Roger's 70x70x70cm kubus.......( Rogerke45)


R

Rogerke45

Guest
Wegens ziekenhuisopname en een fikse operatie niet veel aan mijn aquarium en dit forum kunnen doen het afgelopen jaar, maar ik ben weer terug.

Mijn kubusbak heeft 3 maanden geleden weer een verbouwing ondergaan met de focus op planten.

De bak wordt gefilterd door 2 Eheim experience 350 filters
Belichting door 2 Aqualantis ledbalken van 74cm
Co2 wordt verzorgt door een Dennerle Quantum 300 met 2kg fles co2 en een Colombo diffuser
Bemesting door middel van klei en lateriet in de bodem en een bemestingsplan van 3x de EI methode, 3 x de dosis dus. Ik voeg toe: PO4, NO3, FE, K en sporenelementen van aquariumbemesting.nl, de poeders die je zelf moet oplossen.
Voor extra stroming zorgt een stromingspomp van 1000liter per uur en de oppervlakte wordt schoon gehouden door een Eheim 350 skimmertje.

Planten en vissen doen het prima, alleen hier en daar wat groene alg op de rode planten.

Hierbij alvast een aantal foto's, meer info over de bak volgt nog. Vragen mag natuurlijk ook ;)

De Vaantjesplant links in de hoek heeft zich ontwikkeld van 1 enkel exemplaar tot de plant die jullie nu zien. Hij is breed, maakt onderin veel uitlopers en heeft na 3 weken inmiddels de oppervlakte bereikt. De stam zelf laat ik staan, de toppen zelf knip ik steeds af en plaats ik hier en daar bij of geef ik weg. De Ludwigia kleurt bloedrood tot diep paars, een prachtige plant voor in de achtergrond.

dsc0106_orig.jpg


dsc0108_orig.jpg


dsc0109_orig.jpg


dsc0111_orig.jpg


dsc0113_orig.jpg


dsc0115_orig.jpg


dsc0133_orig.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind jou bak fantastische... een mooie combinatie van verschillende bladsoorten en tinten, een mysterieus kantje met de donkere stukken hout centraal achteraan en een mooie open zwemruimte voor de bewoners. Dat vraagt waarschijnlijk veel onderhoud?
 
Prachtige scape en hele mooie foto's! Lijkt idd veel werk te zijn, of valt het mee?

Het werk gaat voornamelijk in het snoeien zitten. Voor de rest valt het wel mee. Aan deze bak heb ik wekelijks zo'n 3 tot 4 uurtjes werk. Elk weekend een 50% waterwissel, snoeiwerk, ramen lappen en voeding toevoegen voor de planten.
 
Mijn waterwaarden deze ochtend:

KH6
GH8
NO3 60
PO4 6
PH 7
CO2 indicator lichtgroen tot geel

NO3 en PO4 zijn redelijk hoog maar dit doe ik bewust. Sinds de PO4 en NO3 zo hoog zijn knallen de waterplanten de bak uit, vooral de snelgroeiers zoals Vaantjesplant en Ludwigia.
De kleuren van de planten zijn ook veel intenser en dieper. Mijn vissen, 50 Kardinalen en 12 Kegelvlekken, hebben van deze hoge waarden totaal geen last.
 
Vanuit een knol naar dit binnen 3 weken, inclusief bloemsteel die de oppervlakte al heeft bereikt. Ben benieuwd of ie ook gaat bloeien.

20190117-163845_orig.jpg


De Vaantjesplant, altijd een zorgenkindje geweest in mijn aquariums. Ze verslijmden altijd en gingen dood. Nu met 3 dubbele dosis plantenvoedsel doet ie het verrassend goed.
Frisgroen van kleur, alg vrij en van 1 enkel plantje binnen een maand tijd de gehele linkerkant bedekt. Ik weet bijna zeker dat ie zo goed groeit vanwege het PO4 gehalte van 6ppm en de NO3 van 60ppm.

20190117-163957_orig.jpg




Een Ludwigia soort, welke precies weet ik niet maar het is niet de repens. Deze soort kleurt bloedrood tot paars. In de achtergrond flame mos.

20190117-164025_orig.jpg

.

Rode lotus met bladeren zo groot als mijn hand.

20190117-164058_orig.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer foto's volgen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand welke soort Ludwigia dit is? Hij heeft nogal de neiging om boven water te komen en dan verder te groeien.

20190117-184751_orig.jpg
 
Bloemsteel van de Aponogeton ulvaceus. de hardnekkige penseelalg op het hout is sterk op z'n retour. Dit proces werd in gang gezet nadat ik de 3 dubbele dosis EI methode ben gaan gebruiken.
In de achtergrond de reusachtige Vaantjesplant, deze kocht ik als klein plantjes in een potje met steenwol. Na 3 weken stond ie er zo bij ;)

20190117-184459_orig.jpg


Vaantjesplant van boven af, de koppen hebben de oppervlakte bereikt.

20190117-184536_orig.jpg


20190117-184721_orig.jpg


Een pas geknipte kop op het hout geplaatst om te proberen wat dat doet.

20190117-184701_orig.jpg
 
Erg mooi hoor maar denk je dat de planten het minder zouden doen als je op zo n 30/3 of 40/4 zou zitten? Zolang er voldoende voeding is dan is het goed en alles wat je dan meer in de waterkolom hebt is eigenlijk niet nodig. Heb je al eens gemeten hoeveel je bal wekelijks aan nitraat en fosfaat verbruikt?
 
Erg mooi hoor maar denk je dat de planten het minder zouden doen als je op zo n 30/3 of 40/4 zou zitten? Zolang er voldoende voeding is dan is het goed en alles wat je dan meer in de waterkolom hebt is eigenlijk niet nodig. Heb je al eens gemeten hoeveel je bal wekelijks aan nitraat en fosfaat verbruikt?

Zolang het goed gaat laat ik nog ff zo. Met name de penseelalg smelt nu als sneeuw voor de zon en de planten kleuren intenser dan ooit te voren.Ik werk nu volgens het motto dat ik moet focussen op het welzijn van de planten en niet op het bestrijden van algen. Dus ik doseer fors aan voeding en co2.

Ik ga inderdaad meten hoeveel po4 en no3 de bak gebruikt op een week. Wordt vervolgt ;)
 
Mooie bak hoor!
Knappe compositie, mooie kleuren, gezonde planten...
Een leuk sfeertje!
Zeer geslaagd kuubje!

Ik heb wel wat vraagjes voor je...
Edit: sorry het zijn er meer geworden dan ik dacht... :sorry:
Het is uit interesse hoor (en misschien een beetje verwondering over de waardes...) maar negeer gerust wat teveel (gevraagd) is hoor, no problem.
(Desnoods herhaal ik de meest prangende maar onbeantwoorde vragen wel... :D)

Belichting door 2 Aqualantis ledbalken van 74cm

Hoe lang is je lichtcyclus?
Branden de lampen (constant) op volle sterkte?
En wat zijn de specs van deze verlichting?

NO3 60
PO4 6
PH 7
CO2 indicator lichtgroen tot geel

NO3 en PO4 zijn redelijk hoog maar dit doe ik bewust.

:eek: Dat zijn pas hoge levels! :cool:

Redelijk hoog zegt hij! :juggle:
Humor... ;)

Ik weet bijna zeker dat ie zo goed groeit vanwege het PO4 gehalte van 6ppm en de NO3 van 60ppm.

Je lijkt wel Tom barr zelve:
"Meer dan veel is niet altijd genoeg! :D"
Ik las onlangs een topic van een "plantenbak" van zijn hand en daar ging hij toch nog nét iéts zwaarder dacht ik! :br:
Maar het zal niet veel hoger geweest zijn, no worries!
:D

Hoelang hanteer je dit bemestingsschema al?
En hoe doseer je precies als ik vragen mag? Verdeel je deze dosering in dagelijkse dosissen of ... ?
En qua sporen? Geef je daarvan ook drie keer de aanbevolen dosis?
Meet je soms ook de waardes voor (of net na) de waterwissel of doseer je gewoon steeds opnieuw? Ik vraag dit vooral omdat ik me afvraag in hoeverre je zicht hebt op eventuele accumulatie na verloop van tijd?


de planten kleuren intenser dan ooit te voren.Ik werk nu volgens het motto dat ik moet focussen op het welzijn van de planten en niet op het bestrijden van algen. Dus ik doseer fors aan voeding en co2.

Alleszins met succes zo blijkt! :thumbs:

Inzake de co2:

Hoeveel bellen geef je ongeveer?
Je werkt met magneetventiel veronderstel ik? Hoelang op voorhand start je co2?
Heb je een idee hoe groot je ph-drop is of een idee hoe hoog je co2-level is?
 
Mooie bak hoor!






Hoelang hanteer je dit bemestingsschema al?
En hoe doseer je precies als ik vragen mag? Verdeel je deze dosering in dagelijkse dosissen of ... ?
En qua sporen? Geef je daarvan ook drie keer de aanbevolen dosis?
Meet je soms ook de waardes voor (of net na) de waterwissel of doseer je gewoon steeds opnieuw? Ik vraag dit vooral omdat ik me afvraag in hoeverre je zicht hebt op eventuele accumulatie na verloop van tijd?


Ik doseer nu een half jaar op deze manier. Wekelijks direct na de 50% waterwissel voeg ik alle voeding toe op de po4 na, die doe ik 1 dag later omdat ik anders met wit water zit vanwege de reactie met FE.


Inzake de co2:

Hoeveel bellen geef je ongeveer?
Je werkt met magneetventiel veronderstel ik? Hoelang op voorhand start je co2?
Heb je een idee hoe groot je ph-drop is of een idee hoe hoog je co2-level is?

Ik geef zo'n 120 bellen per minuut en werk niet met een magneetventiel. De co2 blijft 's nachts gewoon aan. Van een ph drop merk ik niks. Co2 indicator blijft lichtgroen tot bijna geel.
 

Terug
Bovenaan