RODE / PAARSE slijmerige alg.


C

Charisse

Guest
Hey.

Blauwalg net bestreden, of dat denk ik toch en de volgende staat al weer op de stoep te wachten. het groeit snel en je hebt er elke week enorm veel werk mee om het mooi te maken. Zat ben ik het want zo heb je geen plezier aan je bak.

Ik zit met een discusbak van 450 liter waarin 6 discussen (stendker discussen dus kunnen op hard water) zwemmen, 5 bijlzalmpjes, 5 corry's en een stuk of 10 neon's.

water waardens:

leidingwater:

PH: 8
KH: 11
NH4:0
NO3: 0
NO2:0
PO4:0
Fe:0
Cu: 0,05

Aquarium water:

PH: 7,5
GH:13
KH:11
NH4:0
NO3:0
NO2:0
PO4:10
Fe:0,5
Cu:0

Ik heb al vergeleken met normale waterwaardens en zie geen echte grote problematische afwijkingen die de oorzaak zou kunnen zijn.

echter moet er dringend iets gebeuren want het is niet te houden op deze manier.

ZNW7zNMilDTEMmw0-e_uYxjkIMISGsyR.jpeg
 
Hoe lang staat je verlichting aan en vangt je bak overdag zonlicht? Zo ja hoe lang ongeveer?
Balen is dit zeg :(
Kan me voorstellen dat je het zat bent, ik had dat deze zomer ook.
Het is goedgekomen maar ik was serieus van plan om helemaal te stoppen dus ik snap je.
Hoop dat ze je hier deskundig verder kunnen helpen.
 
Verlichting brandt 10 uren per dag... Geen zonlicht van buiten want hij staat in de kelder waar ik slaap. Dus het lijkt me dat ik dat niet het probleem kan zij.
Ik ben het inderdaad aardig zat, ook al van plan geweest om de bulle buiten te gooien, maar heb sinds deze zomer een nieuwe juwel rio 400 en de discussen beginnen nu echt mooi groot te worden...
 
IK zou mijn NO3 verhogen, 0 kan haast niet? PO4 10 lijkt me wel heel hoog?
Ik heb zelf ook een discus - plantenbak maar heb mijn GH en KH waarden veel lager en bijna nooit last van algen.
 
Wat zijn jouw waarden precies @alexanderketels? Ik denk dat die info haar gaat helpen.
 
Typfout...

No3: 10

Po4: 0,5
 
En de doorstroom snelheid van je filter?

Blauwalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog


De blauwalg is meestal het gevolg van onvoldoende nitraat in het aquarium of
een ammoniumpiek. Leer hier hoe blauwalg te bestrijden.
www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Je no3 is wel aan de lage kant denk ik. ik zou deze ook verhogen naar 25 mg.

Zit de alg ook op de planten en kun je misschien daar een paar foto s van plaatsen??

De belasting kan ook een oorzaak zijn. Ik vind de alg zoals ik het nu zie mss wel een beetje op roetalg lijken en die krijg je ook bij teveel belasting van de bak.
 
Charisse zei:
GH:13
KH:11
NH4:0
PO4:10

Ik heb al vergeleken met normale waterwaardens en zie geen echte grote problematische afwijkingen ...

Pardon ... Je jongens worden aardig mishandeld met dat soort waardes..
 
Charisse zei:
Typfout...

No3: 10

Po4: 0,5
Deze waarden waren al hersteld zag ik. Was een typfoutje ;)

edit: voor mijn Tangabak is de kh van 11 wel mooi hoor.
 
@ Lique mijn waardes zijn momenteel
constante PH van 6,8
KH 2
GH 6
NO3 25 (dit moet ik verhogen met kaliumnitraat anders blijft het ook te laag door het vele verversen en de planten..
PO4 1
Ms 450
 
hier is een foto van onze anubia

_TgRgwZIwIKjalb0p4O0_9ztKviHBZUV.jpeg


de planten en het hout worden echt wel als laatste onder de algen bedolven na het schoonmaken. het is de kurken achterwand die er telkens als eerste aan moet geloven
 
Met je lage no3 waarde die ik op 25 zou houden en po4 op 1/1/2 tot 2 , je licht reduceren naar 8 � 9 uur, en misschien co2 toevoegen zou het minder moeten maken.
Als dat in balans is kan je je licht langzaam weer opvoeren.
Goed dat je meet, dat helpt echt om de bak in balans te houden, want dan weet je wat.
Ik snap dat je baalt, toch proberen zoveel mogelijk weg te poetsen, eenmaal de bak in balans komt het weer goed, echt waar, niet moedeloos worden.
Je hebt ook carbo vloeibaar die wat co2 toevoegt, is wel duur want je moet het dagelijks gebruiken.
Je kan ook bio-co2 maken wat goedkoop is, alleen heb ik dat zelf nooit gedaan, ik heb een co2 apparaat. Ook duur , maar wel makkelijk.
 
Is de aanslag er vrij makkelijk met de vinger af te wrijven?? (van de bladeren)
Ik twijfel of het geen roetalg is.
 
Ik lees overigens ook dat blauwalgen een rode kleur kunnen hebben en niet altijd blauw/groen hoeven te zijn.
Wellicht moet je het hier in zoeken?? Ik ken deze variant niet zelf.
Wel is 1 van de mogelijke oorzaken van blauwalg een lage no3, dus ik zou deze in ieder geval rond de 25 mg houden.
 
wat bij mij geholpen heeft is een licht pauze inlassen...d.w.z. in de ochtend bijvoorbeeld 2/3 uurtjes en einde middag/begin avond 5/6 uur.

Algen dagelijks afzuigen en water weer aanvullen.
1 maal per week een grondige waterwissel.

binnen 1 week had ik resultaat...
 
@ astrid. Geef je easy carbo dagelijks? IK dacht dat het beter was om deze niet samen te geven met KNO3 en PKO4? Ikzelf voeg het een keer of 3 per week toe, wel in combinatie met CO2. Ben er heel tevreden van en je merkt het aan je planten en tegen de algen is het zeker goed.
 
Nee Alexander, ik heb ooit voor ik een co2 apparaat had aangeschaft easy carbo gebruikt, toen dagelijks , maar nu met co2 apparaat gebruik ik dat niet meer.Maar ik meet elke week na een waterwissel van 25% om te kijken wat ik aan plantenvoedsel gaat toevoegen zoals fe, po4 en no3, ook kaluim iedere week, en v van dennerle en profito.
Ik voeg niet zomaar wat toe, kijk altijd wat nodig en wat niet.
Maar ik denk ik zelf plantenbemesting gaat maken ( site plantenbemesting.nl) is veel goedkoper.
 
Volgens mij is het nog steeds blauwalg ( komt terug als je de oorzaak niet aanpakt). Het is erg lastig en heb het in mijn discusbak nu beter onder controle.
Po4 neemt toe door oa diepvriesvoer wat je jonge discussen veel moet geven. Nitraat loopt ook weinig op door vele verversen.
Ikzelf heb me helemaal een ongans gelezen over blauwalg en wat mij uiteindelijk heeft geholpen waren de volgende maatregelen;
- ipv t5 verlichting heb ik nu led wat minder fel is
- kuur protalon 707 en dan helemaal afmaken tot flesje B ook op is
- wekelijks verversen van 30 procent met kraanwater.
- licht aanvuren dmv turf in het filter
- plaatsen snelgroeiers ( sterrekruid), andere kan ook
- 1x per dag diepvriesvoer (wel afspoelen) en 2x droogvoer
- geduld

Hoop dat je er wat aan hebt!
 
alexanderketels zei:
@ astrid. Geef je easy carbo dagelijks? IK dacht dat het beter was om deze niet samen te geven met KNO3 en PKO4? Ikzelf voeg het een keer of 3 per week toe, wel in combinatie met CO2. Ben er heel tevreden van en je merkt het aan je planten en tegen de algen is het zeker goed.

Carbo geven als je co2 doseert is eigenlijk overbodig en de algen worden na lange tijd resistent voor de dosering carbo en dan helpt het daar niet meer tegen.
Ik zou bij co2 bemesting geen carbo geven.
 
Nee, precies, geen carbo als je co2 toevoegt.
Een te hoge of te lagen po4 kan ook blauwalg geven, probeer die waarde op de 0,25 tot 1 mg te houden, niet hoger en niet lager.No3 op 25 mg en de blauwalg wegzuigen.Ik had het toen ik mijn bak bij opstarten, en haalde het met een fijn slangetje van b.v een luchtpompje weg, elke dag weer, en zorgde dat mijn waardes goed bleven, voegde toe daar wat nodig is, verversen daar waar nodig is als het te hoog wordt.
Bak was snel in balans op die manier.
Wel veel gemeten toen der tijd, nu 1x per week.
 
dit ken ik, heb het kunnen oplossen door bleu exit van easy life te gebruiken.
ook ik had een bak met discussen die erg veel gevoerd werden deze vieze slijmalgen verstopten ook de slangen van de filters daar was met schoonmaken niet tegenop te boksen. met behulp van de blue exit was het snel weg en prima schoon te houden succes.
groet silvia
 
Ik heb ongeveer 25mg/L NO3 en geen meetbaar fosfaat en heb last van blauw/roetalg. Komt dit door de lage fosfaatwaarde?
 
Ja, dat zou kunnen, po4 op 0,25 tot 1 houden, te hoog en te laag fosfaatgehalte kan alg ( zeker blauwalg) doen ontstaan.
 
Ik heb even een kijkje genomen in het foto topic van Charisse. Wat opvalt:
- Ik zie daar slechts een paar planten die bovendien bepaald niet veeleisend zijn.
- Ik zie daar meen ik ook een te diep geplante Vallisneria, niet bevorderlijk voor zijn groei.

Aan de waterwaarden valt me op:
- Ook maakt een hoge KH het voor planten erg lasting om voedingsstoffen op te nemen.

In bovenstaande drie punten zie ik veel eerder een probleem dan in die NO3 van 10. Die waarde is voor bakjes met een beperkt aantal - zeker de weinig eisende - planten meer dan zat.

Bovendien heeft Charisse Discussen. Die zijn best gerelateerd aan maanvissen en daarvan weet ik dat nitraat groeibelemmerend werkt. De eerste hit die ik op google kreeg toen ik daarnaar ging zoeken bij Discussen was het Discusclubholland forum, een bericht van Leo Lammerse (en dat is niet de minste) over groeibelemmering van nitraat: http://www.discusclubholland.nl/topic/6 ... ars/page:2

~ Ivo
 
Bedankt allemaal voor de vele reacties en sorry voor het late antwoord, het is een wat drukke periode :)
Voor diegenen die denken dat het blauwalg is, ik betwijfel het: er zitten nooit luchtbelletjes in en de algen zijn er gekomen tijdens een behandeling tegen blauwalg, of dit moet gewoon h��l sterke blauwalg zijn die de kuur overleeft.
We zijn intussen bezig met het verhogen van de nitraat en dit lijkt wel te werken, we hebben er momenteel heel weinig last van (verversen ook wat meer).

IVO: Kan het kwaad om onze nitraat voorlopig aan de hoge kant te houden en nadien weer af te bouwen? dus nog wel binnen de grens van het maximum, want dat lijkt wel te helpen tegen de algen...
 
En: ik weet dat de wortelaanzet van vallisneria eigenlijk niet onder mag zitten, dit is meestal dan ook niet het geval, is gebeurd na een snelle schoonmaak, excuses!
Verder komen de algen heel makkelijk van de vallisneria af, meestal komen ze als een "jasje" van het blad af...
Het is ons nog steeds een raadsel welke alg het is maar we denken dat ze het eindelijk lastig krijgen.

Bovendien krijgen onze discussen bijna uitsluitend diepvriesvoer (minstens 1 keer per dag), kan dit negatieve invloed hebben?
 
Zoek eens op diatomeeen of kiezelwieren.

Deze zijn als ze goed groeien, te verwijderen als grote vellen.

Komen zowel in zoet als zout voor.

Silicaat wordt vaak als oorzaak gezien. Echter middelen die dat wegnemen, nemen ook fosfaat weg.

Nu discus verhaal erbij betrekken. En de weinige planten.
 
hi catweazle, heb exact hetzelfde probleem (zag het ook op foto's in jouw bak).
Nu is bekend dat snelgroeiende planten het silicaat opnemen.
Vanwaar je opmerking "nu discus verhaal erbij betrekken"?
 
Met mijn Tanganyika-bak ben ik ervaringsdeskundige idd.

Si is geen sporenelement, maar een bevoorderlijk element, dewelk ook door planten gebruikt kan worden als vervanger. A3aan heeft dat al lang en breed verkondigt.

Si moet ergens vandaan komen. In mijn Tang-bak dacht ik eerst aan de maandelijkse zandtoevoeging.

Uiteindelijk was dat een farce. Het betrof domweg fosfaat. Mijn belachelijk grote kolonie multi's is daar debet aan.

Dan een citaat van het NIOZ;

Vooral diatomee�n (kiezelwieren) lijken last te hebben van fosfaatbeperking

Voor mij was de oplossing (ben er nog niet helemaal vanaf):

- Kolonie inkrimpen (moet nog steeds gebeuren, een AV-lid komt ze ooit ophalen)

en in de tussentijd:

- grotere waterwissels
- andere plantenvoeding

Dat eerste zorgt voor schoner water. Ook wel populair aangeduid als diatomeeen komen vak voor in verontreinigd water.

De andere voeding heeft te maken met samenstelling. Ik wil in mijn Tang bak een groen tapijt over de stenen. Ik heb daar meerdere middelen voor uitgeprobeerd, sommige met K en P en sommige zonder. Uiteindelijk is het een aanvullende sporenmix geworden. Dus een minder geconcentreerde die op dagbasis wordt gehanteerd.

Naar de TS:
Discussen kunnen aardig vervuilen. En bij weinig planten wordt daar niets mee gedaan.

Het toevoegen van snelgroeiers zoals Spot78 stelt, is een optie, maar ook daar zie je fosfaatbeperking terugkomen. De planten nemen het fosfaat op en winnen dus van de diatomeeen.

Overigens zoek eens naar afbeeldingen van diatomeeen. Deze zijn echt prachtig.
 

Terug
Bovenaan