Samenstelling visbestand Laetcara dorsigera


N

Nymeria

Guest
Hallo!

Binnenkort ga ik een nieuw aquarium opstarten van 100 x 40 x 40 cm. Ik wilde hier graag een mooi Zuid-Amerikaans biotoop van maken. Na een beetje uitzoek werk zou ik het visbestand graag om de Laetcara dorsigera heen gaan bouwen. Ik vind dit een heel mooi visje en qua gedrag zou deze ook lekker rustig zijn.

Hier zou ik ook graag een L-nummer bij doen (hier ben ik absoluut niet in thuis, dus suggesties zijn welkom!)

Ideeën hoe ik dit bestand zou kunnen uitbreiden? Ik wil green 'druktemakers', ook om de dorsigera's te beschermen.

Alvast bedankt!
 
Oké, nog geen reacties, MAAR! Ik ben na nogal wat uren rondkijken op het internet ook tegen de vele apistogramma soorten aangelopen die ik ook erg interessant vind! Oei keuzes!

Daarnaast ben ik de Moenkhausia pittieri tegengekomen wat ik een prachtig scholenvisje vind. Ik ben er vrij zeker van dat ik deze als scholenvis wil gaan houden. Wat past hierbij?
Dit zouden de waterwaardes voor de pttieri moeten worden:

PH: 6-6½
GH: 3-6
KH: 8-12
Temp: 24 tot 28 °C

Iets met bomen en een bos.. ik hoop dat iemand me nog een beetje op weg kan helpen bij de keuzes!
 
Bij de Laetacara dorsigera kan je als meerval een Ancistruskoppeltje doen. Je kan ze naast de combinatie met de Diamantzalm die je zelf vermeldt combineren met Otocinclussen. Aan de oppervlakte zou je kunnen gaan voor een schoolte Carnegiella strigata, de gemarmerde bijlzalm. Op deze manier heb je straks een rustig visbestand wat veel te bieden heeft. Hou de bak wel wat donker, dat vinden de dorsigera's fijn. Zou het gelet op de bakmaat die je geeft bij 1 koppeltje dorsigera's als hoofdbewoners houden en er geen apistogramma's bij doen. Veel aquarianen denken bij dwergcichlide soorten dat ze dan makkelijk te combineren zijn met andere dwergcichliden, maar het woord dwerg houdt niet in dat deze vissen geen redelijke groot territorium kunnen vormen. Succes met je bak en het is wachten op de eerste foto's.
 
Succes met de Laetacara Dorsigera al zijn de Laetacara Curviceps ook best mooi hoor.
Waar ga je die Dorsigera halen als ik vragen mag en hoe groot zijn deze dan al ?
Zijn ze dan al zo groot dat het geslachtsonderscheid al duidelijk te zien is ?
Wat is de prijs die je ervoor gaat betalen ?
 
Bedankt voor de tips! Ik was overigens niet van plan om de dorsigera en de apistogramma beide te nemen. Maar ik neig op dit moment toch naar mn originele idee van de dorsigera.
Ik heb nog 1 oto in mn huidige bakje zitten, overblijfsel van een klein groepje. Ik ben alleen niet 100% zeker welke soort het precies is. Misschien leuk om er weer een groepje van te maken en in de meterbak te plaatsen :)


Succes met de Laetacara Dorsigera al zijn de Laetacara Curviceps ook best mooi hoor.
Waar ga je die Dorsigera halen als ik vragen mag en hoe groot zijn deze dan al ?
Zijn ze dan al zo groot dat het geslachtsonderscheid al duidelijk te zien is ?
Wat is de prijs die je ervoor gaat betalen ?

Ik ben nog niet zeker waar ik ze ga halen, dat moet ik nog uitzoeken. Ik ga morgen naar Enschede om ook nog wat inspiratie op te doen en vast mn, kienhout en wat plantjes mee te nemen om de bak vast in te starten.

Met een beetje geluk kan ik ergens een koppel op de kop tikken, anders vermoed ik dat ik een paar jongen moet halen en kijken welke een koppel vormen.

De curviceps is inderdaad ook wel een heel mooi visje! Nog een optie! Gelukkig heb ik nog even om er over na te denken.
 
Ik vind beide mooi zowel de Dorsigera als de Curviceps.
Weet iemand of je beide in dezelfde bak mag steken of zou er dan gevaar bestaan op kruisingen ?
Ik ben heel benieuwd of je een koppel op de kop kan tikken en anders hoeveel koppels er zich zullen vormen uit het groepje wat je zou aanschaffen. (hoe groot zou het groepje zijn dan dat je zou kopen) ?
 
Beide soorten zou heel tof zijn! Echter vraag ik me af of het verstandig is om in dit formaat bak 2 cichlidensoorten te houden? Grote kans dat territoria gaan overlappen denk ik.
Ik zou even moeten kijken met het groepje, ik denk 4 of 5 stuks dan.

Ik zou ook nog heel graag een ancistrus soort in de bak gaan houden, echter ben ik bang om in een winkel opgescheept te gaan worden met een soort die veel te groot gaat worden voor mijn bak. Is me in het verleden helaas al eens gebeurd, kreeg ik er eentje in mn 50L bakje van de winkelier terwijl ik er later achter kwam dat deze 30 tot 40 cm lang kan worden....
Is er iemand die suggesties heeft voor welke soort ik het beste kan gaan?

Je kan ze naast de combinatie met de Diamantzalm die je zelf vermeldt combineren met Otocinclussen.

Zoals ik al wel eerder aangaf zou het wel leuk zijn als mijn otocinclus weer wat maatjes krijgt, echter, kan iemand mij vertellen welke soort ik precies heb?

20180928_182922.jpg
 
Jouw otocinclus is een vitatus.
En de gewone ancistrussen blijven klein ze worden een cm of 10 groot.
 
Top! Bedankt! Dan ga ik binnenkort eens wat vriendjes voor m zoeken. Gisteren zoals gezegd naar Enschede geweest, maar man wat viel dat tegen. Weinig inspiratie op kunnen doen dus. Wel vast hout en zand meegenomen en het aquarium ingestart.
De Dorsigera's zijn wat lastig te vinden in de speciaalzaken hier in de buurt, zal dus denk ik op bestelling moeten.
Over de bovenste laag ben ik er nog niet helemaal uit welke soort het gaat worden. De bijlzalmen zijn leuk, maar spreken me niet heel erg aan als ik heel eerlijk ben.

Suggesties?
 
Top! Bedankt! Dan ga ik binnenkort eens wat vriendjes voor m zoeken. Gisteren zoals gezegd naar Enschede geweest, maar man wat viel dat tegen. Weinig inspiratie op kunnen doen dus. Wel vast hout en zand meegenomen en het aquarium ingestart.
De Dorsigera's zijn wat lastig te vinden in de speciaalzaken hier in de buurt, zal dus denk ik op bestelling moeten.
Over de bovenste laag ben ik er nog niet helemaal uit welke soort het gaat worden. De bijlzalmen zijn leuk, maar spreken me niet heel erg aan als ik heel eerlijk ben.

Suggesties?
Nannostomus beckfordi of Aphyocharax anisitsi.
 
Volgens mij is de Nannostomus wel een heel interessant visje om naar te kijken!
Het bestand zou dan als volgt worden:

15 x Moenkhausia pittieri
10x Nannostomus beckfordi/marginatus
2 x ancistrus/L-nummers
Laetacara dorsigera (afhankelijk van beschikbaarheid een groepje jonge dieren of een volwassen koppel)

Zou dit qua aantallen goed zijn?

Ik heb overigens ergens over de otocinclus gelezen dat deze in het wild nogal overbevist word en dat er weinig kweek is..
Als dit zo is dan zou ik absoluut geen oto's meer willen.
 

Terug
Bovenaan