Samzee's eerste poging tot aquascaping


S

Samzee

Guest
Aangezien mn moeder een klein bakje met garnalen wilde hebben want die zijn zo leuk het volgende aangeschaft.
Ciano aqua 20 set.
eleocharis parvula
Javamos
Barbieri mos
Paar steentjes.

Planten zijn invitro.
Substraat en een stukje hout had ik al liggen.
Verder de dennerle nano co2 set er tijdens de opstart op gezet als extra ondersteuning.
Gebruik er geen verwarming in.

Links achter in komt nog een javavaren, kon de stenen niet zo krijgen om de hoogte te hebben die ik wilde.
Bewoners worden waarschijnlijk orange rili.

IMG_20170127_213423.jpg


Bemesting volgens EI en verder filter start toegevoegt.
Nu komt het lange wachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ingericht! Zal best een mooi gezicht zijn denk ik als de Eleocharis een beetje dichtgegroeid is!

Denk ook dat de garnaaltjes een grote plant die wat schaduw en verstopplekjes geeft, zoals de javavaren, wel kunnen waarderen! Je zou eventueel ook nog een drijfplantje kunnen overwegen.
 
Ziet er al heel goed uit! Garnaaltjes zijn altijd leuk om te houden.
Zijn javamos en barbieri mos trouwens niet hetzelfde? Ik meende namelijk dat Taxiphyllum barbieri de Latijnse naam voor javamos was.
 
zoals de javavaren, wel kunnen waarderen! Je zou eventueel ook nog een drijfplantje kunnen overwegen.

Java varen komt er ook nog in te staan links in de hoek om wat extra hoogte te krijgen op die plek.
Er zitten overigens al heel veel verstopplekjes in en om het hout maar wat meer kan nooit kwaad.

Zijn javamos en barbieri mos trouwens niet hetzelfde? Ik meende namelijk dat Taxiphyllum barbieri de Latijnse naam voor javamos was.

Het lijken wel verschillende soorten.
Overigens komen beide bakjes bij dezelfde fabrikant vandaan en die hebben het zo gestikkerd.
Ach en al is het hetzelfde mos, garnalen malen er niet om
 
Ik heb in de garnalenbak een Javavaren op een Lavasteen opgebonden en dat is inmiddels een grote bos geworden zonder dat ik iets toevoeg. De garnaaltjes zitten daar ook erg graag tussen dus.
 
Dank jullie voor de positieve reacties en tips.
Net even getest of ik de hoeveelheid plantvoeding goed uitgerekend had en dat bleek het geval.
Gras is mooier groen dan gisteren avond dus de voeding en co2 zit blijkbaar wel goed al weet ik dat ik niet te vroeg moet juichen.
 
Net even wat metingen gedaan en begin Nh3/Nh4 en no2 te meten.
Te weinig om te zeggen hoe veel maar er is wat meetbaar.
Heb een heel klein stukje gevoerd nadat ik hem gevuld had maar meer doe ik ook niet.

Even foto met de co2 er op.
IMG_20170130_173706.jpg


Ik zie dit kleine worteltje als een goed teken.
Die zat er eerst nog niet namelijk.

IMG_20170130_173722.jpg



Van het weekend even een paar bruine puntjes uit de mos weg knippen.
Het gras laat ik nog even een weekje langer met rust voor ik dat ga snoeien.

Twijfel nog wel over de garnalen, neocaridina heteropoda sakura diamond blue is ook heel mooi.
 
Het virus begint zich uit te bereiden bij jou, Johan. Wel oppasen, straks heb je geen looppad meer door alle aquaria's.:D:D:sorry:;)


Het ziet er prachtig uit!!
 
Nou de eleocharis parvula doet het goed.
Somige pearlen als een gek dus zal allicht iets goed doen.
Ook schieten ze goed wortel en zie ik al veel uitlopers verschijnen.

Deze is ook in de voorgaande fotos te vinden.
IMG_20170201_182745.jpg

Inmiddels al 3 wortels zichtbaar.

Hier een mooi uitlopertje alleen nog boven de substraat.
IMG_20170201_182830.jpg
 
Dat ziet er goed uit! Ik heb ook net een veldje geplant, ik hoop heel erg dat ze gaan aanslaan. Die van jou is wel heel mooi egaal groen! Bij mij zat er toch ook wel een groot deel gele sprieten tussen. Waren die van jou ook in vitro?
 
Die van mij zijn ook invitro maar heb wel het mooiste bakje uitgekozen want sommige waren inderdaad al een beetje geel.
Wat ik tegen kwam tijdens mijn info zoektocht is dat je ze tot aan het substraat moet snoeien na een paar dagen als je gele of bruine sprieten hebben.

Overigens vind ik dat ze zich zonder gekke dingen hebben aangepast naar submerse, had dan al bruin of gele sprieten verwacht.
Misschien omdat ik de co2 richting gele continu test heb opgeschroefd aangezien die dan mooie pearls krijgt.
 
Die van mij zijn ook invitro maar heb wel het mooiste bakje uitgekozen want sommige waren inderdaad al een beetje geel.
Wat ik tegen kwam tijdens mijn info zoektocht is dat je ze tot aan het substraat moet snoeien na een paar dagen als je gele of bruine sprieten hebben.

Overigens vind ik dat ze zich zonder gekke dingen hebben aangepast naar submerse, had dan al bruin of gele sprieten verwacht.
Misschien omdat ik de co2 richting gele continu test heb opgeschroefd aangezien die dan mooie pearls krijgt.

Dank je voor de tip! Aangezien mijn licht op de bodem al niet echt overhoudt, denk ik alleen niet dat ik dat durf. Denk dat ze dan te weinig licht kunnen opnemen om weer terug te groeien.
 
Moet zeggen dat ze het bij mij op de donkere delen zoals onder het filter het ook gewoon goed doen.
Weet wel dat ik ze volgende week tot op een cm vanaf het substraat inkort.
 
Dat is goed om te horen :) Tot nu toe is het bij mij in ieder geval ook niet geler geworden, maar ook nog niet echt gegroeid. Maargoed, het staat er ook amper een week in, dus moet nog een beetje geduld hebben denk ik.
 
Heb er 20/2 no3/po4 en profito in gegooid met daarnaast co2.
Bakje moet toch nog een paar weken indraaien voor de blauwe bewoners er in komen dus kan het mooi een beetje groeien.
 
Even een update.
Het stukje hout ben ik nog niet echt tevreden mee en de kans bestaat dat ik die er eerdaags gewoon uit gooi.
Dwergnaaldgras blijft mooi groen en schiet al behoorlijk goed wortel kwam ik met de eerste keer snoeien net achter.

Krijg alleen niet alle sprietjes die nog drijven er uit maar een beetje rottend plant materiaal is niet zo erg.

IMG_20170204_152413.jpg


Hier het bekende plukje vooraan weer, wortels worden al behoorlijk lang.

IMG_20170204_152426.jpg


Nog 5 weekjes tot de eerste bewoners gehaald worden.
 
Foto update heeft weinig zin want wat er veranderd is meer in de substraat.
Bakje draait nu ongeveer 2 weken en het gaat aardig goed.
Alles is inmiddels goed geworteld, nog steeds mooi groen van kleur en veel kleine uitlopers.
Vanmiddag heb ik de waterwaarden even snel gecontroleerd en een beetje verbruikt nitraat toegevoegd, de dosis profito en weer wat easycarbo als extra ter voorkoming van alg.
Toegevoegde amoniak is niet meer waarneembaar en de nitriet geeft een lichte reactie maar onder de schaal.
Sinds vandaag zit er een klein beetje bruine alg op het glas maar geen andere algen te vinden.
 
Bakje draait nu bijna 3 weken schat ik zo en het gaat de goede kant op.
Helemaal geen nitrietpiek gehad wat me verbaasd maar dat maakt verder niet zo veel uit.
Eerdaags gaan de eerste bewoners er (tijdelijk) in en het worden helena's om de bruinalg aan te pakken.
Verder is het een probleemloze opstart op een beetje draadalg na wat kwam doordat de co2 op was maar met een nieuw co2 patroon en een boost easycarbo was dit vrij vlot weg.
Inmiddels begonnen de co2 af te bouwen.

Groeit redelijk goed maar nog weinig uitlopers die naar boven komen, vermoed dat dit aan de scherpe substraat ligt.
De uitlopers die ik zie lopen vooral langs het glas.

IMG_20170218_190757.jpg


Overigens lijken mij het wel 2 verschillende soorten mos, was eerder een beetje discussie over de barbieri wat hetzelfde zou zijn als javamos.
 
Co2 is er nu vanaf, lichtduur terug naar 6 uur.
Plaatjes zeggen genoeg.

IMG_20170228_161754.jpg


IMG_20170228_161723.jpg


IMG_20170228_161712.jpg


IMG_20170228_161657.jpg


IMG_20170228_161639.jpg


IMG_20170228_161631.jpg
 

Terug
Bovenaan