scalares


T

timon1997

Guest
ik heb een koppel maanvissen zitten in mijn gezelschap aquarium, die al af en toe eitjes hebben afgezet maar steeds werden opgegeten door andere vissen. dus had ik besloten om ze in een apart aquarium te doen voor te kweken. ik heb ze een week geleden ze er in gedaan ik heb al gelezen dat je er een beetje water moet uit doen of een beetje warmer of kouder zetten de temperatuur. maar wat is nu het beste voor ze te laten kweken en eitjes afzetten.

alvast bedankt
 
Hoe groot is de bak waar je ze nu in hebt? En heb je voldoende bakken klaarstaan om de jongen op te kweken? Zo niet, kan je ze beter weer in de gezelschapsbak zetten. Maanvissen (op)kweken kost veel ruimte en tijd. Mijn vissen krijgen 2 keer per dag levend voer en zetten eens in de 2 weken af in de bak. Doordat ze met andere maanvissen zitten blijven er geen jongen over.
 
de bak is 80cm en daar zouden ze kunnen afzetten en dan weer nar de gezelschapsaquarium en die is 120cm daar hebben ze ook al soms afgezet maar die worden door de andere opgegeten
 
40cm hoog, en een gewone grind bodem
 
Ze moeten hoger en zonder grind is beter dan kan je het aquarium beter schoonmaken
 
ahja oke bedankt
 
Grind is niet nodig.
50 liter water per vis wel en eigenlijk ook een 50 cm hoge bak.
Een afzetkegel is wel raadzaam, al zetten ze ook wel eens af tegen de ruit. Je zou ook een zwaardplant als optie voor een afzetplaats kunnen bieden (eventueel gewoon in het potje)
 
vandaag zag ik nog geen afzetting maar de ene vis was een beetje van zijn vin gebeten
 
filter
 
timon1997 zei:
de bak is 80cm en daar zouden ze kunnen afzetten en dan weer nar de gezelschapsaquarium en die is 120cm daar hebben ze ook al soms afgezet maar die worden door de andere opgegeten

Ik vind 80 cm veel te klein om twee volwassen maanvissen er in te zetten. Als je echt wilt kweken dan ontkom je er niet aan om een grote kweekbak/kweekbakken te kopen.
 
Je aquarium is te klein, ook als je ze overzet naar het aquarium van120 cm. De eerste maand kan je maanvissen laten opgroeien in een aquarium van 40 cm hoog. Liefst zonder grindbodem anders kan je het geheel niet goed schoonmaken. Daarna heb je aquaria nodig met een minimale hoogte van 50 cm. Aquaria en geen aquarium! Ze krijgen nl. zomaar 300 jongen per nest en die vragen flink wat ruimte. Reken daarnaast op minimaal 5 uur werk per week gedurende minimaal vier maanden. Ook zal je moeten zorgen dat je grote hoeveelheden Artemis kan kweken. Hier heb je speciale kweekcilinders voor van JBL en aquamedic. Reken dat de aanschafkosten hiervoor samen met een blik Artemia rond de � 100 liggen.

Heb je je zaakjes niet goed voor elkaar dan gaat een geslaagde kweek niet lukken. Heb ik het nog niet eens gehad over hoe je de gekweekte maanvissen verkoopt. Winkeliers hebben namelijk vaak hun vaste leveranciers en zijn huiverig om ziektes en vreemde bacteri�n in hun bakken te krijgen. Het zal dus niet gemakkelijk zijn om je vissen te verkopen als startende kweker.

Maar als het eenmaal goed lukt is het een verrijking van je hobby en beleef je er veel plezier aan.

Hobbyproject,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan