Rotala blood red singapore groeit niet goed


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
116
Leeftijd
26
Avond allemaal. Mijn rotala groeit erg slecht zie fotos. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? De nieuwe uitgroei op de toppen zijn wel weer goed.
Verlichting: 2x onex daytime. 1x colour 1x plant op 70% goed voor 130 par licht.
Voeding: all in one van planted box
 

Bijlagen

  • IMG_20231113_195503.jpg
    IMG_20231113_195503.jpg
    4.7 MB · Weergaven: 66
  • IMG_20231113_195459.jpg
    IMG_20231113_195459.jpg
    4.7 MB · Weergaven: 65
Heb je voedingstabletten in de bodem? Wat zijn de waarden van NO3, PO4 en Fe in je water? Hoeveel lumen per liter heb je?
 
Heb je voedingstabletten in de bodem? Wat zijn de waarden van NO3, PO4 en Fe in je water? Hoeveel lumen per liter heb je?
Geen voedings tabletten. no3 20, po4 1.5 fe 0.5. Geen idee hoeveel lumen. Maar er is 130 par gemeten op 70% waar die nu op staat en 190 par op 100%. Par zegt meer dan lumen per liter.
 
Ik ga je geen antwoord kunnen geven, maar nu kunnen de deskundigen uit de voeten, die hebben de gegevens toch nodig....
 
Ik ga je geen antwoord kunnen geven, maar nu kunnen de deskundigen uit de voeten, die hebben de gegevens toch nodig....
Toch bedankt voor het meedenken😁
 
Je Rotala heeft gewoon honger en zal ook gewoon dood gaan als je geen voeding vanuit de bodem aanbied
Op een inerte bodem gaan het trouwens maar weinig planten goed doen. Planten in de Easy categorie zou nog wel gaan.
Maar planten die wat meer nodig hebben, zoals deze rotala, gaat echt lukken.

Verder kan er niet zo veel over zeggen want ik weet niets van de spullen die je gebruikt
 
Rotala Rotundifolia is een plant die graag groeit op een wat leemachtige bodem. Ze is veel licht nodig om de plant sterke rode stengels te geven met vertakte bladerkransen. De meest voorkomende soort wordt dan bovenin zelfs wat rose-achtig, qua kleur. Zelf heb ik een heldergroene variant gehad die wat minder vaak verkrijgbaar is. Vergis je niet, ook die versie is veel licht nodig. Ook al om te voorkomen dat de Rotala van onder af kaal wordt. Co2, zo'n 23 mg/ltr, wordt gewaardeerd heb ik mogen ervaren. Mijn plant kreeg bolletjes kleimix gemengd met lateriet bij de wortels omdat ze ook in de natuur vaak een leemachtige bodem verkiest maar de plant is beslist ook voedselrijk water nodig. Overigens is deze Rotala soort niet echt een moeilijke plant. Het is een snelgroeier. De plant van TS laat eigenlijk redelijk groenachtige stelen zien wat wijst op te weinig licht om de plant tot optimaliteit te laten komen. Over de voedselvoorziening van TS lees ik hier te weinig.
 
Je Rotala heeft gewoon honger en zal ook gewoon dood gaan als je geen voeding vanuit de bodem aanbied
Op een inerte bodem gaan het trouwens maar weinig planten goed doen. Planten in de Easy categorie zou nog wel gaan.
Maar planten die wat meer nodig hebben, zoals deze rotala, gaat echt lukken.

Verder kan er niet zo veel over zeggen want ik weet niets van de spullen die je gebruikt
Rotala Rotundifolia is een plant die graag groeit op een wat leemachtige bodem. Ze is veel licht nodig om de plant sterke rode stengels te geven met vertakte bladerkransen. De meest voorkomende soort wordt dan bovenin zelfs wat rose-achtig, qua kleur. Zelf heb ik een heldergroene variant gehad die wat minder vaak verkrijgbaar is. Vergis je niet, ook die versie is veel licht nodig. Ook al om te voorkomen dat de Rotala van onder af kaal wordt. Co2, zo'n 23 mg/ltr, wordt gewaardeerd heb ik mogen ervaren. Mijn plant kreeg bolletjes kleimix gemengd met lateriet bij de wortels omdat ze ook in de natuur vaak een leemachtige bodem verkiest maar de plant is beslist ook voedselrijk water nodig. Overigens is deze Rotala soort niet echt een moeilijke plant. Het is een snelgroeier. De plant van TS laat eigenlijk redelijk groenachtige stelen zien wat wijst op te weinig licht om de plant tot optimaliteit te laten komen. Over de voedselvoorziening van TS lees ik hier te weinig.
Ik heb Colombo Flora grow nutri caps besteld. Deze zal ik in de bodem bij plaatsen. Co2 zit op 24.8 mg/l. Licht zit momenteel op 130 par. Dat is al flink wat. Ik stel elke week de lampen 5 procent bij om bij de 190 par uit te komen. Wat bedoel je met TS? 😁
 
In de wetenschap dat Rotala soorten ook ergens op gebonden kunnen worden (zoals hout) doet mij realiseren dat een goede waterkolombemesting ook voldoende is.
Dus ik weet niet welke bemesting je daar voor gebruikt?
 
Ik heb Colombo Flora grow nutri caps besteld. Deze zal ik in de bodem bij plaatsen. Co2 zit op 24.8 mg/l. Licht zit momenteel op 130 par. Dat is al flink wat. Ik stel elke week de lampen 5 procent bij om bij de 190 par uit te komen. Wat bedoel je met TS? 😁
TS is topic schrijver. Dat ben jij dus. Met de Colombo nutri caps heb ik zelf geen ervaring. Daar kan ik dus weinig over zeggen maar wel heb ik ervaring met de producten van Aquariumbemesting.nl die ik in poedervorm kocht en zijn aan te lengen met water. Zo gebruikte ik in dit geval kleibolletjesmix die ik dan weer een op een mengde met lateriet van dezelfde leverancier. Aanzienlijk goedkoper en zeer goed werkend. Trouwens ook alle andere poeders blijken prima te werken. (Ik heb geen aandelen in dit bedrijf...:):);))

 
In de wetenschap dat Rotala soorten ook ergens op gebonden kunnen worden (zoals hout) doet mij realiseren dat een goede waterkolombemesting ook voldoende is.
Dus ik weet niet welke bemesting je daar voor gebruikt?
Ik gebruik planted box all in one (15ml per dag)
 
TS is topic schrijver. Dat ben jij dus. Met de Colombo nutri caps heb ik zelf geen ervaring. Daar kan ik dus weinig over zeggen maar wel heb ik ervaring met de producten van Aquariumbemesting.nl die ik in poedervorm kocht en zijn aan te lengen met water. Zo gebruikte ik in dit geval kleibolletjesmix die ik dan weer een op een mengde met lateriet van dezelfde leverancier. Aanzienlijk goedkoper en zeer goed werkend. Trouwens ook alle andere poeders blijken prima te werken. (Ik heb geen aandelen in dit bedrijf...:):);))

Zat al te denken om over te stappen op aquariumbemesting.nl als mij planted box op is en dan zelf te gaan mengen. Ik wou eerst de easy life root sticks gebruiken maar las in een ander topic dat je beter iets met osmocote ( geen idee wat het is🤣) kunt gebruiken. Dat zat in de nutri caps van colombo.
 
Die osmocote bolletjes adviseer ik je niet, ik heb ze eenmalig na de verhuizing gebruikt, ze hebben de neiging om bovengronds te komen en dan heb je allemaal gele bolletjes liggen.
Te laat 😭
Ze komen morgen binnen🤣😭
 
Nou ja ze zitten nog niet in de bodem en ook ik zou zeggen laat ze in de kast liggen met al die rot bolletjes. Ik werk ook veel liever met kleibollen.
 

Eens een andere snoeiwijze proberen.
Ik heb ze niet zo heel lang en heb ze dus maar 1x gesnoeid. Denk dat ik ze op 13 cm heb afgesnoeid en de toppen weer terug geplaatst om de bos wat groter te maken
 


Ik heb ze niet zo heel lang en heb ze dus maar 1x gesnoeid. Denk dat ik ze op 13 cm heb afgesnoeid en de toppen weer terug geplaatst om de bos wat groter te maken
Hou de bovenstaande adviezen van teweinig licht en dat plantjes in zand (mider voeding)in je achterhoofd
Eerst je snoei verbeteren
Je huidige snoei is idd goed om vlug plantenmassa te verkrijgen.
Maar zowel ik als vele anderen proberen de planten naar onze wensen te laten groeien.
Dus ga je eerst moeten bepalen hoe hoog en wat je wil bereiken met je rotala.
Wil je een echt dicht rotala bos(kleinere bladeren) of zie deze eerder al een groep van solitaire stengels op dezelfde hoogte(grotere bladeren)
Ook de planten dieper /sterker laten kleuren kun je door sommige plantenvoeding te remmen.
 

Hou de bovenstaande adviezen van teweinig licht en dat plantjes in zand (mider voeding)in je achterhoofd
Eerst je snoei verbeteren
Je huidige snoei is idd goed om vlug plantenmassa te verkrijgen.
Maar zowel ik als vele anderen proberen de planten naar onze wensen te laten groeien.
Dus ga je eerst moeten bepalen hoe hoog en wat je wil bereiken met je rotala.
Wil je een echt dicht rotala bos(kleinere bladeren) of zie deze eerder al een groep van solitaire stengels op dezelfde hoogte(grotere bladeren)
Ook de planten dieper /sterker laten kleuren kun je door sommige plantenvoeding te remmen.
Te weinig licht lijkt me sterk, ik momenteel 130 par opbouwend naar 190 ( zie foto).
Voeding tekort in de bodem kan ik me goed bij vinden. De hoogte houd ik rond de 15-20 cm en snoei daarna terug naar 13cm. Ze staan in het midden van de bak (zie foto 2) en wil ze graag zo compact en rood mogelijk laten groeien. Welke voeding zou ik dan moeten minimaliseren?😁
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-11-14-21-08-12-819_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-11-14-21-08-12-819_com.android.chrome.jpg
    891.3 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20231114_211517.jpg
    IMG_20231114_211517.jpg
    5.1 MB · Weergaven: 37
Te weinig licht lijkt me sterk, ik momenteel 130 par opbouwend naar 190
Op je foto lijkt het wel of ze deels in de schaduw staan van de hogere planten.
Voeding tekort in de bodem kan ik me goed bij vinden.
je kunt eventueel rootsticks ,osmocote eronder stoppen of kleine plantenpotje vullen voedingsbodem ,klei verrijkt met sporenelementen of combinatie ervan
De hoogte houd ik rond de 15-20 cm en snoei daarna terug naar 13cm. Ze staan in het midden van de bak (zie foto 2) en wil ze graag zo compact

ga je vb aanhouden
Om ze op deze hoogte zeer compacte plant te krijgen snoei /top je alle stengels( hoogte) tot op 10a12cm hierdoor zal de plant minimaal 2a3 verse uitlopers maken .
De volgende snoeit/ topt beurt breng je de totale hoogte op15a16cm de plant gaat opniew uitlopers en zo je kunt dit nog enkele malen herhalen.
Je gaat merken dat de plant steeds compacter wordt en de blaadje wat kleiner, bijkomend nadeel omdat de onderste stengelstammen minder licht krijgen en ouder worden hun bladeren minder mooi of zelfs durft afstoten.
Oplossing andere lage plant ervoor of rijtje pas gesnoeide rotala toppen gebruiken.


en wil ze graag zo rood mogelijk laten groeien. Welke voeding zou ik dan moeten minimaliseren?😁
er zijn enkele factoren die positief bijdragen om planten te laten kleuren
- wat extra sporenelementen/fe
-veel licht
-N stikstof toediening remmen ( bijkomend gevolg algemene tragere groei planten) tot op een +-5mg/l no3
 
Op je foto lijkt het wel of ze deels in de schaduw staan van de hogere planten.

je kunt eventueel rootsticks ,osmocote eronder stoppen of kleine plantenpotje vullen voedingsbodem ,klei verrijkt met sporenelementen of combinatie ervan


ga je vb aanhouden
Om ze op deze hoogte zeer compacte plant te krijgen snoei /top je alle stengels( hoogte) tot op 10a12cm hierdoor zal de plant minimaal 2a3 verse uitlopers maken .
De volgende snoeit/ topt beurt breng je de totale hoogte op15a16cm de plant gaat opniew uitlopers en zo je kunt dit nog enkele malen herhalen.
Je gaat merken dat de plant steeds compacter wordt en de blaadje wat kleiner, bijkomend nadeel omdat de onderste stengelstammen minder licht krijgen en ouder worden hun bladeren minder mooi of zelfs durft afstoten.
Oplossing andere lage plant ervoor of rijtje pas gesnoeide rotala toppen gebruiken.

er zijn enkele factoren die positief bijdragen om planten te laten kleuren
- wat extra sporenelementen/fe
-veel licht
-N stikstof toediening remmen ( bijkomend gevolg algemene tragere groei planten) tot op een +-5mg/l no3
Ga ik ze inderdaad zo snoeien en dan lager plantje ervoor. Kun je ook teveel voeding in de bodem stoppen? Zat anders te denken om de kleibollen en de osmocote samen te plaatsen.
 

Bijlagen

  • IMG_20231115_205037.jpg
    IMG_20231115_205037.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 25
  • IMG_20231115_205045.jpg
    IMG_20231115_205045.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 25
Heb ook nog even een beetje gesnoeid achter zodat ze niet meer in de schaduw staan
 

Bijlagen

  • 17000782452318351464740297082747.jpg
    17000782452318351464740297082747.jpg
    6.3 MB · Weergaven: 30

Terug
Bovenaan