Rio450 van André (Erdna)


Het is alweer even geleden dat de bak opnieuw is ingericht. De planten beginnen goed aan te slaan. De eleocharis parvula zal nog wel even nodig hebben om de bodem gedeeltelijk te vullen, maar we hebben geen haast. Wel, zeker in het begin, elke avond plukjes eleocharis terug moeten plaatsen. Dacht dat de corydoras daar de schuldige van waren met het grondelen, maar na een heterdaadje bleken de japonicum garnalen de daders. Plantje lostrekken, schoonmaken en loslaten, en weer een drijvend plukje gras. Dat is nu een stuk minder dus een teken dat ook die gaan wortelen.
De bak toont op de foto een stuk lichter dan dat hij in werkelijkheid is. Zal binnenkort eens het fototoestel van mijn vrouw opsnorren om te kijken of die de kleuren beter toont. Voorlopig dus maar even deze foto van het mobieltje.
20200901_185445.jpg
 
Lijkt wel een half rondetafel conferentie.
 
Hoewel ik bijna dagelijks op het forum lees, en soms ergens op antwoord, blijkt het toch wel weer erg lang geleden te zijn dat ik zelf iets gepost heb. Terwijl er na een tijdje toch best wat veranderd is aan het aquarium, maar dat zie je eigenlijk pas als je weer eens naar je eigen oude foto's kijkt.. dus bij deze.

Wat begon met "de bank zit niet meer zo lekker", eindigde met nieuwe meubels en uiteindelijk ook een nieuwe vloer. Het gevolg hiervan was dat de bak leeg moest en de vissen een week in het quarentainebakje. Van een Rio450 naar een Lido120, leuk voor de kleinere vissen maar niet voor de 6 maanvissen. De manen verkocht, de vloer vervangen en als pluspunt kwam het aquarium aan de andere kant van de woonkamer te staan, waardoor deze nu van zowel de eethoek als de zithoek vol in het zicht kwam te staan. Aquarium opnieuw gevuld en 6 jonge redbacks gehaald welke inmiddels alweer flink gegroeid zijn, En zo heb je zonder het door te hebben uiteindelijk toch weer een andere look in het aquarium. Maar foto's zeggen meer dan woorden.

20210810_211453.jpg
20210810_211526.jpg
20210810_211613.jpg
20210810_211552.jpg
20210810_211930.jpg
20210810_212505.jpg
20210810_213326.jpg
20210810_211541.jpg



nog even een totaaltje

20210810_211347.jpg


ik zal proberen om er erg in te hebben om vaker foto's te plaatsen,

Groet
André
 
Erg mooi hoor. (y)

Goed dat je de 450 had bewaard en weer een mooi plekje voor heb gevonden.
 
En je draait nog steeds op het interne filter?
Zoja...hoe vaak maak je hem schoon?
En hoe vaak water verversen?

Mvg Ronald
 
En je draait nog steeds op het interne filter?
Zoja...hoe vaak maak je hem schoon?
En hoe vaak water verversen?

Mvg Ronald
Yep nog altijd op het interne filter. Ik ververs 1x in de week ongeveer 60% en daar tussendoor hevel ik 1 keer de bodem af op de punten waar zich wat vuil ophoopt. Daarbij ververs ik dan misschien 2 emmers, dus dat helpt niet echt mee. Het filterschuim knijp ik 1x per 3 maanden uit en het filtervlies vervang ik elke week. Verder voeg ik elke dag 5 ml profit en 5ml easycarbo toe voor de plantjes, als ik het tenminste niet vergeet.
 
Hoe is de opbouw van je filter?
Van bowen naar beneden.

Mvg ronald
 
Van boven naar beneden zit in het filter
In het bovenste gedeelte
1) Filtervlies (geen juwel maar van een rol vijvervlies)
2) een koolfilter, deze is allang uitgewerkt maar maakt het makkelijker om het filtervlies eruit te halen omdat hij steviger is en het vlies dan niet aan het filterschuim blijft hangen. Vlies weggooien en koolfilter uitspoelen en terugplaatsen met een nieuw vlies
3) 3 grove filterschuimblokken

En in het onderste gedeelte
4) een blok met cirax, een cassette met poreus biologisch filter
5) 2 fijne filterschuimblokken.
 
Thanks voor het antwoorden.
En je heb een schitterend aquarium.
En dat met alleen het interne filter van juwel.
En dat met zes grote vervuilers(maanvissen)
Het kan dus wel zonder extern filter.

Mvg ronald
 
We zijn al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuw aquarium. Ik wil graag een kwalitatief goede bak en mijn vrouw wil graag een aquarium met een strak uiterlijk. Inmiddels hebben wij de keuze gemaakt voor aquarium uit de highline serie van Oase. De enige twijfel op dit vlak is nog, wordt het de 400 of de 600, de kleur is inmiddels wel bekend, antraciet.
Zodra we weten welke het wordt kunnen we ook een keuze maken qua filter (biomaster thermo 850 voor de 400 of een fluval fx4 voor de 600, of toch iets anders) en de verlichting. Ik vind zelf de verlichting van Oase erg duur, zeker voor het weinig aantal lumen dat het gaat. Toch maar eens kijken voor de verlichting van JMB als dit past, er zit niet heel veel ruimte tussen de dwarsstrips en de deksel. Afijn nog genoeg om uit te zoeken wat op zich ook een leuk onderdeel van onze hobby is. In elk geval van de week maar eens een dagje verlof opnemen en eens wat zaken bezoeken om ons eens goed te laten voorlichten.

Vanmiddag alvast een liter Eheim substraat in het filter van de Rio gedaan, om deze alvast te voorzien van bacteriën, dan hebben we in elk geval straks een begin.

Maar aangezien dit een fotoalbum is, hierbij een foto zoals de Rio er op dit moment bijstaat.
20211002_163414.jpg


Wordt vervolgd.
 
waarom al een nieuwe bak? iets is met deze of...? een extra bak:)
 
waarom al een nieuwe bak? iets is met deze of...? een extra bak:)
Nee, er is niets mis met deze bak. We hebben enige tijd geleden een nieuwe vloer gelegd en alle meubels vervangen. Daar past het aquarium dat we nu op het oog hebben beter bij. Zeker het plastic uiterlijk en het verschil in breedte tussen de kast en het aquarium waren mijn vrouw langzaam een doorn in het oog aan het worden. Meer reden heb ik dan echt niet nodig 😀

Een extrabak wordt het zeker niet. Twee aquariums van 150cm gaat alleen passen als er ander meubilair weggaat.

De rio staat inmiddels op marktplaats, maar een gevuld aquarium verkopen zal niet meevallen. En ik heb geen haast. De rio kan een tijdje voor de schuifpui staan tijdens de opstart van het nieuwe aquarium en zodra deze is opgestart kunnen de vissen over. Daarna kan de Rio leeg verkocht worden, wat waarschijnlijk makkelijker gaat. En als hij leeg is kan hij altijd in de schuur op een nieuwe eigenaar wachten.
 
Heb je je nieuwe aquarium al?

Mvg ronald
 
Erdna is in 2022 voor het laatst online geweest. ik denk dus niet dat je vraag nog aankomt @Ronaldp
 
Ops..niet naar gekeken.
 

Terug
Bovenaan