Ruzie in de tank


Zal ik het juiste antwoord maar geven?

Je bak is te wam waardoor de man in de paarstemming is gekomen en omdat de vrouwtjes dat blijkbaar niet zijn gaat hij daar achter aan,

Gewoon afwachten tot de zomerse warmte is verdwenen en in de winter je bak op 22 graden en het probleem is over. Vervang wel je Kardinalen door Neontetra's. Aangezien de Neons redelijk koel kunnen (20-22 graden) en de Kardinalen niet.,
 
Vandaag een enorm disaster, ik dacht ik ga m'n tank dus beetje opnieuw inrichten en verplaats wat planten en stenen zodat er wat meer schuil plekken komen. Bij het weg halen van de grootste steen ff vergeten dat er tempex dat ter bescherming van het glas in ligt, nogal graag drijft is dus een groot gedeelte van m'n bodem omhoog gekomen ( grind en voedingsbodem ) en dus éénn grote waas en grind en voedingsbodem door elkaar gehusseld.

Toen toch maar geprobeerd de boel te redden, nu maar wachten hoe het uitpakt. Ik zal morgen foto plaatsen.
 
Zal ik het juiste antwoord maar geven?

Je bak is te wam waardoor de man in de paarstemming is gekomen en omdat de vrouwtjes dat blijkbaar niet zijn gaat hij daar achter aan,

Gewoon afwachten tot de zomerse warmte is verdwenen en in de winter je bak op 22 graden en het probleem is over. Vervang wel je Kardinalen door Neontetra's. Aangezien de Neons redelijk koel kunnen (20-22 graden) en de Kardinalen niet.,

Ik zal m'n temperatuur verlagen die staat nu rond de 25/26 graden ingesteld. Wel wil ik graag m'n tetra's behouden dus wat is een goede temperatuur?
 
Ik zal m'n temperatuur verlagen die staat nu rond de 25/26 graden ingesteld. Wel wil ik graag m'n tetra's behouden dus wat is een goede temperatuur?
23-24 is het minimum volgens Seriously Fish
 
Is een hele goede opmerking van Botia... totaal niet bij nagedacht.

Tempex altijd vastkitten in de bak, zoals je al zegt drijft dit als een gek.
 
Z'n fout maak je maar 1x als het goed is. Hopelijk ben ik morgen toch tevreden met het resultaat, er komen morgen ook nog wat meer planten en spiderwood binnen.
 
Omtrent het herinplanten, naar de gulden snede ect: Is het een idee om 2/3e vol te zetten met planten/hout/etc, om de andere 1/3e omringd vrij te houden als zwemveld. Met 'omringd' bedoel ik om het zwemveld te omringen met hoge planten. Het zwemveld mag gerust een 'grasmatje' hebben...
 
Hier weer een update,

Water is weer helder, er was ontzettend veel troep in het filter terecht gekomen en dus deze ook maar gelijk schoon gemaakt en maar goed ook, want er zaten 3 kleine garnaaltjes nog levend in geen idee voor hoelang al maar heb ze gelijk terug gezet in de bak.

Planten toegevoegd ( moeten nog wel wat meer groeien) en de oude planten herplaatst tevens een stuk hout er bij gezet.
IMG_20180906_191324.jpg
1536258454365_adobe.jpg


IMG_20180906_191324.jpg
 
Mooie bak, hoor! Hoop maar dat het nu beter gaat. Als de planten wat gegroeid zijn heb je ook meer breuklijnen.
En wat Botia zegt, klopt inderdaad. De verwarming op 0 zetten. In huis is het toch nog warm genoeg?
 
Als er garnalen in je filter zitten dan kan je zo n guard kopen die je op de inlaat zet waardoor er geen garnalen in kunnen komen.
 
Slibt dat fijne metaalgaas niet rap dicht?
Ik heb nu een min of meer grove spons op mijn Tetra 800 filter zitten, maar desondanks vind ik om de maand bij de filterreiniging
toch nog een stuk of 50 piep-garnaaltjes in het filter
 
Meer leden gebruiken die en ik heb geen geluiden daarvan gehoord. Bij het onderhoud kun je ook makkelijk deze even wekelijks schoonmaken. Maar zover ik weet zul je daar niet snel problemen mee krijgen.
 
Heb tijdje geleden deze skimmer geplaatst van JBL, kunnen ze ook niet meer door. Denk dat die 3 gewoon pech hebben gehad.
57851.png
 
Er zijn mensen die vissen hele kolonies garnalen uit hun filter.

Er is voor die beesten nergens meer voer te vinden dan in het filter.
 
Wij hebben die gaaskorfjes in 2 bakken zitten met een eheimpomp, de korf slibt niet dicht, wel de aan en afvoerslangen, maar of dat door het gaaskorfje komt, valt te bezien.
 
Het probleem lijkt opgelost te zijn, graag wil ik jullie bedanken voor alle tips en adviezen.

Ik heb z'n beetje alles gedaan wat jullie me hebben aangeraden, maar helaas mocht het allemaal niet baten. Er bleef een hoop onrust in de tank met het gevolg dat ik deze week het jongste vrouwtje dood heb aangetroffen.

Ik ben terug gegaan naar de winkel en na overleg met de medewerkers heb ik besloten om afscheid te nemen van het idee om de blauwe spat als koppeltje te houden. Ik heb er nu 7 en dit lijkt goed te gaan alles zwemt nu mooi rustig in het aquarium.

Blijkbaar is de blauwe spat niet echt geschikt als koppeltje maar wel als groep vis.
 
Misschien een idee om er wat mosselplanten in te doen als drijfplanten, Pistia stratiotes en Waterhyacinth, die hebben van die lange wortels die in het water hangen, dat samen met wat goed groeiende planten als Hygrophila polysperma en de planten die de anderen al noemden, en misschien wat kokosnoten op de bodem. Je kunt de kokos gewoon eten, lekker bij rijst en zo, als de kokos er uit is wel goed schoonmaken en de noot even koken, het geeft ook schuilmogelijkheden voor de vissen dacht ik zo. Wel een mooie bak !
 

Terug
Bovenaan