Rotala groeit niet goed


L

Leon1987

Guest
Hallo aqarianen

Ik heb een juwel rio 125 bakkie. Ik houd profito, fosfaat, en het nitraat goed bij. Daarnaast zorg ik voor co2 in de bak (2 druppels per sec)
Mijn planten doen het prima! Zo ook de rotala. Na het planten groeide de rotala enorm hard met zijscheuten overal. Na de eerste keer trimmen vormden er zich ook overal weer zijscheuten. Het probleem is echter dat de groei nu volledig is gestagneerd. Ook zie je bij sommige strengen dat de top bruin wordt. (zie foto)

Weet iemand misschien hoe dit kan? Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou ik kunnen proberen om de plant weer te laten floreren?

groeten Leon

D25418D1-0A01-40C7-B2D4-139C9D8298F1.jpeg
 
De bodem bestaat uit fijn wit grind zonder voedingsbodem of andere toevoegingen
Licht 2 x 28 watt (standaard) met reflectoren.
Belichtingstijd 9 uur.
Waterwaardes
Ph 6,5
Po4 0,5 mg/l
No3 20 mg/l
Ijzer 0,25 mg/l
 
In theorie heb je genoeg voeding (als ik Easy-life mag geloven)
Maar de meeste rotala's houden van voeding vanuit uit de bodem aangevuld met een waterkolomdosering, en als ze is een in een inherente bodem staan is vaak toch erg lastig om ze goed te houden.

Je geeft 2 druppels CO2 per seconde. dat zegt niet zoveel natuurlijk.
Wat is de KH en kan je een overzicht van je bak plaatsen?
 
In theorie heb je genoeg voeding (als ik Easy-life mag geloven)
Maar de meeste rotala's houden van voeding vanuit uit de bodem aangevuld met een waterkolomdosering, en als ze is een in een inherente bodem staan is vaak toch erg lastig om ze goed te houden.

Je geeft 2 druppels CO2 per seconde. dat zegt niet zoveel natuurlijk.
Wat is de KH en kan je een overzicht van je bak plaatsen?

Dat kan ik zeker!
De kh is 7 en ik post twee overzichtfoto’s va de bak

Zou je me kunnen uitleggen wat een inherente bodem en wat een waterkolomdosering is?

Alvast bedankt voor je tijd een aandacht! Super!

2539DD05-6A8E-4300-945D-11C05B114D53.jpeg


342B85EF-9BFB-420F-9469-4F617B1305C9.jpeg
 
Daarmee weet je niet hoeveel co2 daadwerkelijk aanwezig is en met een dropchecker zie je dat wel. Het aantal bellen zegt op zich niet zoveel .
 
Daarmee weet je niet hoeveel co2 daadwerkelijk aanwezig is en met een dropchecker zie je dat wel. Het aantal bellen zegt op zich niet zoveel .

Ik heb wel een indicator in de bak hangen?
Daarmee kan ik toch zien of er genoeg co2 aanwezig is?
 
Allereerst ziet je bak er hartstikke goed uit:thumbs:

Met een KH van 7 en een pH van 6.5 zou je dus 66ppm CO2 in het water hebben. Dat is onrealistisch en zouden alle vissen zijn vergiftigd door CO2, dus die metingen zijn niet accuraat.

Zou je me kunnen uitleggen wat een inherente bodem en wat een waterkolomdosering is?

Een inherente bodem is dat deze geen voedingstoffen kan vasthouden. Alle soorten aquariumbodems kunnen worden ingedeeld in 5 categorieën:

Categorie 0: grind, kiezel en zand. Deze hebben weinig tot geen vermogen om voedingstoffen op te slaan
Categorie 1: zijn in principe inerte klei (gebakken of gedroogd) met een hoge CEC.
Categorie 2: inerte klei geïmpregneerd met kleine hoeveelheden micro-nutriens zoals ijzer en magnesium.
Categorie 3: klei geïmpregneerd en behandeld met macro-nutriënten (NPK), micro-nutriënten en turf
categorie 4: Organische stoffen (turf, leem e.d.) die onderop een andere (meestal inerte) substraat zoals grind worden gebruikt
Categorie 5: tuinaarde/ potgrond/ kompost

De Akadama korrels en bv. Manando zijn van categorie 1
De CaribSea producten zijn categorie 2.
De top aquasoil producten zoals die van ADA, Tropica, Colombo, Dennerle, en Seachem zijn categorie 3.
Categorie 4 werd vroeger vaak gebruikt als basis voor een voedingsbodem en werd verder aangevuld met grind of filterzand.
En categorie 5 word feitelijk alleen gebruikt in het emersed (het boven water) opkweken van aquariumplanten.

Als je dus een bodem hebt die geen voeding kan vasthouden moet je dit compenseren dmv voedingscapsules in de bodem of een zorgen dat de planten hun voeding krijgen via de waterkolom = waterkolombemesting.
Maar als ik je planten zo bekijk denk ik dat het met de voeding dus wel goed zit.

Ik ga er vanuit dat de indicator (dropchecker) mooi groen is?
Je zou iets meer PO4 kunnen geven.
En misschien iets meer ijzer. Je meet wel 0.25ppm maar dat wil niet zeggen dat het opneembaar is voor je planten.
Gebruik daarvoor bijvoorbeeld Flourisch Iron. Dit is veel makkelijker opneembaar voor de plant. Daarbij is het ook nog eens bron van extra koolstof.
 
Allereerst ziet je bak er hartstikke goed uit:thumbs:

Met een KH van 7 en een pH van 6.5 zou je dus 66ppm CO2 in het water hebben. Dat is onrealistisch en zouden alle vissen zijn vergiftigd door CO2, dus die metingen zijn niet accuraat.



Een inherente bodem is dat deze geen voedingstoffen kan vasthouden. Alle soorten aquariumbodems kunnen worden ingedeeld in 5 categorieën:

Categorie 0: grind, kiezel en zand. Deze hebben weinig tot geen vermogen om voedingstoffen op te slaan
Categorie 1: zijn in principe inerte klei (gebakken of gedroogd) met een hoge CEC.
Categorie 2: inerte klei geïmpregneerd met kleine hoeveelheden micro-nutriens zoals ijzer en magnesium.
Categorie 3: klei geïmpregneerd en behandeld met macro-nutriënten (NPK), micro-nutriënten en turf
categorie 4: Organische stoffen (turf, leem e.d.) die onderop een andere (meestal inerte) substraat zoals grind worden gebruikt
Categorie 5: tuinaarde/ potgrond/ kompost

De Akadama korrels en bv. Manando zijn van categorie 1
De CaribSea producten zijn categorie 2.
De top aquasoil producten zoals die van ADA, Tropica, Colombo, Dennerle, en Seachem zijn categorie 3.
Categorie 4 werd vroeger vaak gebruikt als basis voor een voedingsbodem en werd verder aangevuld met grind of filterzand.
En categorie 5 word feitelijk alleen gebruikt in het emersed (het boven water) opkweken van aquariumplanten.

Als je dus een bodem hebt die geen voeding kan vasthouden moet je dit compenseren dmv voedingscapsules in de bodem of een zorgen dat de planten hun voeding krijgen via de waterkolom = waterkolombemesting.
Maar als ik je planten zo bekijk denk ik dat het met de voeding dus wel goed zit.

Ik ga er vanuit dat de indicator (dropchecker) mooi groen is?
Je zou iets meer PO4 kunnen geven.
En misschien iets meer ijzer. Je meet wel 0.25ppm maar dat wil niet zeggen dat het opneembaar is voor je planten.
Gebruik daarvoor bijvoorbeeld Flourisch Iron. Dit is veel makkelijker opneembaar voor de plant. Daarbij is het ook nog eens bron van extra koolstof.

Bedankt! Ik ga er eens mee aan de slag! Ik denk dat mijn bodem op dit moment wellicht inderdaad te voedingsarm is.

Ik zal ook eens gaan proberen iets meer ijzer en po4 te geven. Kijken wat er gebeurt

Bedankt voor de tips!
 
Jouw bak staat er inderdaad voorbeeldig en gezond bij en die foto van bovenaf genomen vind ik ook super.
 
Jouw bak staat er inderdaad voorbeeldig en gezond bij en die foto van bovenaf genomen vind ik ook super.

Ja alleen wat je hier niet zo goed kan zien is dat mijn monte carlo’s op de voorgrond sinds de snoeibeurt niet meer zijn aangegroeid.
Ook de hydrocotyle tripartita stagneert in groei en hetzelfde geldt (ik hoop gold) dus ook voor de rotala. Wellicht planten met de zelfde wensen waarin ik tekort schiet?
 
Haalt het dan ook juist niet plantenvoeding uit je water? Men zegt altijd niet te filteren over kool tenzij je medicatie hebt gebruikt bijvoorbeeld.
 
Haalt het dan ook juist niet plantenvoeding uit je water? Men zegt altijd niet te filteren over kool tenzij je medicatie hebt gebruikt bijvoorbeeld.
Nee, aktieve kool haalt geen voedingsstoffen uit het water. Sterker nog, sommige aktieve kool geven (organische) fosfaten af.
Wel halen ze chelateerde voedingsstoffen uit het water. Dus zou je moeten oppassen met de micro's
 

Terug
Bovenaan