Rode lotus


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
293
Leeftijd
37
Ik heb een vraag over het snoeien van de Rode lotus ik heb 1 blad dat schiet echt uit de grond binnen 5 dagen heeft het wateroppervlak bereikt moet ik deze nou terug snoeien of kan het geen kwaad als ik dat blad laat voor wat het is want ik vind het zelf wel erg mooi zo een groot blad
 
Als je de langere bladeren laat zitten, gaat hij meer lange bladeren naar de oppervlakte schieten.
Wanneer je hem kort houd schijnt ie op den duur wat lager en compacter te blijven, maar alsnog met grote bladeren.

bladeren worden echt groot ja, 15 cm doorsnede halen ze met gemak.

https://www.aquaforum.nl/threads/tijgerlotus.161164/
 
Dank je voor je snelle antwoord dan kijk ik het nog eventjes aan wat ik zelf mooi vind .of kosten die stengel/blad te veel energie voor deze plant
 
of kosten die stengel/blad te veel energie voor deze plant
Nee dat denk ik niet, ik heb de plant eventjes in mijn bak gehad (bak is nu weg) en hoe meer ik knipte des te meer bladeren ging ie aanmaken (dat kost meer energie lijkt me)

Ik heb de knol van al zijn bladeren ontdaan en hij ligt nu in een 80 cm aquarium met weinig licht en hij begint gewoon weer te groeien.
 
Inderdaad een makkelijke plant, of laten doorgroeien of hem lager en breder laten groeien door de bladeren welke omhoog willen er steeds af te halen.
 
Zelf vind ik hem laag en compact mooier maar goed het is maar net wat je wil.
 
Dankjewel voor de tips .mijn epiplatys dageti zijn er wel blij mee dus ik denk dat ik deze nog eventjes laat voor wat het is en de rest wat korter hou want hij staat voor in het aquarium
 
Ja zonde hé, om zo'n groot mooi blad weg te knippen, maar er komen nog genoeg nieuwe.
Heb je ook wat voeding bij de wortels?
 
Ja door middel van klei bolletje
 
Ik heb t8 2x dus lijkt mij niet;)
 
T8 zegt niet zoveel behalve dat het een (oud) typ tl is.
Ik heb led 48 watt en mijn plantje blijft laag is nog nooit hoger geweest dan dit.
IMG_20190106_161500.jpg
 
Ik heb eigenlijk ook helemaal geen idee .hij is bij mij in 5 dagen 30 cm omhoog geschoten heeft nu een stengel van plusminus 53 cm:)
 
De rode Lotus is van nature een plant met drijfbladeren, maar met een beetje moeite en normaal licht kan je hem laag houden door steeds te snoeien en zal hij meer breedte groei vertonen.
 
Een tijgerlotus moet je plagen wanneer je kiest voor een compact exemplaar. Zoals hierboven al aangegeven hal je telkens die bladeren weg die boven de gewenste lengte groeien. Haal nooit het laatste blad weg, trouwens. Je tijgerlotus zal naast een compacte groei ook nieuwe jongere plantjes aanmaken.
 
2 x 18 watt bruto 190l de lotus staat vrij in de zon
 
Ik denk dat ie wel eerder de hoogte in gaat bij schaarse verlichting, dan zoekt ie het licht op.

Hoeveel watt heb je op hoeveel liter?
Over het algemeen is de lichttolerantie bij een Tijgerlotus ruim. De rode variant zal wel iets meer licht appreciëren dan de groene variant maar ze doen het vaak ook wel bij wat minder licht.
 
ze doen het vaak ook wel bij wat minder licht.
Ja dat is me inmiddels ook opgevallen, nu ligt de knol in een 60 liter bak met maar 18 watt T8, en hij begint weer uit te lopen.
Ik had hem zelfs van al zijn bladeren ontdaan.
 
Wellicht kan je beter overgaan op meer wattage of wellicht led?
Rode plantjes worden ook mooier rood en compacter bij meer licht.
 
In mijn geval is dat bakje maar tijdelijk, in de nieuwe bak komt straks meer licht (T5)
 
Als je de mogelijkheid heb zal ik toch led overwegen dat geeft wel voordelen
-Energieverbruik lager
-Meer lichtopbrengst
-Perfect te regelen
 
Als je de mogelijkheid heb zal ik toch led overwegen dat geeft wel voordelen
-Energieverbruik lager
-Meer lichtopbrengst
-Perfect te regelen

Enige nadeel is de hoge aanschafprijs, ik hou het voorlopig bij de oldskool buisjes.
Voor nog geen 30 Euro was ik klaar.
 
Nog een vraagje over die rode lotus.
ca 2 weken geleden een knolletje gekocht. Daar komen voorlopig een 5-tal blaadjes uit.
nu heb ik het bolletje een beetje verplaatst, maar zag geen worteltjes. Moeten die nog komen, of haalt de plant alle voeding binnen via blaadjes?
 
uit de knol komen de wortels, via de bladeren wordt geen voeding uit het water opgenomen behalve co2 en licht
 
Bij mij zit de rode tijger lotus in zand zonder toevoegingen. De lotus groeit al ruim een jaar goed en vermeerderd zich prima.

Truuk om hem laag te houden is om de langere bladeren zo laat mogelijk af te knippen. Dan blijft hij compacter.
 

Terug
Bovenaan