Rode alg op stenen en achterwand?


R

Robert62

Guest
Hallo, ik heb in mijn Juwel 125 liter LED aquarium al een hele tijd last van een soort rode uitslag op stenen en achterwand en ook slaan na verloop van tijd mijn ruiten groen uit. Soms heb ik ook een groene/rode achterwand die duidt op algen, denk ik. Ik heb al van alles geprobeerd van minder voeren, minder verlichting, meer water verversen, oxmose water erin, ik heb allerlei tips gekregen vanuit aquariazaken maar tot op heden geen oplossing. Ik heb een tijd geleden speciale led-verlichting aan de voorzijde van mijn aquarium geplaatst welke er origineel niet inzat. Ik heb mijn aquarium nieuw sinds november 2017 en steeds problemen. Ik voer heel mild, maak het aquarium eens in de twee weken schoon, de verlichting brandt van 09.00-12.00 uur en vanaf 17.00-22.00 uur dus ook normaal, denk ik. Weet iemand aan welk probleem ik moet denken? Ik voeg wat foto's toe ter verduidelijking. Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties. Groet Rob.

20180720_211957.jpg


20180713_205709.jpg


20180720_212013.jpg


20180816_195956.jpg


20180816_195950.jpg


20180720_212031.jpg


20180712_201308.jpg
 
Heb je je water al eens op fosfaat gemeten? En die stenen op kalk getest. Meer zuurstofplanten er in. die fosfaat opnemen.
 
Bij die stenen lijkt het of het enkel op d elichte stukken voorkomt? zou ze eruit halen die stenen en vervangen voor maaskeien of lavasteen, al ben ik van die laatste geen fan wegens de scherpe stukken waar vissen zich aan kunnen openhalen.
 
Bertus, ik meet het fosfaat elke week en ligt bij mij tussen 0,0mg en 0,3mg..dus dat is volgens mij gewoon netjes..ik test het water zelf en ook in de winkel maar het is in de regel goed.
 
Bij de uitsrtoom lijkt het pluizig. is dat zo of kun je het makkelijk met de vinger eraf wrijven?
 
Bertus, ik meet het fosfaat elke week en ligt bij mij tussen 0,0mg en 0,3mg..dus dat is volgens mij gewoon netjes..ik test het water zelf en ook in de winkel maar het is in de regel goed.

Als aanvulling hierop: Of dit netjes is weten we niet op deze manier. Waterwaarden liggen o.m. in verhoudingen tot elkaar. Zo zou je een verhouding van 10:1 kunnen hebben v.w.b. Nitraat/Fosfaat (NO3/PO4).Maar er zijn meer zaken van belang in dat kader. Zo wordt de lichtintensiteit/lichtduur vraag bepaalt door de aanwezige planten/levende have. Daarvan wordt het gewenste CO2 niveau weer afgeleid. Pas aan de hand hiervan bepaal je de toe te voegen overige bemesting hoeveelheid.

Uit het bovenstaande begrijp ik dat je licht hebt toegevoegd. Maar heb je ook aan de gevolgen gedacht, zoals hiervoor omschreven? Rode algen behoren tot een groep waartoe ook Baardalg/Penseelalg toe behoren. Kijk dus naar je verhoudingen in je water!
 
Google eens op rode alg.


Staat genoeg over geschreven.
 

Terug
Bovenaan