog zelf er nog wel goed uitziet maar het weefsel erom heen dik en wit is. Zie hieronder nog een foto van zijn andere kant. de vis zelf heeft er volgens mij ook weinig last van aangezien hij nog een actief is.

DSC_0296.JPG
 
Hi Roy,

Sluiers zijn ontzettende klungels wat betreft zwemmen. Het zijn nog vrij jonge zo te zien, des te ouder en groter ze worden des te klungeliger ze worden. Stoten en zwemmen zich vaak vast, dus scherpe dingen vermijden in je aquarium.

Zorg dat je waterwaardes goed zijn d.m.v. verversingen en ik zou toch even een behandeling voor bacteriele infecties erin doen. Je kan hem ook in een aparte bak (goed beluchten d.m.v. luctpompje) behandelen zodat je filter intact blijft. Gebruik hiervoor een goed product en geen ESHA.
 
Zal eens kijken of ik Colombo bactyfec ergens kan vinden. Wat is jou mening over eventueel een zoutbad? Ik heb nog een qaurantaine tank van 96L denk dat ik hem daar in ga behandelen. Ik schat dat deze sluiers ongeveer 1.5/2 jaar oud zijn. De grote witte zal incl staart ongeveer 15cm zijn de andere 2 rond de 10cm.
 
Ik zie dat mijn post verdwenen is, wat raar:rolleyes:


Zal eens kijken of ik Colombo bactyfec ergens kan vinden. Wat is jou mening over eventueel een zoutbad? Ik heb nog een qaurantaine tank van 96L denk dat ik hem daar in ga behandelen. Ik schat dat deze sluiers ongeveer 1.5/2 jaar oud zijn. De grote witte zal incl staart ongeveer 15cm zijn de andere 2 rond de 10cm.

Precies het advies wat ik dus gegeven heb, en die post is weg.
Een popeye kan je verhelpen met inderdaad een zoutbad,1x daags gedurende 3 dagen.
Als beide ogen uitpuilen, dan wel behandelen met bactifec omdat het dan bacterieel is
Ik gebruikte zowiezo aquariumzout bij mijn sluiers, ik zou mijn voormalig sluier aquarium terug moeten toveren hoe het zat met de verhoudingen, dat weet ik niet meer, maar na iedere verversing vulde ik het zout weer aan.
Nooit last gehad van schimmels of parasieten of andere huidaandoeningen.
 
@astrid j. Gisteren is met de update van het forum wat verkeerd gegaan volgens mij. Van mij zijn ook veel geplaatste berichten verdwenen. Kijkend in de software en fouten rubriek hebben hier meer mensen last van gehad.

Ik ga dit weekeind barry met behulp van een zoutbad proberen te laten genezen mocht dit niet werken dan met medicijnen.
 
Omdat hij het al meer dan een maand heeft en er nog niets is gedaan zou ik gaan voor de bactyfec. Zout is inderdaad prima. Dit kunnen badjes zijn of een onderhouds hoeveelheid in het aquarium. Ik denk niet dat zout voldoende is om bacteriën die een maand hebben kunnen groeien uit te roeien.

Het beste is om van de vis een microscopisch afstrijkje te laten maken. Dit kun je vaak doen bij koi dealers.
 
Kleine update over barry.

Ik heb 2 kuren bactyfec gedaan en ben vorige week met zoutbadjes begonnen. Ik begin nu eindelijk een beetje verbetering te zien. De geinfecteerde huid begint een beetje af te brokkelen. De vis zelf heeft er naar mijn mening nog steeds geen last van aangezien zijn gedrag nog steeds erg actief is.
 
Goed om te horen roy!

Komt best goed als hij zich gewoon gedraagt. Geef hem ook weer de tijd om te herstellen. 2 kuren en zoutbadjes heeft ook weer invloed op zijn weerstand en imuunsysteem. Als het stabiel is gewoon weer rust in vers water zodat hij weer kan aansterken.
 

Terug
Bovenaan