Ruzie in de tank


F

Fons

Guest
Beste leden, omdat m'n vrouwtje gourami werd weggejaagd door het mannetje en de afgelopen 2/3 weken zich schuil hield tussen de planten heb ik besloten om een 2e vrouwtje in de tank te doen zodat er wat meer rust zou komen. Nou ja dat was de bedoeling, nu wordt het nieuwe vrouwtje achter na gezeten/ aangevallen door zowel het mannetje als het 1e vrouwtje wat resulteert in een aangevreten staartvin. Wat moet ik hiermee doen? Graag tips en advies

BVD
 
Heb je foto s van de vissen en ben je zeker van het geslacht?
 
1e foto mannetje
2e foto 1e vrouwtje
3e foto nieuwe vrouwtje

1070702.jpg
1070693.jpg
1070697.jpg
 
Zoals jullie kunnen zien hebben ze het nieuwe vrouwtje al aardig te pakken gehad.
 
Is een 180L bak met genoeg drijfplanten en gewone planten
 
Zou je eens een foto willen plaatsen van de bak? Op de foto's die je plaatste oogt de bak me vrij kaal en licht. De meningen over wat genoeg planten en drijfplanten zijn kunnen natuurlijk verschillen.
 
Het oogt inderdaad wat kaal maar goed we zien maar een deel natuurlijk.
 
Het oogt inderdaad wat kaal maar goed we zien maar een deel natuurlijk.
Ja inderdaad, daar dacht ik ook al aan, maar het is altijd fijn om de bak waar het over gaat te zien. Dat maakt het toch makkelijker een inschatting te maken.
 
Heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk foto's te maken ivm reflectie en donkere achtergrond zijn niet alle planten even duidelijk te zien.
IMG_20180903_181919.jpg
IMG_20180903_181947.jpg
1070703.jpg
 
Drijvers zijn vandaag wel wat uitgedund, spul vermenigvuldigd als een malle
 
Bedankt voor de foto's. Soms is er door de reflectie inderdaad moeilijk te zien maar het geeft wel een goed beeld hoor.

Ik vind de bak niet dicht beplant, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik denk dat je met meer planten de zichtlijnen kunt breken waardoor ze beter aan elkaar kunnen ontsnappen en dus ook meer rust kunnen vinden.

Hoe lang heb je het tweede vrouwtje er nu bij zitten?

Ze is inderdaad al aardig toegetakeld. Ik vraag me hardop af of dat zich nog gaat leggen tussen de drie. Misschien toch iets van rangorde/plaatsbepaling?
Ik heb zelf de Diamantgourami (2/3) en heb nooit dat soort schermutselingen meegemaakt maar ik meen te weten dat de Blauwe spat een veel pittiger karakter heeft.
 
De cichlide methode:

De 3 vissen uit de bak, de hele bak omtoveren en alle 3 weer tegelijk loslaten.

Dat wil wel eens helpen.
 
Het 2e vrouwtje zit er nu nog maar een paar dagen in, van af afgelopen donderdag.

Wat zou je aanraden wat betreft planten, ik wil zelf niet z'n oerwoud hebben indien mogelijk.
 
Iedereen alvast bedankt voor reacties, wordt gewaardeerd:petjeaf:

Zou het kunnen helpen als ik ze voor paar dagen in een ander aquarium doe en vervolgens weer terug zet?
 
Heb nog een kleine 60L bak staan waar ik nu niks mee doe
 
Denk het niet.

Zou ze iig niet samen in een kleinere bak stoppen.
 
Zou het kunnen helpen als ik ze voor paar dagen in een ander aquarium doe en vervolgens weer terug zet?
Dan zou ik de 'Richard-methode' aan houden. Vissen uit de bak, bak anders inrichten, vissen weer los. Dat is wel en beproefde methode.

Wat zou je aanraden wat betreft planten, ik wil zelf niet z'n oerwoud hebben indien mogelijk.
Ik vind dat lastig te bepalen omdat ik je bak door de reflectie niet echt goed kan zien (geen probleem en alle begrip voor, als je foto's overdag neemt ontkom je bijna niet aan reflectie)
 
Ik zou er in elk geval flink wat planten bijdoen en ook drijvers. De bak is behoorlijk open namelijk.
 
Ik ga morgen naar de winkel en haal een paar snel groeiende plantjes bij.
 
Er zijn ook mooie grote achtergrondplanten zoals de Zwaardplant en andere Echino s. Snelgroeiers moet je weer vaak inkorten namelijk.
 
Heb nog een kleine 60L bak staan waar ik nu niks mee doe
Als je maar enkel over 1 bakje van 60L beschikt zou ik toch (maar das persoonlijk) het nieuwe vrouwtje in de grote bak laten en je bak anders inrichten en de overige 2 oudere in het kleinere bakje steken en zien hoe dat gaat al was het maar voor max 1 dag.
 
Als je maar enkel over 1 bakje van 60L beschikt zou ik toch (maar das persoonlijk) het nieuwe vrouwtje in de grote bak laten en je bak anders inrichten en de overige 2 oudere in het kleinere bakje steken en zien hoe dat gaat al was het maar voor max 1 dag.
Dat lijkt me geen goed idee omdat de twee ouderen elkaar ook niet liggen
 
Dat lijkt me geen goed idee omdat de twee ouderen elkaar ook niet liggen

Klopt idd, was voor mij de reden om het 2e vrouwtje te kopen. 1e vrouwtje heeft NU wel meer rust maar het probleem heeft zich dus verplaatst
 
Klopt had ik niet echt goed bij nagedacht.
Dus wat is er dan een goeie oplossing ?

Dit

De cichlide methode:

De 3 vissen uit de bak, de hele bak omtoveren en alle 3 weer tegelijk loslaten.

Dat wil wel eens helpen.

Snap dat dit niet is waar mensen op zitten te wachten, maar met territorium vormers ontkom je er soms gewoon niet aan.
Is een beproefde methode die vaak gewoon werkt... als je echt pech hebt kunnen de vissen elkaar gewoon echt niet uitstaan maarja zoals het nu gaat is ook geen optie natuurlijk :)
 
Moet zeggen dat ik daar wel tegenop zie omdat de bak pas paar maandjes draait, kan iemand mij uitleggen hoe dit in z'n werk gaat? Moet ik dan hele bak leeg halen en opnieuw inrichten of kan ik de 3 er uithalen en de boel wat verplaatsen en ze dan weer terug zetten? :S
 
Ik zou drie vissen eruit halen en de boel verplaatsen en na enkele uren de vissen er weer inzetten.
De inrichting zo verplaatsen dat de zichtlijnen onderbroken zijn
 
Blauwe spat.

Dat is de mindt vreedzame goerami.

De bak oogt vrij kaal. Vooral aan 1 kant. Bij goerami soorten is het belangrijk dat ze elkaar niet zien, of denken dat de niet gezien worden. Dus de zichtlijn moet versperd worden.

Dus drijfplanten. Daar kunnen ze onder hangen in de schaduw.
Ook wat stengelplanten tot aan het water.

En een brede Echinodorus ofzo. Waar ze ook onder en achter kunnen zwemmen.

Ik heb een gele spat (man). En een harem diamanten.

Soms jagen ze. En soms zwemmen ze allen samen bij elkaar.

En ieder heeft zijn eigen hangplek.
 
De boel cruciaal veranderen kan niet ivm voedingsbodem + grint en grote stenen die dus op piepschuim rusten.
 
Klopt had ik niet echt goed bij nagedacht.
Dus wat is er dan een goeie oplossing ?
Vissen eruit, inrichting van de bak totaal veranderen, meer planten erin, vissen er weer in.
 
De boel cruciaal veranderen kan niet ivm voedingsbodem + grint en grote stenen die dus op piepschuim rusten.

Wat planten erbij zetten die de zichtlijnen doorbreken en kleibollen bij die planten plaatsen, heb je op die plek geen voedingsbodem nodig
 

Terug
Bovenaan