roofvis in gezelschap bakkie


V

veejee

Guest
heb een rio 180 ... mijn eerste bak heb ik 6 maanden gehad, daarbij zijn 3 Roodvin zalmen/Albino tetra.. niemand weet wat ze zijn
2 Goudbarbelen
2 Marmer Goerami
Gesneuveld..

2 soosten planten

sinds 4 weken nieuwe bak opgestart ook rio 180

bestand van de vorige bak overgezet naar deze bak
1 Sneakhead Channa Bleheri orange nieuwe in deze bak.
1 Algeneter
1 Zoenvis
2 Roodvin zalmpjes/Albino tetra -3,zal wel foto plaatsen voor de experts.
2 Arius Jordani (mini haai)
3 Goudbarbelen -2
3 platties 1 man 2 vrouwtjes

2 planten soorten:
1 speerblad diverse stekken geplaatst.
1 sterke plant met groene blad en een soort paardenbloem die er uit komt.


353837_0_82_20150918_195712.jpg
 
Zap we zullen zien, voor als nog zit Bleheri gewoon te chillen in de bak, hij zwemt soms een beetje met de (haaien) mee.
doet gewoon zijn ding beetje hangen in het water, zo nu in de avond zwemt tie beetje rond.

heb jij zelf ook een channa,

zou er graag een piep kleine Arowana in doen..

wordt het dan te heftig..

natuur heeft zijn beloop.
 
Ik hoop niet dat je serieus bent in je plannen.
Je visbestand is nu al verre van ideaal.
Mijn advies is dan ook om eerst je huidige visbestand op orde te brengen voordat je andere vissen gaat aanschaffen
 
en waar beweer jij je feiten op dan?

wat voor bak heb je?


het bestand werkt..

wanneer er iets gebeurt dan zal ik dit graag met een ieder delen

de vissen zijn redelijk groot nu tegen over de Channa.. die is maar 10 cm..

we zien wat hij doet.. ik laat je weten.
 
veejee zei:
Zap we zullen zien, voor als nog zit Bleheri gewoon te chillen in de bak, hij zwemt soms een beetje met de (haaien) mee.
doet gewoon zijn ding beetje hangen in het water, zo nu in de avond zwemt tie beetje rond.

heb jij zelf ook een channa,

zou er graag een piep kleine Arowana in doen..

wordt het dan te heftig..

natuur heeft zijn beloop.

Die bestaan niet.. Alleen jonge arowana die heel snel heel groot kunnen worden.. Zou inderdaad eerst je huidige bestand op orde maken.

Natuur heeft zijn beloop in de natuur ja.. Een aquarium is geen natuurlijke situatie. Ze kunnen geen kant op, ze kunnen niet schuilen in je bak. Dit is vragen om problemen.
 
3 Roodvin zalmen/Albino tetra ---> zijn scholenvissen
2 Goudbarbelen---> zijn ook met te weinig
1 Sneakhead Channa Bleheri orange ---> wordt zo groot dat een groot deel van je visbestand voer wordt
1 Algeneter --> ben wel benieuwd welke
1 Zoenvis ----> wordt te groot voor je bak
2 Arius Jordani (mini haai)--> zijn brakwatervissen
3 platties 1 man 2 vrouwtjes----> te weinig vrouwtjes

met andere woorden; Dit bestand gaat al niet samen, zal vroeg of laat fout gaan.

Ik spreek uit eigen ervaring, wat ik in mijn omgeving zie en van experts o.a. hier op het forum
 
Rikkert zei:
3 platties 1 man 2 vrouwtjes----> te weinig vrouwtjes
Platy's zijn geen Guppen. En jagen bijna niet op de vrouwen. Dit kan daarom prima.

Die albino tetra's zijn denk ik de albino vorm van de Ruitenvlekzalm, Hyphessobrycon anisitsi (voorheen Hemigrammus caudovittatus).

9XvspOVRpNFXPfnJ0UpSCi5nj-bsmnvK.jpeg
 
Regel 1 van Channa's houden: zet er GEEN andere vissen bij. Dikke punt.
Regel 2 van Channa's houden: als je mini Channa's hebt (en of de bleheri daaronder valt is maar serieus de vraag) dan KAN het goed gaan mits de bijvis echt serieus te groot is voor de Channa om op te eten.
Regel 3: indien regel 2, ga er dan alsnog maar vanuit dat het vroeg of later fout gaat.

Channa's zijn nachtelijke rovers, met een enorme scheurbek. Channa's zijn voor de duvel niet bang en zullen zich soms zelfs doodeten omdat ze een prooi proberen te eten die te groot voor ze is (ze proberen vissen tot hun eigen maat zelfs soms).

Oftewel, en dit heb je nu al vaker gehoord, die Channa gaat de enige vis zijn die overblijft, of hij eet zich dood (te grote vis of de scherpe stekel van een meerval zeker Corydoras).

Die Arowana ga ik maar vanuit dat dat een grapje/troll post is. Tenzij je nog ergens een aquarium formaat zwembad in je berging hebt staan. De kleintjes die af en toe verkocht worden zijn nog piepjong, de dooierzak is er dan pas net af en ze hebben de levensverwachting van enkele weken bij zelfs gevorderde aquarianen laat staan bij jou. Hopelijk verkoopt niemand jou zo'n vis... Sowieso vind ik de verkoop van dergelijk kwetsbaar jongbroed gewoon dierenmishandeling eigenlijk. De verkoop van de mini haaitjes in een lfs trouwens ook, gezien die typisch verkocht worden aan beginners en er maar hoogstzelden een aquariaan is die deze vissen correct kan houden, namelijk in een school (!!) in een hele grote bak want het zijn actieve zwemmers, en dat moet dan ook nog een brakwaterbak wezen. Die enkele aquariaan weet dan echt wel waar zulke vissen te halen, desnoods op bestelling.

De inrichting van je bak slaat trouwens ook helemaal nergens op: geen schuilkplaatsen voor de vissen die dat vragen, geen drijfplanten voor de gourami's en Channa, gewoon helemaal niks. Dit is een serieus beginnersbakje zo, qua inrichting en al helemaal qua visbestand. Het enige way nog ontbreekt is blauw grind... LOL
Niet leuk om te horen wellicht maar wees nou verstandig (en diervriendelijk) en los beide problemen op. Anders gaat het je (nog meer) vissen kosten.

Kies of voor de vissen behalve de zoengourami/channa/mini haaitjes, ofwel voor alleen (!!!!!!!!!!!!!!!) de channa. Dan gaat het wel goed komen.



En ja, ik heb Channa's, en andere roofvissen. Voor het geval je anders denkt dat ik ook niet weet waar ik het over heb...
 
Botia zei:
Platy's zijn geen Guppen. En jagen bijna niet op de vrouwen. Dit kan daarom prima.

Heb die ervaring ook niet zelf, maar dat had ik vernomen van mensen die zo'n 25 jaar meerdere bakken met verschillende soorten platy's hebben. Daar werden ze op een paar uitzonderingen na veel rustiger met meerdere vrouwtjes. Maar als jij andere ervaringen hebt zal ik dat niet tegen spreken.
 
Ik heb ook al 25 jaar Platy's en mijn ervaring is dat 1 man op 2 vrouwen prima kan. Ik zelf heb meestal 1 man op 10/12 vrouwen omdat ik dat geklooi van de mannen onderling liever niet heb.Toch zie ik dat de man dan 1 of 2 favoriete vrouwen heeft en derest amper ziet zwemmen.
 
Ten aanzien van het visbestand kan ik mijn voorgangers alleen maar onderschrijven.

Een ander makkelijk op te lossen puntje. Ik zi edat je plantjes nog in het potje zitten. Ze groeien echter bter al sje ze uit het potje haalt (vaak moet je dat eraf knippen. En gewoon met de worteltjes in je bodembedekking plant. De plantjes die je hebt zouden ook wel blij zijn met een bolletje klei bij de wortels.
 
bedankt mensen voor jullie info.

ik zal het ter kennis nemen, en 1 en ander aanpassen..

wil toch me Channa houden en me haaien..

de rest zal ik er uit halen.
 
Tip voor die channa: neem wat drijfplanten, en/of laat wat stukken boomschors in het water drijven voor schaduwplekken (hebben ze wel bij een winkel waar ze reptielen verkopen)

Verder zou ik er wat stukken hout inzetten, en veelmeer planten,om schuilplaatsen te creeeren. Alleen niet al te vol bouwen vanwege zwemruimte voor die haaien,maar nu is het zo'n leeg bakje je moet de hoogte in. Bossen waterpest/cabomba of veel vallisneria oid zijn aanraders.


edit: ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar een tip voor bij channa's en andere houdini's; tape alle gaten in je lichtkap zoveel mogelijk dicht, dus alleen de snoeren/slangen eruit en verder geen ruimte open laten.

Mocht je toch naar een reptielen zaak gaan, koop een doosje kleine krekeltjes - die rennen over het water moet je die channa eens zien.
 
Je haaitjes zijn brakwatervissen en zullen gaan verpieteren. Niet in het belang van de vissen om die te houden.
Maar de nodige adviezen zijn ook al door de experts gegeven. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat je je pad al gekozen hebt, omdat onze adviezen anders zijn dan jij had gehoopt. Ik kan me daar natuurlijk sterk in vergissen. Mijn excuses daar dan voor mocht dat het geval zijn.
 
Dus je gaat brakwatervissen die je in een schooltje hoort te houden per 2 in zoutwater houden in een bak die te klein voor ze is, terwijl je in het belang van de vissen is geadviseerd dat niet te doen?
 
nee, deze adviezen neem ik zeker ter harte van de experts.

de haaien terug naar de winkel.

de vredelievende vissen er uit.

algeneter? in/uit?
een paartje channa kopen en planten die tot de waterlevel komen zodat de channa kan schuilen.

ga dit dan proberen te realiseren

ik hou jullie op de hoogte
 
Klinkt al stukken beter.

Aarzel vooral niet vragen te stellen over de Channa's als je dingen wilt weten.
Zijn niet de meest eenvoudige vissen om te houden. Info inwinnen kan dan weel ellende schelen.
 
Ja, goed bezig. Kan je ook een foto plaatsen van de algeneter? Aan de hand daarvan kunnen wij mogelijk zeggen of hij kan blijven.
 
Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het forum dient te werken. Een newbee komt heel enthousiast vertellen wat hij heeft en wat voor plannen hij heeft.

Hij wordt weliswaar met de neus op de feiten gedrukt, maar gelukkig niet afgeschoten. Wellicht daardoor neemt hij de adviezen serieus en gaat hij ervoor om de visjes die hem het meest bekoren, een zo goed mogelijk biotoop aan te bieden!

Letterlijk goed bezig, ik ben trots op de TS en op iedereen die hier commentaar en advies heeft gegeven!

:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Greetzz BigSmoke
 
oke. deze newbee gaat aan werk..


maar kan het misschien zo zijn dat de channa kan opgroeien in gevangenschap met vredelievende visjes.

en dat hij/zij vriendjes wordt?
 
Channa's vallen ook aan als een pooi duidelijkte groot is en/of ze geen honger hebben. Bleheri's moeten relatief koel zitten qua temperatuur, dat is al lastig, en als je dan toch perse medebewoners wil terwijl het eigenlijk geen goed idee is,neem dan in ieder geval niet-agressieve 1,5xzo grote hooggebouwde vissen, bv schijfzalmen. Maar zulke grote vissen passen dan weer niet in jouw bak.

Wat je ook bij deze gaat zetten, hoogstwaarschijnlijk wordt het vroeg of later lunch. Of een dode/gestikte channa.
 
Ik heb zelf ook channa's gehad, weliswaar de micropeltes en de pulchra... (verschillende bakken uiteraard!)
Op een gegeven moment had de ene micropeltes het in zijn hoofd gehaald om zijn broertje/zusje op te eten en die was niet veel kleiner dan de ander...
Toen ik thuis kwam van mijn werk lag er nog maar een halve vis in de bak...
De grote was 50cm en de kleinere misschien 5cm kleiner...
Ook al voerde ik ze elke dag mosselen, goudvissen en gedroogde visjes (ongeveer net als XXL schilpadden voer).
Toen ze nog klein waren voerde ik alleen meelwormen.

Bij de pulchra (die meer op jouw bleheri lijkt) was het iets minder dramatisch.
Ik had 5 jonge dieren gekocht en daar kwam vanzelf na een jaartje of 2 een koppel uit welke snel een nest hadden...
Het paar was wel erg agressief tegen de andere 3... en omdat er al jonge bij waren kon ik alleen maar de 3 grote eruit halen
Ik was dus te laat om het koppel eruit te vangen want ze hadden al eieren gelegd (dat is ook een reden dat je drijfplanten wil hebben en hout want ze nestelen aan het oppervlak).
Dus je moet geluk hebben dat als je er nog 1 koopt dat het "klikt", de kans dat het niet goed gaat is erg groot.

Ook iets erg belangrijks... ze hebben ook een labyrint orgaan, dus ze halen vaak adem aan het oppervlak (heb je vast al gezien).
Zorg dus dat je wateroppervlak ongeveer 10cm lager wordt zodat hij/zij niet te warme lucht inademt (door de warmte van de lamp)... dit kan een "long"ontsteking veroorzaken!

Hierbij zat een gibbiceps die net zo groot was als zij en dit ging wel goed.
Kortom, er is weinig te combineren met deze vissen, zelfs soortgenoten gaat vaak lastig, maar als je eenmaal alles perfect hebt zijn ze erg leuk!
Heel veel succes, het zijn erg mooie vissen maar absoluut geen beginnersvis.
Gelukkig is er erg veel over ze te vinden!

Grtz NyLeZ
 
NyLeZ .

zal je wat vertellen;

heb er een Assam bij gekocht, Bleheri en Assam nu samen met de rest.

tuurlijk, ze zoeken elkaar op. maar waneer de Assam bij de Bleheri komt dan zie je dat de Bleheri bang/angst heeft voor Assam.
kelen worden opgezet en er wordt naar elkaar gesist (bijna hoorbaar).maar geen hap beweging.

het kan zijn dat ik man en vrouw heb, geen id wat wie is..

Maar ik denk dat het wel los loopt (zwemt in dit geval), misschien krijg ik wel BleheriAssametjes.

Ik zie wel. wat er gebeurt. kan wel alles aannemen wat er gezegd word

De vissen die er in zitten worden allemaal met rust gelaten..tot nu toe.
 

Terug
Bovenaan