Riparium / kamerplanten met wortels in aquarium


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Eén van de dingen die ik echt prachtig vind en ook heel graag zou willen realiseren is een riparium-achtige opzet met (kamer)planten die boven het water uitsteken. Ik krijg het alleen maar niet voor elkaar. Ik weet dat er hier mensen zijn die het wel lukt, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Eén van de planten die je het meeste ziet in deze opzet is de spathiphyllum. Maar iedere keer dat ik deze in het water hang gaan na een tijd de wortels rotten en ik heb het idee dat mijn garnalen er ernstig last van hebben. Ze stoppen met rondscharrelen en gaan zich doorlopend zitten krabben en soms ook waaieren. Zien er echt ongelukkig uit. Eerst had ik in mijn kleine aquarium maar niet door waar het van kwam, en daar zat ook nog een ficus in met de wortels, dus ik dacht eigenlijk uiteindelijk dat die de boosdoener was. Heeft me weken gekost om die garnalen weer tevreden te krijgen. Omdat ik dacht dat het de ficus was had ik laatst een nieuwe poging gedaan met de spathiphyllum en al heel snel veranderde het gedrag weer. Dus heb hem er snel uitgehaald en waterwissel gedaan en gelukkig lijkt dat genoeg geholpen te hebben. Hierna begon ik me wel af te vragen of de spathiphyllum problemen zou kunnen veroorzaken.
In dezelfde periode heb ik een waterwissel gedaan in mijn grote aquarium waar ook eentje in stond maar dan in een verhoogd stuk met grind en niet met de wortels los in het water. Het ging tot dan toe prima, maar nietsvermoedend heb ik een deel van het water via dat verhoogde stuk met de spathiphyllum erin gegoten (er lag wat grind op de wortelstok dus dat wou ik even wegspoelen). Direct daarna ging het mis :(. Mijn japonica garnalen gingen op een rijtje op een stuk hout zitten en begonnen zich te krabben maar deden verder helemaal niks meer, een deel van de vissen ging langs het raam heen en weer zwemmen alsof ze eruit wilden en de paar vuurgarnalen die erin zaten hebben zich verstopt (die vissen kan trouwens ook nog komen van de waterwissel zelf misschien?). Direct daarna meer water gewisseld, al snel viel het kwartje dat het de spathiphyllum kon zijn dus die eruit gehaald. Andere planten erin en toen bedacht dat eentje familie is van de spathiphyllum dus direct er weer uit. Nog meer water gewisseld. Vandaag echt alle kamerplanten eruit en weer een waterwissel gedaan. De vissen doen weer vrijwel normaal (alleen de apisto's verstoppen zich nog meer dan ze al deden) en één garnaal scharrelt weer, maar de rest is nog steeds niet blij. Pff ik baal zo, want het liep juist wel lekker. Ik ben bang dat al die waterwissels ook niet echt goed waren voor het biologisch evenwicht.

Maar mijn vraag is vooral, waarom lukt het me niet met die spathiphyllum. Je ziet ze op bijna elke foto en filmpje en de instructies zijn meestal om gewoon de wortels te wassen en erin te doen. Gaat het gewoon alleen samen met vissen en niet met garnalen? Moet je de planten eerst in een emmer water nieuwe wortels laten groeien?

Ik heb ook nog een Monstera Adansonii en een Ctenanthe klaar staan om erin te hangen (met de wortels in het water) maar ik durf niet goed meer...
 
Hallo Marple,
Na deze ervaringen begrijp ik dat je huiverig bent. Ik kan alleen mijn ervaring weergeven. Ik heb geen garnalen, alleen discussen en algeneters. Deze hebben nog nooit problemen laten zien. Ik haal de aarde van de wortels af, laat ze een half uurtje in water weken, haal de restjes aarde eraf en zet ze in het water.
 

Bijlagen

  • IMG_4795.MOV
    14.3 MB
Misschien eerst langzaam overwennen naar water. Dus niet meteen de plant in het water stoppen maar eerst in vochtige grond houden voor een tijdje. Ook de plant met wortels boven water zetten zodat de wortels vanzelf het water in groeien kan helpen. Planten kunnen verdrinken.
 
Ik lees net dat de spathiphyllum licht giftig is voor mens en dier. Misschien reageren garnalen daar heftiger op dan vissen.
 
Garnalen kunnen inderdaad veel minder hebben dan vissen en zullen dat veel eerder laten zien of zelfs sterven. In het algemeen zijn garnalen veel gevoeliger dan vissen.
 
Ik lees net dat de spathiphyllum licht giftig is voor mens en dier. Misschien reageren garnalen daar heftiger op dan vissen.
Ja ik denk ook dat het zoiets moet zijn, maar ik snap niet waarom je er verder niets over leest. Of ik zit er gewoon helemaal naast en het is toeval dat er steeds iets anders aan de hand is.

Ook de plant met wortels boven water zetten zodat de wortels vanzelf het water in groeien kan helpen
Goed idee, ga ze meer erboven doen en zelf naar het water toe laten groeien. Behalve de spathiphyllum, die voorlopig even niet

Het is toch niet dat japonica's heel gevoelig kunnen reageren op de waterwissel zelf? Het was niet eens 50% dus niet heel dramatisch veel ofzo. Ik zie ook wel dat twee verveld zijn, zou het kunnen dat ze allemaal acute verveldrang hebben gekregen erdoor? Ik voel alleen met de hand of de temperatuur van het water ongeveer gelijk is.
 
De tuin,,plantjes die zijn wel vaak erg behandeld, daar kan veel vissenspul door sterven
 
Daar heb je ook wel een goed punt, inderdaad iets om op te letten. Deze spathiphyllum heb toevallig ik al jaren en jaren en ooit ook nog eens tweedehands gekocht, dus ik denk dat ik die hypothese voor deze plant kan afstrepen 😊, maar dat neemt niet weg dat het zeker iets is om op te letten!
 
Aquaponics-2Bcycle-2Bgraphic-649x675.jpg
 
Ha leuk! Dit is het volgende projectje wat ik op mijn wensenlijstje heb staan, lijkt me erg leuk om mee te experimenteren :cooll:. En dan in combinatie met een hillstream bijvoorbeeld, zou volgens mij perfect samengaan, weinig/geen planten in het aquarium en alle voedingsstoffen naar de groente/fruit/kruiden.
Het aquarium waar ik nu mee bezig ben moet meer decoratief zijn, dat is met aquaponics lastiger vind ik, dan moet je echt handig zijn om hele mooie bakken te maken en die skills heb ik (nog) niet...
 
Garnalen kunnen inderdaad veel minder hebben dan vissen en zullen dat veel eerder laten zien of zelfs sterven. In het algemeen zijn garnalen veel gevoeliger dan vissen.
Ja dat heb ik inderdaad gemerkt, ze zijn een soort van thermometer van het aquarium. Ook omdat je zo goed kan zien aan het gedrag of ze blij zijn of niet. Eén uitzondering, toen ik problemen had met een anaerobe bodem legden de vissen het loodje en waren de garnalen alleen doodongelukkig, die hebben het overleefd.

Net nog even een waterwissel gedaan voor de zekerheid en de vuurgarnalen beloonden me door direct weer tevoorschijn te komen en lekker te gaan grazen. De japonica's zijn wat minder vergevingsgezind helaas, dat heeft tijd nodig denk ik.
 
Riparia zijn geweldig om te zien. Vooral omdat je doorgaans met open bakken zit. Het heeft iets natuurlijks. Zo ook een paludarium (gesloten bak) met water en land en gewas.
Ja ik vind het echt zo mooi, het is echt een soort van wereldje. Een stukje natuur in je huis. Een paludarium lijkt me ook heel erg gaaf, maar die kan ik echt met geen mogelijkheid meer kwijt.
 
Eerst een tijd in een pot met water, als ze zijn “geturned “ pas in het aquarium? Ik heb het wel eens met een stel pothos stekkies gehad die ik niet eerst in een glas met water wortels liet maken. Al het sap uit de pothos maakte dat mijn water bubbels kreeg en de guppen sloegen zich tegen de bodem van irritatie
 
Eerst een tijd in een pot met water, als ze zijn “geturned “ pas in het aquarium? Ik heb het wel eens met een stel pothos stekkies gehad die ik niet eerst in een glas met water wortels liet maken. Al het sap uit de pothos maakte dat mijn water bubbels kreeg en de guppen sloegen zich tegen de bodem van irritatie
Wow, dat vind ik wel een flinke reactie. Ik heb ook al een paar keer de indruk gehad dat garnalen reageren op sap dat vrij komt uit beschadigde wortels. Toch wel iets om mee uit te kijken volgens mij
 

Terug
Bovenaan