rupsen als voer


sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
38
Hallo allemaal,

Wij hebben 2 kruisbessen struikjes staan en deze worden in no time kaal gevreten door kleine groene rupsjes ( max 2cm lang ). Volgens mij gaat het om de rupsen van de bessenbladwesp.

Nu was ik aan het denken om deze rupsjes aan onze vissen ( guppen, rasbora espei, kardinaal tetra, corydora paleatus en een hoop neocaridina garnalen ) te geven als voer maar ik heb weinig ervaring met levend voer.

Zouden jullie dit doen ja of nee en waarom ? En hoe zouden jullie dit aanpakken ? ( misschien met een paar kleinere exemplaren proberen )

( de kruisbessen planten worden niet bestroeid met gif ofzo. )

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
 
Interessante vraag! Ik zou het zelf niet durven zeggen, dus ik ben gaan zoeken op internet.

Er zijn een aantal filmpjes te vinden waar mensen hun vissen een rups te eten geven, hoe dit afloopt is altijd maar de vraag...

Ik kon wel een aantal bronnen vinden waar het sterk werd afgeraden omdat een groot aantal van de rupsen, kennelijk, giftig zijn.
Bron 1
Bron 2

Als je het toch wilt proberen, zou ik me eerst verdiepen in de rups soort. Als je de rups kan determineren kan je daarna kijken of deze giftig is voor consumptie.
Deze site (klik) heeft meer info over rupsen in Nederland.
 
Laat het maar gewoon een vlindertje worden.
Lijkt me veel beter.
Zoveel zijn er niet meer.
 
Thanks voor de info Eco Creations. Ik had er niet bij stil gestaan dat rupsen giftig konden zijn.

In mijn geval zijn het bastaardrupsen ( Pristiphora rufipes ) van de kleine bessenbladwesp en ze worden aanzien als een echte plaag. Ik heb geen idee of ze giftig zijn.

Ps op het gebied van rupsen die vlinders worden ben ik het wel helemaal eens met guppenman.
 
Ik heb wat opzoekwerk gedaan,
een rups haalt zijn gif uit het voer. In kruisbessenblad zit cyanide en dit is in hoge concentraties giftig. Een rups slaat dit gif op als afweermechanisme tegen 'roofdieren', zoals vogels.
In lichtere doses werkt het verdovend voor vissen, je kunt dus rustig een paar kleinere rupsen voeren, of een grotere in stukjes hakken, maar ik zou er zeker niet te veel van geven.
(Bedenk wel dat in de natuur ALLES waar TE voor staat, giftig is. Vergelijk het maar met alcohol: één of twee glazen geen probleem, maar 5 liter sterke drank achter elkaar lijkt me niet zo'n geweldig goed idee.....)
 
Bladwespen zijn geen vlinders, en de larven zijn dus ook geen rupsen.
Ik kan geen informatie vinden die beweert dat bladwesplarven giftig zouden zijn, dus tenzij de concentratie cyanide in deze beestjes hoog wordt zal het allemaal wel meevallen.

Cyanide zit ook in aardappelen en appels, en die worden ook rustig gegeten, dus zolang je ze enkel als sporadische traktatie voert zal er geen probleem zijn.
 

Terug
Bovenaan