Rode kieuwen


S

Selinatetra

Guest
Hallo beste mensen!
Het is mij vandaag op gevallen dat er meerdere vissen zijn met rode kieuwen. Een van mijn tetras had dit al en die heb ik een tijd geleden apart gezet.
Mijn vissen reageren verder helemaal normaal en ze eten gewoon. Mij waterwaarden zijn prima niks mis mee dus geen nitrietvergiftging.
Ook zie ik dus niet overduidelijk wormen zitten.
Ik heb wel pas nieuwe vissen gekocht kan het zijn dat zij deze bacteriën hebben overgedragen? Want die nieuwe Corydoras hebben nergens last van.
Heeft iemand van jullie misschien enig idee?
Als je inzoomt op de foto kun je het duidelijk zien.
Colombo dactycid?

Snapchat-1160192634.jpg
 
Zuurstofsteentje. doen. Selina.
 
Ik zie idd iets van rode kieuwen, maar niet iets alarmerends.

Toch even benieuwd, gedragen vissen zich sloom? Houden ze zich in de bovenste waterlaag schuil?

Voeg je ook CO2 toe?
 
Ik heb wat foto's zitten terug kijken van mijzelf gezien ik deze vissen ook heb, en ik heb die rode kieuwen hier niet. Ik zou niet weten wat het is, maar even zoeken is inderdaad wel slim. Ik zal morgen nog eens goed kijken als het licht aan is. Ik heb er 11, dus wellicht dat een andere het wel heeft.
 
Ik zie idd iets van rode kieuwen, maar niet iets alarmerends.

Toch even benieuwd, gedragen vissen zich sloom? Houden ze zich in de bovenste waterlaag schuil?

Voeg je ook CO2 toe?
Hoi! Nee ze doen precies het zelfde als normaal, dat vond ik het gekke! Nee ze zijn heerlijk aan het zwemmen de waterlaag waar ze horen tr zwemmen
Ik voeg hs aqua toe, eens per week
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb wat foto's zitten terug kijken van mijzelf gezien ik deze vissen ook heb, en ik heb die rode kieuwen hier niet. Ik zou niet weten wat het is, maar even zoeken is inderdaad wel slim. Ik zal morgen nog eens goed kijken als het licht aan is. Ik heb er 11, dus wellicht dat een andere het wel heeft.
Dankje !
 
Heeft niemand op dit forum enig idee wat mijn vissen kunnen hebben? :S met de rode kieuwen? Zoals bovenste bericht.... Ik merk aan ze dat ze er niet gezond uit zien, sommige schuren wel langs een steen heen maar verder eten ze gewoon.
:help::help:
Hallo beste mensen!
Het is mij vandaag op gevallen dat er meerdere vissen zijn met rode kieuwen. Een van mijn tetras had dit al en die heb ik een tijd geleden apart gezet.
Mijn vissen reageren verder helemaal normaal en ze eten gewoon. Mij waterwaarden zijn prima niks mis mee dus geen nitrietvergiftging.
Ook zie ik dus niet overduidelijk wormen zitten.
Ik heb wel pas nieuwe vissen gekocht kan het zijn dat zij deze bacteriën hebben overgedragen? Want die nieuwe Corydoras hebben nergens last van.
Heeft iemand van jullie misschien enig idee?
Als je inzoomt op de foto kun je het duidelijk zien.
Colombo dactycid?

Bekijk bijlage 259028
 
Heeft niemand op dit forum enig idee wat mijn vissen kunnen hebben? :S met de rode kieuwen? Zoals bovenste bericht.... Ik merk aan ze dat ze er niet gezond uit zien, sommige schuren wel langs een steen heen maar verder eten ze gewoon.
:help::help:

Ik zou je graag helpen maar heb zelf te weinig ervaring met ziektes en dergelijke om echt iets te kunnen bijdragen vrees ik.

Je zou alvast wat meer info kunnen geven.
Dan bestaat de kans dat iemand met verstand van ziektes beter kan analyseren wat eventueel fout gaat.

Een paar vraagjes om de situatie beter te kunnen inschatten:

-De waterwaardes zijn goed, zei je? Nitriet was duidelijk nul?
-Heb je naast nitriet ook op NH3/NH4 getest?
-Heb je getest met druppeltests?
-Hoeveel van je vissen hebben rode kieuwen? Is het probleem soortgebonden of heb je zowel gezonde als zieke vissen binnen dezelfde soort?
-Ademen de vissen sneller dan normaal?
-Zijn het (enkel) de vissen met rode kieuwen die je soms ziet schuren?
-Gebruiken de vissen met rode kieuwen nog beide kieuwen bij het ademen?
-Is het nog erger geworden sinds je eerste bericht? Meer vissen met de symptomen?
-Zijn er al vissen gesneuveld sinds de problemen begonnen?
-Heb je al eens (of meerdere keren) flink ververst? Zie je net na een verversing verandering in het gedrag? (Het kan altijd dat je onmeetbare hoeveelheden nitriet, ammonium of dergelijke in je water hebt...)
-Hoe is de ontlasting van de vissen?
-Zie je een verandering aan de slijmlaag van de vissen (dikkere, wazige slijmlaag?)
-Heb je een totaalfoto van je bak? Eventueel ook van de bodem?
-Hoe lang draait je bak?
-Hoe groot is de bak en wat is het visbestand precies?
-Welke filter heb je en hoe is je schoonmaakroutine van filter en je verversschema van de bak?
-Eventueel een video van de vissen die er niet gezond uit zien? Indien mogelijk een detailfoto van de rode kieuwen...
-Heb je recent nog iets anders aan de bak veranderd? Bvb bodem omgewoeld, filter grondig gereinigd, ...?
-Hoeveel vissen heb je onlangs toegevoegd en hoe lang is dat geleden? (De cory's bedoel ik)

Veel vragen, ik weet het, maar hoe meer info je geeft hoe meer kans je hebt op een juist antwoord.
Hopelijk kan iemand je op basis van de info op de juiste weg zetten want medicijnen gebruiken op goed geluk is nooit een goed idee.

Succes alleszins!
 
Meest voor de hand liggende bij irritatie bij kieuwen is kieuwworm. Zoals in post van honeybadger vermeld kijken naar beweging van kieuwen. Houden ze 1 kieuw dicht of soort van laten flubberen, liggen ze vaak voor de water uitstroom. Schuurgedrag is indicatie dat ze soort van jeuk hebben en trachten dit op te lossen met schuren. Zijn meer parasieten die kieuwen kunnen irriteren. Wil je zekerheid dan afstrijkje laten maken anders gokken op meest voor de hand liggende oorzaak. Is geen middel die wormen en parasieten dood.

Zijn vele middelen voor kieuwwormen. Ik gebruik de manaus lijn maar is wat duurder. Geen ESHA, gebruik een goed merk, Colombo, sera pro, Flubenol etc. Wel de behandeling aanhouden voor kieuwwormen dan moet je nabehandelen om uitgekomen baby wormen te doden!
 
Meest voor de hand liggende bij irritatie bij kieuwen is kieuwworm. Zoals in post van honeybadger vermeld kijken naar beweging van kieuwen. Houden ze 1 kieuw dicht of soort van laten flubberen, liggen ze vaak voor de water uitstroom. Schuurgedrag is indicatie dat ze soort van jeuk hebben en trachten dit op te lossen met schuren. Zijn meer parasieten die kieuwen kunnen irriteren. Wil je zekerheid dan afstrijkje laten maken anders gokken op meest voor de hand liggende oorzaak. Is geen middel die wormen en parasieten dood.

Zijn vele middelen voor kieuwwormen. Ik gebruik de manaus lijn maar is wat duurder. Geen ESHA, gebruik een goed merk, Colombo, sera pro, Flubenol etc. Wel de behandeling aanhouden voor kieuwwormen dan moet je nabehandelen om uitgekomen baby wormen te doden!
Ja top, dit is voor mij wel al allemaal bekend. Ik ben met een vis langs geweest en heb medicijnen gekregen. Maar bedankt voor de reactie!
 

Terug
Bovenaan