Samenstelling Kleibolletjes


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik wil graag eens een keer met zelfgemaakte kleibolletjes gaan experimenteren. Welke samenstelling kan ik het beste gebruiken voor een dicht beplant aquarium met zowel rode als ook groene planten? Is de kleibolletjesmix van aquariumbemesting voldoende of kan ik er ook beter bv lateriet, ijzer of sporenelementen doorheen mengen? En als iemand een tip heeft zou ik ook graag de verhouding weten. Uiteraard heb ik mijn verhouding NO3 en PO4 in orde. Ook voeg ik wekelijks micro elementen toe. Het gaat me dus echt om de wortel bemesting.
 
50% kleibolletjes en 50% lateriet werkt uitstekend!
 
Ik werk met gewoon kleibollen in de bodem en die zijn compleet op no3 en po4 na. Als je ook vloeibare voeding erbij geeft zul je imo geen tekorten krijgen in de sporen.
 
Ik heb voor t eerst hiermee gewerkt. Alleen de kleibollen mix zonder toevoegingen gebruikt, werkt vooralsnog prima. Maar t staat nog geen 2 maanden, dus lange termijn resultaat kan ik niets over zeggen…
 
Dank jullie wel voor de info. Ik zal er eens mee aan de slag gaan
 
Ik wil graag eens een keer met zelfgemaakte kleibolletjes gaan experimenteren. Welke samenstelling kan ik het beste gebruiken voor een dicht beplant aquarium met zowel rode als ook groene planten? Is de kleibolletjesmix van aquariumbemesting voldoende of kan ik er ook beter bv lateriet, ijzer of sporenelementen doorheen mengen? En als iemand een tip heeft zou ik ook graag de verhouding weten. Uiteraard heb ik mijn verhouding NO3 en PO4 in orde. Ook voeg ik wekelijks micro elementen toe. Het gaat me dus echt om de wortel bemesting.
Kleibolletjes mixen, één op één, met lateriet. Ik kocht e.e.a. bij Aquariumbemesting.nl. Maak de bolletjes wel zo klein mogelijk! Dat is belangrijk om te voorkomen dat je bij eventuele verplantingen grote leemproppen naar boven haalt. Je kan dus beter waar nodig meerdere zeer kleine bolletjes planten.

IMG_20201015_100852.jpg

 
Ik ga het proberen benvo. Complimenten hoe je bak eruit ziet. Wat staan je planten er prachtig bij.
 

Terug
Bovenaan