Rio240 verlichting


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
604
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Hi all,

Ik ben op zoek naar nieuwe verlichting voor mijn Rio240. Momenteel zit hier de standaard in, maar die is erg fel en volgens diverse bronnen eigenlijk voor de meeste bakken overkill.

Ik heb in mijn bak wat zwaardplanten, belgischgroen, waterpest, valissneria en crypto wendtii's, geen extra moeilijke planten dus :)
Ik ben niet voornemens te gaan "kloten" met de kap, dus het nieuwe systeem moet er makkelijk in passen / aan te sluiten zijn.

Na wat googlen ben ik op de Daytime Onex uitgekomen (https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-onex) lampversie "plant" en als ik het goed begrijp zou die met de module "daytime adapter profiel JUWEL" zo aan te sluiten moeten zijn.

Mijn vragen:
hebben mensen ervaring met die specifieke lamp;
wat zijn eventueel goede alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Ik herken je verhaal maar dan van mijn Juwel Rio 180 led. Lampen Day en Natur. 9000 en 6500 K.

Heb van een forumlid de Superfish retroled Bright en Color gekregen met controllers.

Waar je bijvoorbeeld ook naar kunt kijken is de Sera Xchange Tube lampen, met name de 6500 - 8000 K.

Ik heb ook informatie daarover ingewonnen. Lampen, adapters controller is daarbij nodig.

Misschien is de Helialux een ideetje voor je?
 
Laatst bewerkt:
Ik herken je verhaal maar dan van mijn Juwel Rio 180 led. Lampen Day en Natur. 9000 en 6500 K.

Heb van een forumlid de Superfish retroled Bright en Color gekregen met controllers.

Waar je bijvoorbeeld ook naar kunt kijken is de Sera Xchange Tube lampen, met name de 6500 - 8000 K.

Ik heb ook informatie daarover ingewonnen. Lampen, adapters controller is daarbij nodig.

Misschien is de Helialux een ideetje voor je?
De Helialux ben ik tegengekomen idd, maar die schijnt in het verkeerde spectrum te zitten? Te weinig rood oid.. (Verbeter me als ik onzin vertel hoor... Haha)
 
Ik heb in mijn bak wat zwaardplanten, belgischgroen, waterpest, valissneria en crypto wendtii's, geen extra moeilijke planten dus
Zijn inderdaad niet de meest veeleisende planten qua verlichting.

Voor deze planten is een Helialux Spectrum voldoende. In de spectrum zitten rode, groene, blauwe en witte leds die afzonderlijk van elkaar in te stellen zijn en ook te dimmen zijn.

In mijn andere bak heb ik een JMB Orion. Die heeft ook alle kleuren, maar ik weet niet of die zo in het armatuur van Juwel past.

Ik liep zelf ook een beetje vast met de verlichting van Juwel, er zijn niet heel veel opties die kant en klaar zijn.
 
Ik heb een helialux lamp op mijn Rio 240en die doet het prima. Heb niet perse heel moeilijke planten, maar mijn alternanthera reineckii mini en ludwigia perennis doen het er ook goed onder. Dat zin rode planten die wellicht iets meer eisen, maar het bij mij dus prima doen icm de helialux lamp
 
Bedankt voor je reactie:)

Ik heb de juwel color erbij gehangen. De 6500k lamp zit er ook nog boven (day?). De 9000k lamp is er uit. Tot nu toe lijkt het resultaat positief:)
 
Voor een plantenbak zou ik altijd met een Kelvin waarde van zo rond de 5000/6000 Kelvin werken. Dat is licht met een wit spectrum dat overeen komt met de middag zon.
kleurtemperatuur.jpg
 
Voor een plantenbak zou ik altijd met een Kelvin waarde van zo rond de 5000/6000 Kelvin werken. Dat is licht met een wit spectrum dat overeen komt met de middag zon.Bekijk bijlage 339691
Door mijn huidige combi (4425+6500) kom ik daar redelijk in de buurt :)
 
Ik heb 2 sera lampen + sera controller. Ze passen daar perfect op. Van lampen ben tevreden, van de controller +- want die heeft niet de programma die ik zou willen gebruiken, namelijk s'morgens en sl'avond's dimmen zonder de middag schommelingen.
Ik heb drijfplanten dus de lampen mogen wel volle bak branden. Zonder drijfplanten 60-70% is meer dan genoeg om de planten te doen groeien.
 
Ik heb 2 sera lampen + sera controller. Ze passen daar perfect op. Van lampen ben tevreden, van de controller +- want die heeft niet de programma die ik zou willen gebruiken, namelijk s'morgens en sl'avond's dimmen zonder de middag schommelingen.
Ik heb drijfplanten dus de lampen mogen wel volle bak branden. Zonder drijfplanten 60-70% is meer dan genoeg om de planten te doen groeien.
Dat is moeilijk te beoordelen, wij weten immers niet om elke planten het gaat in jouw bak?
 
Dat is moeilijk te beoordelen, wij weten immers niet om elke planten het gaat in jouw bak?
Hierbij mijn bak zonder drijfplanten 26 dec. Een vandaag 19 feb 22 met drijfplanten (water sla enz), niet gekniept

Eer zijnk 2 lampen in:
1x sera LED X-Change Tube neutral brilliant white
1xsera LED X-Change Tube daylight sunrise
 

Bijlagen

  • 19 feb 22.jpg
    19 feb 22.jpg
    269 KB · Weergaven: 97
  • 26 dec 21.jpg
    26 dec 21.jpg
    268.6 KB · Weergaven: 97
Hierbij mijn bak zonder drijfplanten 26 dec. Een vandaag 19 feb 22 met drijfplanten (water sla enz), niet gekniept

Eer zijnk 2 lampen in:
1x sera LED X-Change Tube neutral brilliant white
1xsera LED X-Change Tube daylight sunrise
Je hebt inderdaad planten die een gemiddelde en sommige soorten om zelfs een lage lichtsterkte vragen. Daarvoor is jouw verlichting voldoende.
 
Je hebt inderdaad planten die een gemiddelde en sommige soorten om zelfs een lage lichtsterkte vragen. Daarvoor is jouw verlichting voldoende
Ik zal moeten en deel van de drijfplanten weg doen... Ik overweeg de Helialux vanwege de controller, maar ik zal in lumens inleveren denk ik.
 
Ik zal moeten en deel van de drijfplanten weg doen... Ik overweeg de Helialux vanwege de controller, maar ik zal in lumens inleveren denk ik.
Sera heeft net als Juwel trouwens zo hun eigenmanier om het merk te beschermen. Zo kan je er geen andere producten op aansluiten door een eigen maatvoering. Sera heeft een 20 volts controller die je niet zomaar kan vervangen zonder ook iets te doen met je licht. Trouwens, als eerder aangegeven, voor je planten is dat ook niet nodig.
 

Terug
Bovenaan