Rode maanvissen, en tetravis met zwelling na verversen?!


L

lian_aquafan

Guest
Beste aquarium houders,

Ik heb sinds morgen een week een aquarium draaiend met vissen van de vorige eigenaar overgenomen.

Zojuist het water met 30% ververst. De waardes waren ervoor nitriet onder de 0,5 nitraat zelfde en ammonia iets lager dan 0,5. Op advies ververs ik nu een week lang elke dag 30% van het water.

Graag jullie advies over de rode kieuwen bij de maanvis. Dit viel mij op na het verversen.

En 1 tetra visje is wat vaal van kleur en heeft een zwelling op zijn mond, maar wat is dat? Zijn het wormen of wat?

En welke behandeling raden jullie aan?

Ik ga nu opnieuw de waardes testen, snelle meting met de test strip was alles in orde.
Hierbij evt. de korte filmpjes om de vis te zien zwemmen

Tetra;
Maanvissen;

maanvissen.png
tetra1.png
 
Lijkt me schimmel bij die tetra,heb je een apart bakje?
Denk dat de kieuwen van de maanvissen zo rood zijn door irritatie vanwege de slechte waterwaarden en hopelijk trekt dat weer bij door het verversen.
 
Lijkt me schimmel bij die tetra,heb je een apart bakje?
Denk dat de kieuwen van de maanvissen zo rood zijn door irritatie vanwege de slechte waterwaarden en hopelijk trekt dat weer bij door het verversen.

Bedankt voor de maanvissen lijkt me ook zoiets omdat ze verder normaal gedrag vertonen. Ik houd het zeker in de gaten.

Heb de tetra net gevangen, hij was best zwak en had moeite met zwemmen, ik vond zijn lijden teveel dus heb hem net met koud water in de vriezer gedaan zodat hij inslaapt.
Dat is de meest diervriendelijke manier is me verteld?
 
Laatst bewerkt:
Niet de beste manier, maar kan erger m.i.

Wel heel goed de rest v/d vissen in de gaten houden op dit soort zaken, ik denk namelijk ook aan een schimmel en dat kan besmettelijk zijn.
0,5 is niet direct heel hoog, maar zolang je dat meet zou ik zeker 50% van het water wisselen.
 
Het is een iets vriendelijker manier dan de vis op het droge dood te laten gaan maar is verre van ideaal eigenlijk.
Staat hier ergens een topic over dit onderwerp maar doodslaan is het beste alleen durft niet iedereen dat en kan het bv ook met een badje kruidnagelolie.

EDIT- https://www.aquaforum.nl/threads/euthanasie-van-vissen.25343/

Bedankt! Ik schaam me dat ik dit niet eerder heb gelezen. Ga morgen gelijk pure kruidnagel olie bij de tuinen halen! https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/physalis-kruidnagel-bio-60016652
 
Niet de beste manier, maar kan erger m.i.

Wel heel goed de rest v/d vissen in de gaten houden op dit soort zaken, ik denk namelijk ook aan een schimmel en dat kan besmettelijk zijn.
0,5 is niet direct heel hoog, maar zolang je dat meet zou ik zeker 50% van het water wisselen.

Bedankt Richard, ik ga v.a. morgen dan 50% verversen elke dag. Wanneer moet ik medicatie gaan gebruiken? Of kan ik nog iets anders doen?
 
Morgen kruidnagel halen heeft geen zin meer, visje uit het bakje halen, op een stuk keukenpapier leggen, oprollen en slaan op de plek waar het visje zit
 
Morgen kruidnagel halen heeft geen zin meer, visje uit het bakje halen, op een stuk keukenpapier leggen, oprollen en slaan op de plek waar het visje zit

Heb het stukje over euthanasie gelezen, net tussen een krant met een hamer in 1x uit zijn lijden verlost. Was even sneu om te doen maar wel de snelste manier!
 
Hadden ze die rode kieuwen al toen je ze kreeg? Het zouden ook zogenaamde "blushing' maanvissen kunnen zijn.
Google eens op 'blushing angelfish"
 
Hadden ze die rode kieuwen al toen je ze kreeg? Het zouden ook zogenaamde "blushing' maanvissen kunnen zijn.
Google eens op 'blushing angelfish"

Bedankt Nicole, ik heb net gekeken op een filmpje toen ik ze net had en toen hadden ze dat rode ook al. Het is alleen lastig om te zien of ze nu meer rood hebben daar ga ik nog even goed voor zitten zo niet dan zijn het blushing maanvissen ;)
 
Graag gedaan,

Ik heb het een keer moeten doen bij een volwassen Paradijsvis van 12 cm, dat is echt minder leuk.
 
Graag gedaan,

Ik heb het een keer moeten doen bij een volwassen Paradijsvis van 12 cm, dat is echt minder leuk.

Aw dat lijkt me echt super rot! Heb je nu ook kruidnagel olie in huis gehaald? Als ik het stukje lees dan is het flink wat druppels goed mengen in een bakje, de vis erin en hij is pijnloos ingeslapen.
 
Dat van die kruidnagel ben ik wel eens tegengekomen, ook wel eens gelezen dat het lang duurt (blijkbaar dus niet)

Dus nee, ik heb het niet in huis
 
Ja, heb ik ook gedaan, maar leuk is anders.
 
Ja, heb ik ook gedaan, maar leuk is anders.

Begrijpelijk! We willen ze goed verzorgen, en in leven houden. Heel soms ontkomen we er niet aan.
 
Dat van die kruidnagel ben ik wel eens tegengekomen, ook wel eens gelezen dat het lang duurt (blijkbaar dus niet)

Dus nee, ik heb het niet in huis
Het kan heel snel gaan. Maar e.e.a. hangt af van de gebruikte dosis en van de menging met het water; het spul lost niet makkelijk op helaas.

Op zich is het niet erg als een vis niet direct weg is, denk ik, zolang de vis maar in slaap raakt. Kun je het vervolgens afmaken met een hogere dosis.

Geen prettig onderwerp, en kruidnagelolie is stinkende zooi om mee te werken. Toch euthanaseer ik zelf liever daarmee dan met een hamer o.i.d... Iewllll.
 
Olie en water mengt idd slecht, ik hou het wel bij keukenpapier.
 

Terug
Bovenaan