Samenvoegen


S

Sweetmissery

Guest
Hallo, ik heb momenteel 2 aquarium's en wil graag terug naar 1. Nu is mijn vraag of mijn 2 sluierstaarten bij mijn koperzalmpjes kunnen? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Sluierstaarten kunnen op een kamertemperatuur en de koperzalmen op 26 graden, dus dat is niet aan te raden.
 
Mijn koperzalmpjes zitten ook op kamertemperatuur en daar doen ze het erg goed op. Bedenk me net wel dat het voer wel een probleem gaat worden aangezien de zalmpjes drijvend voer hebben.
 
koperzalmpjes zijn erg druk, en soms zelfs bijterig. dit lijkt me een minder goede combinatie met de rustige sluierstaarten, met dus sluiervinnen. ook ben ik bang dat een volwassen sluierstaart weleens een koperzalmpje zou kunnen eten.
 
Gezien de verschillen in grootte en temperatuurbehoefte zou ik deze 2 soorten niet bij elkaar zetten.
Dat betekent dus dat je een keuze zult moeten maken.

Maar misschien is die keuze niet zo moeilijk als ze lijkt.
Goudvissen (waaronder de variant 'sluierstaart' valt) worden vrij groot en zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor een aquarium (tenzij je nieuwe bak 200 x 60 x 60 wordt). Waardoor die naar mijn persoonlijke mening sowieso zouden moeten afvallen.

Blijven de Hasemania nana (koperzalmen) over.
Ik heb die gehad en er volop van genoten, leuke levendige vis. Bij pakweg 25 graden makkelijk te houden met vele andere soorten, prima vis voor een gezelschapsaquarium. Mits ze in een school (12 tot 20 stuks) worden gehouden, anders kunnen ze weleens wat agressief worden naar andere vissen.

Omdat ze volgens mij levendig, maar volgens sommige anderen druk zijn is het niet heel handig er een erg verlegen soort bij te zetten.

Je zou ze kunnen combineren met een Ancistrus cf. cirrhosus of een klein groepje Crossocheilus siamensis, om van de onontkoombare algen af te raken.

Je zou verder voor een wat hoger gebouwde tweede tetra- of zalmsoort kunnen kiezen, bijvoorbeeld Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Pristella maxillaris (clowntetra of roodstaartzalm) of Hyphessobrycon megalopterus (zwarte fantoomzalm).
Op de bodem kan dan nog makkelijk een leuke groep Corydoras.
En bovenin een groep Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje), bijlzalmen (bv. Carnegiella strigata of Gasteropelecus sternicla) of Nannostomus eques / N. espei).
 
koperzalmpjes zou ik niet constant op 25 graden willen houden, deze dan toch al erg drukke soort wordt hier nog drukker en bijteriger van. ze zijn goed in een onverwarmd aquarium te houden.
 
Dan zou ik toch ook de goudvissen naar een veel groter aquarium verhuizen want vroeg of laat sta je toch voor die keuze.
 
Gezien de verschillen in grootte en temperatuurbehoefte zou ik deze 2 soorten niet bij elkaar zetten.
Dat betekent dus dat je een keuze zult moeten maken.

Maar misschien is die keuze niet zo moeilijk als ze lijkt.
Goudvissen (waaronder de variant 'sluierstaart' valt) worden vrij groot en zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor een aquarium (tenzij je nieuwe bak 200 x 60 x 60 wordt). Waardoor die naar mijn persoonlijke mening sowieso zouden moeten afvallen.

Blijven de Hasemania nana (koperzalmen) over.
Ik heb die gehad en er volop van genoten, leuke levendige vis. Bij pakweg 25 graden makkelijk te houden met vele andere soorten, prima vis voor een gezelschapsaquarium. Mits ze in een school (12 tot 20 stuks) worden gehouden, anders kunnen ze weleens wat agressief worden naar andere vissen.

Omdat ze volgens mij levendig, maar volgens sommige anderen druk zijn is het niet heel handig er een erg verlegen soort bij te zetten.

Je zou ze kunnen combineren met een Ancistrus cf. cirrhosus of een klein groepje Crossocheilus siamensis, om van de onontkoombare algen af te raken.

Je zou verder voor een wat hoger gebouwde tweede tetra- of zalmsoort kunnen kiezen, bijvoorbeeld Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Pristella maxillaris (clowntetra of roodstaartzalm) of Hyphessobrycon megalopterus (zwarte fantoomzalm).
Op de bodem kan dan nog makkelijk een leuke groep Corydoras.
En bovenin een groep Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje), bijlzalmen (bv. Carnegiella strigata of Gasteropelecus sternicla) of Nannostomus eques / N. espei).
Sluit ik me bij aan! Maar hangt allemaal wel af van het formaat bak dat je hebt staan icm de filtering die je hebt. Een foto van beide bakken zou uiteraard het beste zijn!
 
In feite wel, maar ze worden ook veel gehouden in aquarium's, wat ook (volgens het boekje) goed mogelijk is als je het op de correcte houd en verzorgd, en daar de middelen en techniek toe hebt.
 
Sluierstaarten kunnen op een kamertemperatuur en de koperzalmen op 26 graden, dus dat is niet aan te raden.
Ton, de Koperzalm kan zelfs zomers perfect buiten.

Het is zelfs niet aan te raden om ze warm te houden. Maximaal 22 graden is warm genoeg.

Maar ik zou ze inderdaad niet met Sluierstaart Goudvissen combineren
 

Terug
Bovenaan