rustende Beta man


Frankyrebel

Member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
16
Leeftijd
37
beste alle,

mijn beta man gaat regelmatig op de bodem liggen, of in de planten hangen en lijkt dan te 'rusten' (om het zo maar te noemen)
het lijkt bijna wel slapen en reageert dan na verloop van tijd wel als ik bijvoorbeeld ga voeren of met iets voor het glas beweeg.
zelf heb ik dit gedrag niet eerder gezien, iemand van jullie ervaring?
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_7178.jpg
    thumbnail_IMG_7178.jpg
    79.2 KB · Weergaven: 59
  • thumbnail_IMG_7183.jpg
    thumbnail_IMG_7183.jpg
    95.3 KB · Weergaven: 59
Volgens mij ziet de vis er verder wel goed uit en weet je hoe oud de vis is?
Heb je veel stroming waardoor hij vermoeid kan raken?
 
heb hem nu een half jaartje denk ik, gehaald bij heevis.
stroming is niet heel groot, uitstroom van een kleine filter is ook gericht op de zijwand.

hij zit verder alleen met 3 amano XL garnalen en 2 otto's.

ik dacht mss juist meer verveling, zou dat kunnen?
 
Tja elke vis heeft een ander karakter maar ik herken het zelf niet. Maar wellicht is dit een luie Betta en soms liggen ze graag wat op planten.
 
Doet hij het al vanaf het begin dat je hem hebt? Dan zou het inderdaad karakter kunnen zijn. Maar voor een plakat betta vind ik dat wel vreemd.. die zijn toch meestal flink actiever dan de langvinnige.. bij mijn laatste betta begon dit gedrag later pas en dat was foute boel helaas.. (Zwemblaas probleem en helaas moeten inslapen) Hoeft niet zo te zijn bij jouw vis natuurlijk maar houd het even goed in de gaten
 
Mn gup lag laatst ook doodstil tussen de planten, kop richting het wateroppervlak, ogen de diepte in starend. Die was lekker aan het dutten.
Dat hebben vissen nodig en in de meeste gezelschapsbakken komen ze daar niet volledig aan toe omdat er of te weinig planten/schuil mogelijkheden zijn. Of er zijn vissen die ze storen. Of de stroming is te sterk waardoor ze moeten blijven zwemmen ipv ergens op kunnen gaan liggen.

Al is het ook een indicatie dat de vis niet zo lekker kan zijn. Dus het is een beetje afhankelijk van factoren er omheen. Zoals de algemene gezondheid en de frequentie. Ook kan het een teken zijn van onderprikkeling. Een vis die niet genoeg geprikkeld word zit namelijk niet goed in zn vel, en een vis die niet goed in zn vel zit kan op verschillende manieren reageren. De een zwemt druk langs het glas en raakt gestressed en hyper. De andere gaat stil in een een hoekje zich afzonderen en worden juist inactief.
 
beste alle,

mijn beta man gaat regelmatig op de bodem liggen, of in de planten hangen en lijkt dan te 'rusten' (om het zo maar te noemen)
het lijkt bijna wel slapen en reageert dan na verloop van tijd wel als ik bijvoorbeeld ga voeren of met iets voor het glas beweeg.
zelf heb ik dit gedrag niet eerder gezien, iemand van jullie ervaring?
Ik herken dit alleen bij langvinnige Betta’s. Toevallig zag ik er vandaag bij de LFS ook 3 van de 5 langdurig op de grond hangen.
Even aanzien lijkt me, zit weinig anders op.
 
beste alle,

ik ben er inmiddels van overtuigd dat de zwemblaas van de vis niet meer goed functioneert en dat dit het probleem is.
hij eet overigens nog steeds en zwemt kleine stukje om daarna weer ergens op te gaan liggen om waarschijnlijk energie te besparen.
mijn gevoel zegt dat dit voor hem niet zo'n fijn gevoel zal zijn, misschien wel pijnlijk, hoe denken jullie hierover?
is het beter om hem te laten gaan? en zo ja, wat is dan een humane manier?

alvast dank
 
Tja je kan kruidnagelolie gebruiken maar je hebt altijd de vraag in hoeverre de vis nog een bestaanswaardig leven heeft. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen en die afweging moet jezelf maken denk ik.
 
beste alle,

ik ben er inmiddels van overtuigd dat de zwemblaas van de vis niet meer goed functioneert en dat dit het probleem is.
hij eet overigens nog steeds en zwemt kleine stukje om daarna weer ergens op te gaan liggen om waarschijnlijk energie te besparen.
mijn gevoel zegt dat dit voor hem niet zo'n fijn gevoel zal zijn, misschien wel pijnlijk, hoe denken jullie hierover?
is het beter om hem te laten gaan? en zo ja, wat is dan een humane manier?

alvast dank
Als je ervan overtuigd bent dat hij lijdt en niet te redden is, dan gebruik je het beste kruidnagel olie om in te laten slapen. 0,5 ml oplossen in 1 liter aquariumwater. Denk hier wel goed over na.
 
Sterkte met je beslissing! ik ken te helaas maar al te goed..
 

Terug
Bovenaan