Roodneuszalm, schimmel op kieuw?


S

sjors86

Guest
Wie weet waar mijn roodneuszalm last van heeft, hij ademd snel, daarnaast heeft die een harige infectie op de kieuw, zie ook filmpje.

video
 
Schimmel, op de site van de NBAT staat: Schimmelinfecties
Schimmelinfecties kunnen herkend worden aan de witte, wattige, draderige plekken en zien eruit als schimmel. Deze aandoening kan uitstekend behandeld worden door de vis uit de bak te vangen en de beschimmelde plaatsen aan te stippen met een oplossing van water en keukenzout. Ook zijn er schimmeldodende producten in de handel.
 
Nou, uitvangen lijkt me een groot probleem.
Ik zou de hele bak behandelen en na de kuur over kool filteren.
Ik zou beginnen met een breedbandmiddel zoals esha 2000, of even googelen voor een middel speciaal tegen schimmels en bestellen.
Dierenwinkels hebben tegenwoordig nog weinig medicatie in hun assortiment, esha is wel te koop, maar middelen met antibiotica mogen ze niet meer verkopen.
 
Duidelijk een gevalletje schimmel :)

Je zou inderdaad voor esha2000 kunnen gaan, maar beter is een preventief middel te nemen tegen schimmelziekte. Deze zijn vaker sterker dan z'n breedband middel ;)
Je LFS heeft vast wel een middeltje ;)
 
Zo duidelijk is dat niet zonder foto. Soms lijkt het op een schimmeltje.

En preventief kuren tegen schimmel?

Als het kan, plaats even een foto.

Esha 2000, is niet meer van deze tijd. Doorgaans doet het helemaal niks, tegen ziekte of aandoeningen.
 
Alex, op het filmpje is het best goed te zien ;)
 
:stom: niet gezien. Eerdere reactie blijft van kracht.

Eerlijk? Uitvangen, en doodmaken.

Een hoop zooi in je bak, rest vissen in de stress.

Moet je niet willen. De rest ziet er ook nog goed? Zo uit lijkt het.
 
Waarschijnlijk een beschadiging op de kieuw gehad, en nu schimmel opgeslagen. Dood maken ben ik zelf niet z'n voorstander van, vindt dat zielig :sorry:
 
Gelukkig mag je doen en laten wat jezelf wilt in Nederland. Vind jij dat zielig, is je goed recht.

Hoe gat het met de zalm, Sjors?
 
Ik zou hem ook uitvangen evt apart zetten als het kan met wat extra zoutoplossing

Zoniet in een bakje water in de diepvries dan daalt zijn metabolisme en slaapt hij in.
 
Niet in de vriezer, gewoon klap op de kop. Minder dan 1 sec en klaar.
 
Dan daalt het metabolisme en kristalliseert het vocht in het lichaam van de vis. De lijdensweg kan een half uur of langer duren. Verschillende instanties en organisaties zijn het er na wetenschappelijk onderzoek over eens dat dit de meest dieronvriendelijke manier is om een vis uit zijn lijden te verlossen.

Een klap op de kop is inderdaad beter. Binnen een paar seconden is het voorbij (van vangst tot de dood).
 

Terug
Bovenaan