Rode planten doen niet veel meer


R

RonG

Guest
Ik heb de boel even een tijdje op zijn beloop gelaten en ben nu 5 maanden verder.
Het water is beter geworden, alleen nu gaat mijn rode lotus (knol) en deze heb ik van de week erin gedaan echinodorus aflame maar bijde planten willen niet meer, terwijl die lotus het juist altijd goed heeft gedaan. Bij de lotus worden de randen krom en bij de andere worden de bladeren net een soort wokkels.

Temp = 25
PH = 7
KH = 7
GH = 11

NO3 = 20
PO4 = 1,2 maar gaat wel heel erg snel op/omlaag (probleem is dat als ik fosfo toevoeg van easylife het kalium gehalte enorm word omdat het in nogal veel producten zit verwerkt voor planten voeding).
FE 1/1,2
MG = -8
Kal= niet te meten zo veel..

Ververs dagelijks water en soms gewoon 1 a 2 emmers wanneer ik de bodem reinig, altijd osmosse water aan gemaakt met aquadur of sera minaral salt.
Voeg iedere dag 4 ml profito en easycarbo toe. Vooral ijzer en fosfaat verdwijnt snel uit het water.
Voeg om de ca 4 dagen ijzer en fosfo toe, en af en toe wat filtermedium van easylife.
Bak aqualantis 112 ltr met co2 set via defuser (120 bpm test eitje van JBL prima groen) ext verwarming 500w, pomp eheim pro 4+ verder hangt er een chichiros docter 3th gen in die op de planten setting staat. Verlichting Chichiros A series full spectrum brief style + aqualantis verlichting. Ik weet dat rode planten moeilijker mooi te onderhouden zijn maar wat ik al zij de lotus heefd het prima gedaan al die tijd. Verder heb ik alles om het prima te onderhouden, prima licht, co2 set, goede door stroom/pomp en alle voeding + osmose water.

Heb nu de afgelopen dagen de bovenste waarde in de gaten gehouden maar kan het lek maar niet vinden.
De standaard verhaaltjes als co2 of voedings te kort kan bijna niet

Telefoon/foto gaat nu even niet vanwege nieuwe pc..
 
Ben wel benieuwd naar een foto eerlijk gezegd dan kunnen we je beter helpen.
 
Kijk eens naar je verlichting en heb je onder de lotus bol een voedingencapsule/kleibol zitten.
Tevens is de lotes gek op een ijzer rijke voeding.
Wat voeding betreft leuk al die all-in producten maar beter is het per element bij te voegen zeker no3 po4 sporen elementen.
Of net zoals hier een aantal mede vis en planten gekken :D de ei methode gaan volgen.
 
Laatst bewerkt:
Haalt filtermedium al die stoffen die jij leuk toevoegt er niet gelijk weer uit?
 
Volgens mij kan je filtermedium ook beetje vergelijken met kool want er word beweerd dat het zware metalen,chemicaliën, medicijnresten,algen en geurtjes verwijdert
 
Volgens mij kan je filtermedium ook beetje vergelijken met kool want er word beweerd dat het zware metalen,chemicaliën, medicijnresten,algen en geurtjes verwijdert

volgens mij wat je nu opnoemt is wat actieve kool doet de rest is puur voor de huishouding van bacteriën en filtering van vuil. en de bacteriën zetten de afvalstoffen om tot iets bruikbaars voor planten en onschadelijks voor vissen.
 
Bedankt voor de reacties.
Ververs om de 2 dagen een klein beetje omdat ik de (lichte kaam laag waar al die co2 belletjes in blijven hangen...) weg wil hebben, dan doe ik er weer osmose water in terug.
Ook verdampt de Chichiros verlichting i.c.m. 500 w heater behoorlijk wat water, ook dat moet ik aanvullen (meerdere ltrs per 24 uur) . En dan 1 x per week kijk ik hoeveel osmose water ik er in heb gedaan en controleer zeer regelmatig de water waardes.
En ja er zitten HSaqua Terra caps onder beide planten, en voeg per "middeltje"toe zeg maar NO3 PO4 FE enz enz.

En waar al dat fosfaat en ijzer heen gaat in zo'n korte tijd vraag ik me ook af, in mijn andere bak gaat alles prima.
Water gaat vanuit mijn bak naar pre filter die je zelf in kunt richten eerst 4/5 mechanische lagen van grof naar fijn en dan 2 minie bakjes sera siporax (ca 160 gram ging er in van de 200). Dat gaat naar de eheim pomp, daar kun je verder weinig mee 2 mandjes waarvan de eerste is gevuld met e heim substr pro en van die vierkante biologische blokjes Bio mech van eheim.


Zou het kunnen dat deze nog moet wennen en aanslaan?

Sorry was een beetje onduidelijk zo maar bedoel dat ik die lotus al een half jaar heb en die groeide altijd als kool, je kon het letterlijk zien (in uren dan).
Die andere zit er nu een week in en krijgt alles wat i moet hebben.
Ik ga even klooien om er een foto op te zetten, verzin wel iets..
Zit geen kool in overgens
 
volgens mij wat je nu opnoemt is wat actieve kool doet de rest is puur voor de huishouding van bacteriën en filtering van vuil. en de bacteriën zetten de afvalstoffen om tot iets bruikbaars voor planten en onschadelijks voor vissen.

Lees op hun site maar eens wat het doet!
Daar lees je dus wat ik net opgesomd heb
 
Ik kan me even niet herinneren waar waterverbeteraar uit bestaat maar volgens mij was dat iets wat ook fosfaten bind. Ik dacht dat er zeoliet inzit (herinner me weer iets dus).
 
De lotus kan een actieve en een rust periode hebben. Ik heb ook gehad dat mijn rode lotus floreerde, een poosje bijna weg was en daarna weer mooi opkwam. Dus het kan zijn dat jouw Lotus in zijn rust periode zit.

De Aflame staat er nog niet zo heel lang in, als ik goed lees. Dus deze zou nog tijd nodig kunnen hebben om te wennen.
 
De lotus kan een actieve en een rust periode hebben. Ik heb ook gehad dat mijn rode lotus floreerde, een poosje bijna weg was en daarna weer mooi opkwam. Dus het kan zijn dat jouw Lotus in zijn rust periode zit.

De Aflame staat er nog niet zo heel lang in, als ik goed lees. Dus deze zou nog tijd nodig kunnen hebben om te wennen.


Volgens mij staat ook de Lotus nog maar net in de bak:

alleen nu gaat mijn rode lotus (knol) en deze heb ik van de week erin gedaan
 
Nou hier een filmpje van het geheel via google drive:


Ben langzaam aan al het moss aan het vervangen voor planten, moss is leuk maar zorgt ook voor een broednest voor algen. En daar ben ik klaar mee, wil alleen dat bonsai boompje nog en hier en daar een beetje moss. rest gaat er uit. Maar voor ik het verander moet het water eerst goed zijn. Heb alleen die rode links er nieuw in gedaan en wat Bucephalandra die kunnen overal tegen.

Afijn het betreft de plant aan de linkerkant tegen de achterwant (zit maar 1 rode) die heeft van die rare wokkels. De knol/lotus staat aan de rechter kant. Heb al die dooie bende er maar af geknipt want dat zag er niet best uit (gaten er in en misvormd/randen krom). 1 groot blad (van de lotus) had ik erg het vermoeden dat dat kleine hapjes waren, leek dat het blad ineens word opgegeten, maar dat hebben ze nog nooit gedaan. En de enige visjes die er nieuw bij zijn gekomen zijn die je aan het einde ziet, maar die zijn zo klein die kunnen dat niet zijn natuurlijk. Overgens Iemand enig idee hoe die heten, zijn echt leuke visjes?
 
Ja daarom heb ik dus eerst een mechanische laag in de prefilter gedaan en dan 2 mandjes met die kleine siporax tabs (bio dus). daarna gaat het naar de pomp en gaat het door een dun blauw matje that's it (mechanisch gezien dan), o ja en die magische filter deksel... Vandaar de prefilter, en nu 4 echte laagjes mechanische filtering daarna dus alleen maar bio filtering. Al heb ik dat ook wel eens gelezen
want er word beweerd dat het zware metalen,chemicaliën, medicijnresten,algen en geurtjes verwijdert

Vooral fosfaat vraag ik me af waar het heen gaat, maar ook ijzer gaat hard, daarom vind ik het lastig hoeveel ik nu van alles toe moet voegen en wanneer.
Al test ik het dagelijks er is geen logica te vinden (voor mij dan).

En die lotus staat er minstens 6 maanden in, hebben we ooit nog een gesprek over gehad dat ik hem moest snoeien, toen zij ik nog hij groeit als kool zo hard. Stengels b.v. meerdere cm per dag.
 
Hmmmm die lotus begint allemaal bladren aan te maken maar die gaan niet de hoogte in.
24c8etj.jpg


Die andere heb ik de grootste bladren maar afgeknipt, en de bonsai boom even weg gehaald zodat i echt vol in het full spectrum licht staat.
4zxmdj.jpg


en deze begint allemaal kleine blaadjes aan te maken.
6z66b9.jpg


Ook zie ik vaak 3 tot 5 uur lang een spoor van allemaal belletjes vanaf de kern van een gezonde plant, moet ik daar wat mee?
Las dat als er belletjes naar boven kwamen je je voedings bodem moest vervangen maar die heb ik niet eens en zitten ook maar 3 planten in de grond, en de belletjes kommen niet uit de bodem maar vanuit de plant (anubias).

Nou ja enige wat ik nog kan verzinnen is 30 ltr osmose water erbij toevoegen.
Sprak net overgens mijn planten leverancier omdat ik niet verder kwam en die had een hele andere grafiek die het beste voor je plantjes moet zijn met KH/PH co2 grafiek.
Hij zij dat hij een KH van 4 had en een ph van 6,8. Terwijl ik weer uit ga van de grafiek die ik bij de test cover kreeg, daar staat heel wat anders.
Van welke grafiek moet ik nu uitgaan en welke kh is het beste?
Grafiek JBL:
scw6xj.jpg



Als je links op het icoontje klikt zie je de foto/grafiek normaal.
 
De grafiek is bedoelt voor CO2 in gasvorm en jij geeft volgens mij Carbo vloeibaar en dat blijft standaard 1 ml per 50L water.
 
Oke dus deze grafiek is voor hoeveel easy carbo ik erbij moet doen?

Maar welke grafiek moet je dan vanuit gaan met co2 set en sterke verlichting?
Of valt daar geen zinnig woord over te zeggen
 
Oke dus deze grafiek is voor hoeveel easy carbo ik erbij moet doen?

Maar welke grafiek moet je dan vanuit gaan met co2 set en sterke verlichting?
Of valt daar geen zinnig woord over te zeggen
Voor carbo is geen grafiek dst is zo als Ronald schreef zoveel een vaste maximale hoeveelheid.

Als je co2 gas gebruikt is een continu test het beste om de hoeveelheid te bepalen.
 
Oke, het vervellende vind ik dat er zoveel grafieken zijn. de ene is voor een simpel aquarium de ander is weer voor aquarium met co2, toen las ik weer dat als je sterke belichting hebt en co2 dat je dan weer veel meer stoffen toe moet voegen omdat je planten snel groeien. Dan heb ik ook nog dat chichirosdocter ding.
Denk dat daarom ook stoffen als fosfaat heel snel worden opgenomen, zelfde geld voor ijzer (is ook zo op).

Maar heb 2 continu testen (jbl en in andere bak denerle eitje).
Eitje/test is altijd mooi groen, en de ph is meestal 6,8 tot soms max 7.
Alleen de kh vraag ik me af welke daar dan bij hoort. Dat schommeld van 7 naar 10, de gh ook die is nog veel hoger.
Heb nu maar een flinke verversing gedaan omdat de kh iig snel omlaag moest, die staat nu op 6.

Wat ik verder met die continu test kan behalve aflezen hoeveel co2 er door je bak gaat heb ik nooit begrepen.
Wat ik nu wel weet is dat de kh dus veel lager had moeten zijn de de hele tijd.
 
Hmmmm is een dwerg lotus geworden, hij maak heel veel nieuw blad aan maar komt totaal niet verder omhoog dan 5/6 cm.
34e457t.jpg


2cwstv5.jpg


Denk dat ik hem er misschien maar beter kan vervangen.De rest gaat prima helemaal nu de kh 5 is groeit alles veel harder
 

Terug
Bovenaan